fredag 14 augusti 2009

Sensommar-känsla

Morgonen är fuktig och sval, det andas verkligen lite höst i luften, fåglarna samlas på sina ställen och flyger lite vilset omkring i flockar, eller är de bara lite upprymda? Några har kanske flyttat redan och jag undrar hur det är med Bofinken som satt i alla björkar här om kvällen och det var ett otroligt kvitter, men nu verkar det så tyst. I tidig morgon hör jag tranornas ystra läten som också gör sig redo för sin flytt till varmare länder. Men se där står en lite tran-unge uppflugen på en sten, månne han måste ha en flygramp för att lära sig flygkonsten?

Ja, om vi vill eller inte, så går vi mot höst och det är alltid med ett litet vemod man hör och ser att fåglarna återvänder varifrån de kom och vi får bara lov att stanna kvar och passa på att ta till vara alla små stunder som ger livslust och livskvalite.

Min vana trogen, gör jag en ny höstbetonad dörrkrans och njuter av sensommar-känslan på så sätt. Kransen består av nästan enbart skogens skatter, naturmaterial såsom Lummer, Skvattram som doftar så gott, Odon som får en vacker brun färg på bladen som torkade, några kvistar med blåbär, lite lingon, Kråkris med svarta bär, Lavendel och Syrenhortensia. Ni kan tro den doftar enormt gott!





Hoppas det gav dig lite sensommar inspiration och ni borde få känna på doften! Ljuvligt!


Nu får jag önska er alla bloggvänner ett riktigt skönt vecksolut!

27 kommentarer:

bean emäntä - bea's sa...

Oj sån fin krans du hade gjort! Hoppas att jag också hinner till skogen nu till helgen. Det är en riktig skattkammare, din krans är som bevis på det!

Babsan sa...

Åh, vad fint! Tack för tipset, det ska jag prova mig på att göra.

Verkligen fint!

Önskar dig en trevlig helg!

Anette sa...

Visst känns det att det är höst i luften! Vemodigt är det alltid, vi får hoppas på en solig och varm höst så vi kan njuta ett tag till. Sen kommer ju vintern......
Jättevacker krans. Tänkte jag skulle försöka mig på att göra en krans i år. Jag har ju en massa rönnbär och så ligger ju skogen nära! Din krans var hur fin som helst!/kram Anette

♥Min Eden♥ sa...

Oj, vilken underbar krans hördu! Doftar säkert hur härligt som helst....vill ha :)

På ett vis är det skönt när hösten kommer...Jag är nog en vår o höst människa tror jag!

STENLYCKA sa...

Åhh.. jag kan känna doften ända hit...Vilken vacker krans du har gjort.
Ha en skön helg!
Kram

promenader på landet sa...

Vacker krans! Var årstid har sin charm och jag trivs med höst också i alla fall i början... Kram Maria

Jord under naglarna sa...

I min trädgård är det sommar fortfarande, men jag idag när jag gick till jobbet och solen sken från en klarblå himmel och det ändå var "jacka-på-kallt" så kändes det att vi är på väg mot en annan årstid.
Din krans är så vacker och jag kan nästan känna doften hit!

Ha en fin helg! /Åsa

Annika Christensen sa...

Ojoj vad fint den blev!!!
Du skriver alltid så fint tycker jag.
Här regnar det var och varannan dag.
Jag hoppas på en varm och skön höst.Då jag skall vara ledig.
Ha det gott
Annika

Maria Berg sa...

tack för titten hos mig, trevlig helg själv och hoppas du juter lika mycket av kransen som jag gör.

Håller på att starta en trädgårdblogg, återkommer om det, MB

Inger sa...

Otroligt vacker krans! Jag skulle aldrig ha tålamod att göra en sådan.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och allt gott!

ormbunke sa...

OH! så fin krans du har gjort.Tänk om man kunde. Fåglarna hos dig flyttar nog lite tidigare hos dig än här på västkusten. Så fint att kunna höra tranorna. Jag har bara sett dem på TV.Igår var vi åter ute i skogen och plockade lingon. Fick väl ihop en 6 l. Men när vi måste åka hem hittade vi det bästa stället . Det är typiskt som mitt barnbarn säger. Däremot hade jag turen att fota en blåvinge som bara satte nästan framför fötterna.
Ha en bra lördagkväll. Kram Anita

Lilla My sa...

Det gäller att ta till vara det bästa med årstiderna och jag gillar hösten för den friska luftens skull och att man får tända ljus på kvällarn och handarbeta. Härligt!
På måndag åker vi till Santorini en vecka och där är det sommar och varmt. Härligt det också.
Vi hörs
Lotta

Birgitta sa...

Hej! Vilken underbar dörrkrans du gjort och jag förstår att den luktar jättegott av alla växter.
Nog går vi mot höst alltid. Luften ha blivit mycket kyligare och råare. Och idag regnar det också. Jag tycker vi får regn varje dag.
Du undrar vad klarbär är. Det är nog samma sak som surkörsbär.
Du vet vi bor i ett avlångt land och det finns olika uttryck och dialekter här.
Nu hoppas jag att du får en trevlig och skön helg.
Kram Birgitta

Åsa! sa...

Vilken fantastiskt vacker krans! Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Monica sa...

Ja, nog anar man höst i luften. Kände tydligt en förändring bara härom dagen när jag steg ut i trädgården för att mata fiskarna i dammen. Vemodigt men jag gillar hösten om det bara kan låta bli att regna och blåsa. Nog gav du inspiration med de vackra bilderna på kransen din....måste nog prova jag oxå :) Tjingeling Monica

sara på hedepipan sa...

helt otrolig krans. Det som jag tycker är värst med hösten är inte mörkret och kylan uten färglösheten och de kala träden. ett litet tillägg bara
kram sara

Hanna sa...

Vacker krans.
Hanna

Mimi sa...

Vilken fantastiskt vacker krans. Jag läste just ikapp dina inlägg. Härligt vackert det förra!!

Ruben sa...

Vilken krans!!!! Ännu en går får vi bekräftat att du är en stor konstnär. Ha det gott! /Ruben

Viola sa...

Tack för din goa hälsning..här svämmar man fram försiktigt...hoppas det är fredag snart så jag får sätta min namnteckning på pappret..:)

Underbara krans du har gjort..den var verkligen härligt sammansatt med granris och blåbär..ha en skön söndag, kram

Gudrun sa...

Vilken fin krans och härlig beskrivning av sommarens avslut. Hoppas på en fin höst.
;)

BEA sa...

Heo og takk for kommentar om stokkrosene.. spørs bare hvor mange år de holder seg hvite.. er redd de kommer til å bli gul!!

Herlig krans du har laget.. misunner alle som kan lage sånt!!! :o))

God søndag..

Britt sa...

Det var en otroligt vacker dörrkrans//Britt

India sa...

Hur hinner du med, jag hinner knappt göra en till dörrkrans till jul!

Åsa sa...

Så vacker krans !!!
Jag tycker så mycket om årstider, hösten älskar jag men.... när fåglarna ger sig iväg... då får jag alltid tårar i ögonen.
Ha en underbar vecka.
Kram Åsa

Maria Berg sa...

Bea,

Jag skriver för jag vill informera om att jag startat en ny blogg, en trädgårdsblogg.
http://mariaberg-garden.blogspot.com/, Marias Trädgårdsblogg.

Här kommer jag bara att ha trädgårds relaterade inlägg och tanken är att sidan skall uppdateras 2-3 gånger i veckan.
Min vision för bloggen är att det skall bli en samlingsplats där det kommer att finnas en gedigen kunskap, framförallt från er läsare.

Sidan kommer att innehålla bla,
Podcast- Inspelade ljudavsnitt som jag hoppas kommer att innehålla intervjuer med er och annat trädgårdsfolk.
Reportage, från intressanta trädgårds tillhåll allt från Privata trädgårdar till Botaniska i Göteborg - har ni förslag eller önskemål låt mig få veta.
En idé är att skapa en frölista, på något sätt så att vi här på bloggen lätt kan byta med varandra - så börja samla redan nu.
Givetvis kommer jag att fortsätta visa fotografier på underbara blommor, tyvärr inte alltid med sort namn, men här kanske ni som läser kan hjälpa till.
Inom överskådlig framtid kommer jag att lansera Kursen ”Att bli med trädgård” - en introduktion för den som precis fått trädgård eller där intresset för trädgård precis blivit väckt. Den kursen kommer att vara internet baserar. (Kanske inte något för dig, som redan sitter på så mycket kunskap men kanske en bekant till dig)
Om jag fortsätter tänka fritt om denna blogg ser jag också, växtbytardagar och föreläsningar, vem vet kanske en gemensam trädgårds resa.

Väl möt och hoppas vi ses på Marias trädgårdsblogg,
http://mariaberg-garden.blogspot.com/,


Ps. Om du vill och tycker det känns bra, skulle jag uppskatta om du vill informera andra, tack på förhand.

Maria Berg sa...

Tack för den jätte bra idén om logo - skall fundera på det, MB