måndag 24 augusti 2009

I bländande sol

Känslan av höst närmar sig med stormsteg när jag traskar över gräsmattan i ottan för att öppna ventilation i växthuset. Gräset ligger ännu daggvått och det bildas vackra mönster i spindelnäten, blommornas blad hänger fuktiga av glittrande daggdroppar. Ännu en fin dag som ser ut att bli perfekt vad vädret beträffar och det har vi minsann fått njuta av hela veckoslutet.


Spindeltaklök

Mitt veckoslut har innehållit så många trevliga saker, men kanske det mest spännande var nog besöket på den årligen återkommande stormarknaden där närmare åttahundra försäljare finns som har allt från gamla bildelar, porslin, möbler av alla slag, antikviteter, m m - således ett stort loppis!! Antalet besökare är enormt och det är stundom en otrolig trängsel och det krävs en envis och stark vilja om man skall skymta något som kan fånga ens intresse i prylväg. Ett stort folknöje egentligen, för jag undrar hur många som egentligen köper något på marknaden?

Några hade bemödat sig om en vacker uppdukning av det som var till försäljning, andra hade formligen slängt av sina prylar, men visst lockar det mer till köp med ett vackert upplägg.



Även vi spankulerade omkring och spejade i ett bländande solsken efter något alldeles särskilt och där ser jag mitt begär, en blomsterstege! Nu hör till sak att alla priser verkar hutlösa och jag försöker mig på att bjuda ett betydligt lägre pris, kanske ett skambud men låt gå, men inget hjälpte den farbrorn, inte ens ett bländande leende...fniss. Jag valde att fundera lite grann och när vi väl bestämt oss för att hämta stegen, var den såld!! Snopet! Nu får jag klura på att göra en själv då!
Årets marknad blev ingen större succe för min del och utbudet av alla gamla udda kaffekoppar roade mig absolut inte och mängden rostiga föremål som kunde tänkas bli ett vackert stilleben i trädgården, gjorde mig nästan mållös av allt skräp samlat på ett ställe och inget verkade locka mig i den vägen.

Glädjande nog fanns även den unga dam med perenner med i år också, hon kan man inte gå förbi och det har blivit av en liten tradition att köpa hennes perenner och en liten bukett blev det naturligtvis.



Vårsköna, Morina longifola, Forspenstemon och Skuggröna. Alltid med samma spänning en ny vår, om de överlever och alla är nya bekantskaper för mig.

Delvis av en slump landade vi i ett riktigt sagoland igår, nämligen i lingonskogen och lingon så långt ögat kunde nå, det var enormt rött och vackert omkring alla stubbar och jag formligen bländades av alla de vackra röda bären som lyste i kapp med solen. Tanken var att få lite blåbär och det fanns det även gott om och jag blev lite virrig, skulle det bli blåbär eller lingon, nåväl det blev båda och jag kan lova, svetten lackade i pannan och det var varmt i skogen och nästan vindstilla. Men det blev många kilon härligt röda lingon med hem.



Efter flera dagars intensivt solsken kräver det bevattning och det är alltid med samma vemod man tar sig an de kanske något trista krukorna såhär års och man vet inte om det ens är mödan värd att ge vatten, när innehållet börjar anta en förväxt och ett grånat utseende, men de fick sitt vatten i dag alla fall. Mina rosor sjunger också på sista versen, men ännu ser några fräscha ut och ni ser väl - blå himmel!?



Nu är jag upptagen med lite skojigt program även i kväll och återkommer till er så fort jag hinner!

Ha det gott alla mina vänner!

20 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Det var ett loppis som hette duga det.
Vilka underbara bilder från lingonskogen. Tyvärr finns det väldigt lite lingon här i skogarna i år. Jag köpte en låda med fem liter lingon som var plockade i Värmland, på torget i lördags, till priset av 250 kronor.
Ha det gott!
Kram

Åsa sa...

Vilken härlig marknad !
Och vilken underbar lingonskog, dom är ju bara för vackra dom bären.
Åh, vad rik ni är nu, med alla dessa goda bär. Mums !
Ha en fin dag.
Kram Åsa

Mia sa...

Var tvungen att söka på forspenstemon, stilig, har du blå eller vit? âr den härdig?? Jag har prövat med röd penstemon av något slag men den vill inte övervintra här hos mig... så fint att du har fint väder!! det regnade faktisk inte på mig heller, inte på hela helgen...blev tvungen att vattna, men.. snart ska dom ju slängas likaväl...

Inger sa...

Jätteloppis i värmen låter både trevligt och jobbigt. Inte alltid finns några fynd. Men perenner fann du, det var väl bra. Dina lingonbilder får mig att längta till skogen.
Ha en bra vecka!

hönemor sa...

Hej du, vilken loppis, att det har blivit så dyrt är synd, för man vill ju fynda. Vad mycke lingon det finns hos er. Jag har varit ute idag och fick ihop 3 kilo på 2 timmar. Hösten är bäst av alla årstider tycker jag, naturen har så mycke att erbjuda oss gratis. Vilka fina bilder från din trädgård. Kram Katarina.

bean emäntä - bea's sa...

Oj, det har gått mig obemärkt att lingonen är klara för att plockas. Nu vet jag vad jag ska göra nästa helg!

Annika Christensen sa...

Ja nu är det härligt ute.
har varit ute hela dagen och njutit i trädgården.
Daggvått gräs är underbart.
Ha det gott
annika

promenader på landet sa...

Kul med marknad och vackra lingon! Ja nu är det verkligen fuktigt ute helst på morgonen jag ska gå ut nu! kram Maria

Angel.Pearls sa...

Bea! Tack för titten hos mej! Underbara bilder du visar från marknaden- och de skriver väldigt målande texter! Här är inte lingonen riktigt färdiga -jag plockar blåbär fortfarande. Ha en fortsatt underbar vecka. Kram//Eva

gittan sa...

Så vackert med alla lingonen som växte där. Så skoj att de äntligen fått knoppar! Jag håller tummar och tår för att du får känna doften av dess blommor / kram gittan

Britt sa...

Ja nu känner man det friska i luften och visst är det fuktigt i gräset på morgonen. Jag tycker det känns härligt. Fin bild av lingonen//Britt

Åsa! sa...

Så mycket lingon! När jag var liten var vi i skogen och plockade MASSOR med lingon, väl hemma och när vi smakade på bären var det mjölon:( Har aldrig plockat lingon sedan dess!

Jord under naglarna sa...

Oj, vilken jättemarknad!
Jag har inte alls sett så mycket lingon här, men jag hoppas det blir några hinkar till sylt och glögg. Brukar skicka med en bärplockare med maken till älgskogen, men det har inte gett resultat än. :)

Må så gott!

Jord under naglarna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
♥Min Eden♥ sa...

Jag missade tyvärr marknaden i år...suck...vi var till Stockholm. Jag brukar annars ha famnen full av diverse gamla grejer.

Synd med stegen hördu! Men om du vill satsa 140 e så har du säkert ännu en stege på Army Shop i Vasa, den var där för några veckor sedan...

ormbunke sa...

Säkert kul med marknad om man kan hålla hårt i börsen. Synd med stegen.
Visst är det härligt att gå i skogen och dessutom hitta så fina blåbär och lingonställe. Vi har också haft tur att hitta de rätta ställena. Vilka fina klasar med lingon. Det är roligt att plocka men mindre roligt att göra vid dem när man kommer hem.Kram Anita

Cyrene M Waern sa...

Åh,så mycket trevligt du hann med i helgen!
Här blev det inga lingon, men väl två påsar
med förvällda kantareller att ta fram i vinter!
Ha en skön onsdag!
/Cyrene

Petra sa...

Vilka härliga bilder, och loppiset måste verkligen ha varit både stort och skrämmande, speciellt priserna. Men folk har lärd sig att kräver mer nuförtiden.
Synd med stegen, men inte alls svårt att snickra en själv.
Ha en bra dag, Petra

Lillebeth sa...

Låter som en riktigt spännande helg och kul med nya plantor som säkert överlever hos dig. Ha det gott!

Lilla My sa...

Hej på dig, har ännu inte hunnit läsa mig ikapp med vad som hänt hos dig när jag varit borta...men hösten har kommit hos dig också. Blev helt förvånad när vi kom hem och det var höst här i trädgården. Har att städa upp i växthuset och i trädgården. Det är ju så när man är borta och dom som sköter om allt glömmer vattna vissa saker osv.
Tack snälla du för det fina födelsedagskortet. Det värmer när folk bemödar sig att skicka ett kort.
Jag missade marknaden i år men det kommer ju fler år....
Nu ska jag läsa vidare vi hörs /Kram Lotta