onsdag 19 augusti 2009

Små guldkorn i min värld

Tänk att det är andra halvan av augusti redan, oj,oj, vad tiden går fort! Väl hemkommen idag tar jag en promenad med hunden och gör en liten skogsutflykt i hopp om att finna kantareller. Nu hör det till saken att jag sökt i många år, utan att hitta "mitt ställe". För tillfället har jag endast en liten "plätt" där jag kan få en hand full vid varje besök, men plötsligt får mina ögon syn på en lysande gul massa och det gör mig riktigt ivrig. Vid närmare inspektion ser jag till min besvikelse att en stor mängd kantareller har manglats ner i hjulspåren. Lite synd, men nu vet jag var min kantarell-skattkammare finns i alla fall!

Trots att nordanvinden gjorde sig påmind var det riktigt trevligt att njuta av den friska luften och kvällen ägnades åt att ströva omkring i hallonsnåren, men inte så angenämt med alla knotten som plötsligt attackerade vilt och jag gav upp min guldstund pga de stickande varelserna.

I trädgården var det en enorm mängd fjärilar som besökte mina Klippstånds idag och det var som ett lite skådespel att iaktta hur många olika arter och antal som satt samtidigt och gottade sig i solskenet och njöt av blommans nektar.



Astrarna har äntligen kommit igång, och jag njuter av min rosa Sommaraster/Chamois Turm. Otroligt vacker och stora blommor.



En cerice färgad gammal goding som jag sådde i reserv.



Sommaraster / Little Honey är en ny färg för min del.



Härligt med sommarblommor och Blomanför dagen är som vackrast nu när det inte är så varmt och blomorna håller ut lite längre, än i den riktiga sommarvärmen.


Ännu en i mina ögon vacker annuell med sina små rosliknande blommor, Romersk Riddarsporre. Fin som snittblomma.


Men...nu får ni verkligen hålla tummarna att jag inte får besök av "frostgubben" i natt! Det ser verkligen lite hotfullt ut!! Hoppas att vindarna vänder och det drar ett molntäcke över himlen som skyddar mina senkomna lite grann i alla fall.


Ha det så gott alla mina vänner!

27 kommentarer:

ormbunke sa...

Synd om kantarellerna. Men det hinner nog komma upp nya igen. Helt underbara astrar du har. Riddarsporren är ju super. Fin liten guldvinge och fin bild det blev.Anita

Inger sa...

Grattis till ditt kantarellställe! Fantastiska bilder du visar, fjärilsbilden så vacker och riddarsporren mycket tilltalande.
Ha det gott du också!

Lenas trädgård sa...

Här har kantarellerna torkat bort, fanns annars mycket ämnen efter midsommarregnen, men nu inget alls...
Astrar påminner mig om min mamma. Hon sådde alltid massor av frön på friland, alla beundrade dem, hon gav bort till alla, som ville ha. Min bästis Lisbeth fyller år 6 sept, och hur många asterbuketter har hon fått, tro...? Själv är jag inte så förtjust i dem, så jag sår inga frön nu, men vackra är dina!
Hu!, har du redan frost i antågande?! Här märks det visserligen på kvällar o morgnar att det är hösttemp. ,men frosten får minsann vänta. Om dagarna är det fortf. 20-25 grader, trädgården prunkar för fullt.
/ hälsn Lena i söder

Mia sa...

Jag ska pröva blåsa molnen över till dig innan jag går och lägger mig.. Så kul att du nu i varje fall vet var du ska leta efter kantarellerna. Jag går bara rätt förbi, varje ång jag tror jag hittat en svamp så är det ett gult blad. Min man däremot kan plocka massor.

Hilde sa...

Grattis med kantarell smultron stelle - husk å komme før noen kjører på de nå da - hi hi hi. Man bare vil ha sol nå, slik at det blir litt mer sommer... Den er for kort for os som er glade i hagelivet - i hvertfall for meg...
Hilde

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Sååå vackra bilder!!! Härligt med skogens guld!!!

~~ Kram ♥ Millan~~

STENLYCKA sa...

Härligt med nya kantarell ställen synd att kantarellerna var förstörda.
Så vackra blommor du har i din trädgård.
Jag håller tummarna för att det inte blir en natt med frost.
Kram

Anette sa...

Vad kul att du hittat ditt kantarellställe. Hoppas du får många trevliga svampturer! Asterna var verkligen fina. Särskilt den rosa;-)
Frost!! Redan! Nä, den här sommaren har som vanligt gått alldeles för fort! Kram Anette

gittan sa...

Så skoj att du hittade ett kantarellställe. Men inte ska ni ha frost redan, jag blåser lite varma vindar över åt dig och hoppas farbror frost tar sig en tupplur till / kram gittan

Ruben sa...

Astrarna är hur fina som helst. Måste nog satsa på lite astrar nästa säsong! /Ruben

Monica sa...

Usch...inte kan det väl komma frost redan! Va bra att du hittat ditt kantarellställe så du vet vart du ska gå ....Du bjuder på underbara bilder som vanligt Bea!
Tjingeling
Monica

Moa sa...

Chamois Turm.. jag blev kär.. vilken goding, har du sått den? Kantareller.. så gott, måste nog ut o söka mina ställen, jag har heller inte så många men kanske jag också har turen på min sida och hittar jättestället jag med.. =). ha en skön dag.. Monica

Maria i Sennan sa...

Jo vi har alla våra små smultron eller kantarellställen här i livet-och väl e väl det-för dit vill man ju återkomma gång på gång.....
Maria

Gudrun sa...

Vad roligt att hitta kantareller, det är verkligen gott.
Väldigt fina bilder, hoppas du klarar dig från frosten ett tag. Tänk att det finns positiva saker med molniga nätter.
Kul att du tittade in hos mig.
:)

Jord under naglarna sa...

Jag är ingen svampplockare, men kände ändå litet sug när de pratade om "ett riktigt kantarellår i år" på radion.
Min Blomman för dagen har blomstrat mer än nånsin i år, men nu har den bara lagt av. Glad är jag ändå eftersom den har varit så fin länge ändå. Astrarna blev lika misslyckade i frösådden som luktärterna, men tre fyra stycken kanske jag får i alla fall.

♥Min Eden♥ sa...

Riddarsporren ska jag oxå leta efter...den var fin!!

Jeanette sa...

vad roligt att du hittade lite kantareller, och så fina blommor du visar
kram på dig

bean emäntä - bea's sa...

Så fin riddarsporre du har! Verkligen söt. Vill ha...! Var hittar man såna...? Färdig planta eller frön?

Åsa! sa...

Åhh, redan frost???
Grattis till svampstället! Kantareller är skogens guld.

promenader på landet sa...

Jag älskar vackra Astrar!! Dina bilder förgyller min dag! Ha en skön helg! Kram Maria

Mimi sa...

Kantareller har jag plockat ganska mycket, och redan ifrån mitten av juli. Det är ett riktigt kantarellår i år.
Vackra astrar, jag har också lite, men inte alls lika vackra som dina!
Hoppas frosten hölls borta! /Mimi

sara på hedepipan sa...

Jag har eller hade samma problem som dig att finna det där stället där det bara är gult, lyckos dig. astrarna trodde jag inte fanns i så många färger jag har en mörk lila men den är fin den med.
kram /sara

Annika Christensen sa...

Jag blir så avis på alla som visar svamp. Jaghittar inga kantareller minsann. Trattisar brukar jag hitta.
Har mina bästa svampställen i Stockholm.
Fin blomning här är allt sönderblåst och jag har tappat lusten lite.
Ha det gott
Annika

Åsa sa...

Vilken dröm att få gå omkring i din trädgård !
Ha en fin kväll.
Kram Åsa

Anonym sa...

Vilka vackra astrar. Vad kul att du hittat ett kantarellställe. Idag tog jag min lilla kockumshink på 1liter för att plocka lingon till ugnspannkakan, fann lite kantareller då som jag tänker ge till det gamla paret i huset på kullen. Vi håller tummarna för att inte frostgubben kommer, inte ännu.
Susanne/Manitou

Maria Berg sa...

Lingon, kantareller, skogen guld och så dina Astrara jag har inga stora Astrar måste man frö så den varje år? MB

disa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.