tisdag 11 augusti 2009

Nu är det dags...

även för mig att inleda en annan dygnsrytm, än den som nu har existerat de fem senaste veckorna, sena kvällar och morgnar, ett evigt plockande med kläder, disk, mat som skall handlas och så det viktigaste, morgonkaffe på altan som är höjdpunkten på dagen. Det känns ändå lite vemodigt när det tar slut, man får allt pigga upp sig för att tycka det är roligt att återvända till den mer civiliserade vardagen och inte bara irra kring stugknuten med jord på händerna och se en massa ogräs som sticker i ögonen och dessutom få för sig att höstplanteringen (läs flytt) kanske bör komma igång. Det blir tydligen aldrig färdigt så det är nog bäst att jag styr iväg i morgon och slipper se möjligheterna!

Men visst hade jag önskat se lite mera av solen under min semester och liksom näckrosen fått spegla mig i vattenbrynet, men den senaste veckan var ju perfekt, trots allt.



När det gäller min sådder och planteringar är jag rätt nöjd, men några har dock visat sig vara ingenting av värde och en del blev favoriter. Dessutom med tanke på alla de frostnätter som rådde hos mig långt in på sommaren, trodde jag aldrig att det blir någon blomprakt i år. Men...håll i er, här kommer en riktigt färgexplosion. Förstår att några kanske tappar kaffemuggen, just nu...fniss! Men, handen på hjärtat, är inte detta sann odlarglädje och blir man inte glad av att möta färgprakt? Nåja, skämt åsido, det var faktiskt tänkt i rött och vitt här, men i villervallan med sådder klämde jag ner mina älskade Dorotheor och dessutom en blandpåse som jag sådde i reserv och resultatet blev väl rörigt, jag medger det.


Att ha semester betyder ju inte att man är utan att göra, man byter liksom jobb bara, till det mera jordnära alternativet, men visst har jag vilat och kopplat av mellan varven och det minsta jag har gjort är nog shoppingdagar, men ett och annat kulturevenemang har det blivit, loppis m.m.

Det blev en bukett blommor på middagsbordet för att förgylla stunden som avnjöts på altan i varmt och soligt väder idag.





Bär, så gott, nyttigt och vackert. Brickan har stått framme hela dagen, lämpligt som godis mellan varven och för er kära bloggvänner som tack för alla värmande och trevliga kommentarer.


Jag är nöjd min ledighet och återvänder med ny energi och hoppas på en fin höst

Kramen!

19 kommentarer:

sara på hedepipan sa...

Ja vardagen ändrar man fort. rabatten tycker jag inte vart rörig den vart färgrik och till tagande och gör en lycklig. Men du sammanfatta inte sommaren än det är tid kvar... hi hi.
kram sara

Inger sa...

Det går förvånansvärt snabbt att ställa om från semesterliv till arbetsliv. Det finns väl inget härligare än den frihetskänsla som brukar infinna sig inför en långledighet. Får nu försöka finna det goda med lediga helger. Tack för vackra bär, ser så gott ut! Må väl!

Monica sa...

Älskar din bild på näckrosorna.....vardagsliv är inte så dumt det heller och nästa år blir det ju semester igen!...men visst är det härligt att vara ledig och "lalla" omkring som man vill :)
Tjingeling
Monica

Birgitta sa...

Hej! Ser att du haft en skön ledighet och kan ta nya tag i yrkeslivet nu. Och all blomprakt du bjudit oss på i sommar kan väl inte vara en misslyckad sommar, även om det kanske inte blivit riktigt som du tänkt från början. Och ljuvliga bär du bjuder oss på.
Ha en fortsatt trevlig sommar, för den är inte slut än.
Kramis Birgitta

promenader på landet sa...

Underbar näckros och visst hoppas vi på en vacker och härlig höst! Kram Maria

Lotta 8`) sa...

Fniss... jag sov till halv tio idag! Men jag var vaken en stund mitt i natten så det var nog därför :)
Vilket vackert bärfat du visar, ser så läckert ut! Jag var och plockade plommon på grannens träd (tillåtet) och har mumsat ett par nu i kväll, får ju inte äta förmånga.... Fin bild på näckrosen, alldeles perfekt ljus :) Det är allt nedräkning här nu tills jag börar jobba på måndag. Har röjt lite här hemma och faktiskt gjutit lite i betong - något jag tänkt göra i ett år.... men det var roligt så det blir säkert något mer gjutit i veckan :) Ha det gott och jobba lungt :)

Maria Berg sa...

Nyskördade bär och så fint upplagt, och denna färgprakt!!
fast ibland kan det var för mycket, då jag läste hois Ruben och färg mix kom jag ihåg det blommade en orange Montbresia i alla lila och rosa Höstflox, så den två lökaran rykte jag upp och gav grannen.
MB

Ruben sa...

Härlig jordgubbssorbé (rabatt). Den är jättefin!!! Har väntat på Dorotheablomman hela sommaren - och äntligen kom den!!!!! Var på väg att göra en liten efterlysning, men nu behövdes ju inte det! Som du kanske anar blev det inga Dorotheor sådda här i år. /Ruben

Angel.Pearls sa...

Här är det också dags att komma tillbaka till rutinerna..Underbar näckrosbild! Kram//Eva

Åsa! sa...

Vilken otroligt vacker näckrosbild!
Nog går semestern på tok för fort, undrar hur många veckor ledigt man skulle ha innan det börjar kännas tråkigt?!

ormbunke sa...

Det är ju så här i livet att omväxling förnöjer. Nu när du har pysslat med dina växter och fått så fint så har du fått nya krafter till jobbet.Synd att vissa blommor bara slår ut när solen skiner. Tack för mumset på fatet. Kram Anita. PS Vilken underbar näckros.DS

Gunilla sa...

Vilka fina sommarbilder något att ta fram när höstrusket sätter in.
Mina doroteor blommar så att det riktigt lyser men jag hinner bara njuta av dem på helgerna för vi har flyttat hem och jag har jobbat snart i två veckor. Jag har inte kommit iordning ännu för jag är så himla morgontrött och dagarna går i slowmotion. Jag längtar bara till Fredag hela veckan.
Men tillslut så har väl jag accepterat att komma iordning mentalt ochså.
Men den 3:e åker jag och gubben till Kreta och får två veckor då jag skall jag riktigt njuta.
Har Krusbären redan mognat hos dig?
Jättefin bild på näckrosorna.
Ha det gott
Gunilla

Vittran sa...

Vackra näckrosor.
Vardagen kommer tillbaka som alltid men förhoppningsvis har du fyllt på energin så att den blir rolig. Men visst har du rätt att man bara byter arbete när man har semster.
Sann odlarglädje är dina härliga rabatter. Hellre "rörigt" än strikt ordning. Härligt när det blir så.
Vacker "godisskål" och nyttig.
Ha en bra dag!

Lilla My sa...

Så gott med egna bär som man får plocka i trädgården. Här har vi äntligen fått regn och det behövs verkligen!
Allt har sin tid och semestern rusar ju allt för fort iväg när man har kul och får göra vad man vill. Själv har jag eget ledigt nästa vecka när vi åker till Santorini och jag fyller jämna år...
Ha det bra
Lotta

Thorins Trädgård sa...

Hej Bea, det ser ut som en fantastisk äng! Och jag gillar verkligen ditt arrangemang på bordet!

Snyggt jobbat!

/Marit

Jord under naglarna sa...

Din färgrika rabatt tycker jag är hur fin som helst! Så där vill jag att det ska se ut i mina rabatter!
Jag har jobbat i en halv vecka nu och det är ganska roligt att vara tillbaka på jobbet igen, men riktig vardag blir det nog inte förrän skolan börjar om ett par veckor. Jag är jättetrött om kvällarna - ovan att kliva upp om mornarna kan man säga.
Jag undrar hur länge de goda bären på buskar och i skogen väntar på mig?

Anonym sa...

Ibland kan det kännas skönt att att allt återgår till det"normala" och alla rutiner återtas. Rabatten är härlig tycker jag, man blir riktigt glad av den. Många vackra bilder som vanligt.
Ha det bra
Susane/Manitou

Jeanette sa...

så mycket goda bär, man blir sugen;)
kramis

Mia sa...

Verkligen fina näckrosor! Livet är inte slut bara för att man börjar jobba, tack och lov, man får bara omprioritera lite igen... Din färgprakt av en rabatt är ju fin, och så fina buketter du kan kosta på dig från den. Där måste vara mycket att kunna klippa av utan att det ser tomt ut. Härligt :) Mina krusbär är nog fortfarande för sura att äta..