onsdag 5 augusti 2009

Doft i seglet

Nu kastar vi loss och hissar vårt segel! Men det är inget vanligt segel, ett "doft-segel" som i kvällningen sprider en otroligt ljuvlig och aromrik atmosfär i min trädgård.


Av vimpeln att döma inget riktigt bra segelväder. Men i övrigt ser det lovande ut, inga åskmoln anhopade som förstör blomprakten och dessutom inga sikt-hinder av eventuell dimma.



Seglet är rent och vitt av ny utslagna Luktärter och på bägge sidor av seglet lyser två lanttärnor i klaraste röd i form av två vilsekomna vallmon (syns på övre bilden). Nu håller vi rodret och navigerar oss rätt mellan holmar och skär.



Lasten är fylld till bredden och i fören reser sig de vita Petuniorna och kanske hjälper till med navigeringen för att undvika en eventuell grundstötning.



Hoppsan, där var vi visst med fören i rabatten och navigeringen var ur led och grundstötningen blev ett faktum och sen har det varit min blomsterbåt i trädgården.



Sommarflox som jag haft i många år, visar tecken på mögelangrepp för första gången och jag blir tvungen att finna en ny blomma till ett annat år, för att byta om och kanske minska skadan. Lite ledsen, för den har varit enormt tacksam och en av mina favoriter bland annuellerna .



Må gott alla bloggvänner!

15 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken fin trädgårdsrabatt med segel och allt. Jag har haft tanken på att försöka få tag i en gammal liten båt men inte lyckats ännu.
Men jag får njuta av din båt tur än sålänge.
Jag trodde först att du hade något i lyktan som doftade .

Ha det gott

Gunilla

Jord under naglarna sa...

Din blomsterbåt är verkligen urtjusig, snacka om blomsterprakt!
Ha en fin dag!

Maria i Sennan sa...

Vilken helt underbar ide-med segel i landet-nu kommer jag att vara fräck o stjäla den iden
Må så gått-Maria

Ruben sa...

På den skutan har du nog inget emot att vara Kapten, förstår jag. Men om du nu hellre vill vara Styrman, så finns det en luktärt som heter 'Captain of the blues' som kan ta över. Bara som ett tips! Väldigt kreativt och vackert. /Ruben

Vittran sa...

Underbar blomsterbåt. En toppenidé med båt i trädgården.
Ha en bra dag!

Hilde sa...

Hvilken god ide`! Jeg har desverre ingen blomstererter i år, og de savnes virkelig - nyter av dine bilder - lurer på når det kommer hageblogger med lukt...Hi hi hi
Hilde

Åsa! sa...

Vilken praktfull båt! Du har verkligen gröna fingrar du Bea!

Lilla My sa...

Det var en tjusig båt! Såg att du hade luktärter där på väg upp i seglet.Har tänkt nästa år odla luktärter, så då är min fråga är vita dom bästa klättrarna? Vilken härlig sommar värme vi haft nu i en vecka snart, hoppas det håller i sig. Vi hörs
LOtta

Birgitta sa...

Hej! Vilken blomsterprakt du bjuder oss på. Känner alla sköna dofter ända hit.
Kramis Birgitta

Cyrene M Waern sa...

Åh, sååå vackert! Vilken blomsterbåt... En sådan måst ejag nog skaffa mig och jag tror jag vet var det finns en.. Ska bara hitta ägaren.. Den har legat några år och ingen verkar sköta om den.. Sommarflox är en härlig blomma, men jag har fått angrepp även på mina höstflox... Måste man verkligen göra sig av med dem... Vill inte..
/Cyrene

Moa sa...

Jättevacker sommarbåt har du.. så himla snyggt segel/klätterställning för de otroligt vackra vita luktärtorna.. vilken masseffekt att bara ha vita, måste jag komma ihåg. Ha det gott.. Moa

Mimi sa...

Vilken härlig sommarbåt! Jag hade rabatt i en båt som var rutten för många år sedan, men sen ruttnade den helt och vi fick bränna den. Seglet också var så fint på din!!!

Angel.Pearls sa...

Åh, vad läckert med vita luktärtor -hoppas det kommer många vackra besökare!//Eva

Inger sa...

Så fantasifullt med ett blomsegel. Passar ditt båttema. Gillar de vita luktärterna.
Trevlig helg från mig.

Anette sa...

Jag har längtat efter att få se den där vackra båten igen! En riktig "lustjakt". Kram Anette