fredag 3 juli 2009

Trädgårdsrunda

Kvittrar likt lärkan, spelar som syrsan för nu är det äntligen tid för min semester. Härligt! Vädret har också blivit något mänskligare med tanke på värmen och det är lite lättare att uthärda jobb på utsidan och inte minst alla bevattningstimmar som man fått bidra med i värmen för att hålla växterna vid liv. Det blev en trogen morgon- och kvällssyssla ett tag. Vattenreservoaren blev snabbt tömd och då gällde endast slang-bevattning som är dock bekvämare och enklare än att bära vattenkannor.

Dessutom har jag fått bloggpost och äntligen har Änglatrumpeten nått mig efter andra försöket med postgången. Den första for antagligen ut i vida världen och snälla Gittan hon bemödade sig att ånyo sända mig en ny Ängel. Tack och en varm bloggkram till dig!

Med värmen exploderade alla blomknoppar och en del blomamde snabbt ut och det är ju lite synd att man inte riktigt hinner njuta fullt ut av blomprakten. Här bjuder jag på en glimt från min trädgårdsvärld.

På framsidan rabatten med Riddarsporrarna som snart går i blom. I år har jag äntligen förekommit störtregnen som förr eller senare böjer stjälkarna åt alla håll, med tunnlar av armeringsnät.


Gavel-rabatten som jag strävar att få i ljusa färger med tiden.



Växthus-rabatten som går mest i purpur och silver. Oj, där kom bygget med också!




En titt i växthuset kanske? Här samsas örter, rucola, pelargoner osv i en salig blandning, men det doftar ljuvligt när man siger in och det har krävt en oerhörd vattenmäng de senaste dagarna.



Från stenrabatten ett vackert hörn som jag gillar allra mest. Speciellt nöjd med Silveraxet som överlevt vår vinter och har ett rejält ax på G, så vi får se om det hinner i blomning då? Nedan en rödbladig kärleksört en krypande barrväxt och Blåsvingel i förgrunden m.m.



Nytt i denna rabatt är en fjunig växt som jag köpt som miniplantor för ett par år sedan och blommar för första gången och det gör sig fint intill Silveraxet och klätterrosen.

Vit Fjädernejlika

Från entrèrabatten, rosa Bondpioner. Tyvärr blommar de snart ut och det gick otroligt fort i år.



Det var en liten visning från min trädgård och nu hoppas jag på en underbar semester med lagom sol, värme och regn samt en rejäl dos av frihet att göra vad som bäst passar in för dagen och stunden samt komma bort från alla måsten ett tag framöver!

Nu skall jag drömma mig bort i det blå och förhoppningsvis blir det många fina dagar på det blåa havet och få njuta av en blå himmel de närmaste veckorna, då blir det perfekt för min del och alldeles lagom.



Önskar er alla bloggvänner en trevlig helg!

15 kommentarer:

Inger sa...

Tack för en fin trädgårdsrunda hos dig. Önskar dig en vilsam semester till lands och till sjöss.

promenader på landet sa...

Hej Bea! Vad skönt attdu också ha fått semester det är ju så skönt! Att bara vara! Vad fint du har det i ditt växthus!! Det ser jättehärligt ut! Ha det så gott! Kram från Maria

Birgitta sa...

Hej
Vad roligt att få följa med dej på en liten runda i trädgården. Vad fint du har det och mycket blommor omkring dej.
Passa på och njut av semestern nu. Jag hoppas på lite svalare väder här och jag tror det är på gång nu.
Ha det så gott nu och bara njut.
Kramis Birgitta

Lilla My sa...

Änglatrumpeterna har jag slängt i komposten nu. Blev helt utled på dom. Morsan har några kvar så jag går dit och tittar på dom om jag vill. Dom tar så stor plats att övervintra och så får dom spinn, mina fick.
Det har blivit kallare men mig gör det inget. Får bara mera ork då att pyssla. Ha det bra
Lotta

Mia sa...

Tack for en trevlig trädgårdsrunda.Det är svårt å se spår av alla motgångar du skrivit om på försommaren. Frost, regn... Pass nå på och njut en välförtjänt semester.

gittan sa...

Så mycket fint som blommar hos dig nu. Din trädgård ser underbar ut! Jag håller tummarna för ditt Silverax, de doftar hallon när de blommar. kanks är det placeringen vid den stora stenen/berget som hjälpt den överleva vintern. Hoppas den fortsätter likadant. Hoppas också att du får många fina lediga dagar / Kram gittan

India sa...

Vilken växtkraft du har i trädgården, härligt.

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej...
Tack för den trädgårdsrundan! Nog har du ganska mycket att stå i för att hålla allt vid liv...:)
Härliga bilder! Jo, och blå bergsvallmon verkar inte vara så kinkig som jag trodde, värt att testa!

ormbunke sa...

Tack för titten i din fina trädgård. Men nu kommer nog regnet så vi slipper vattna. Kram Anita

sara på hedepipan sa...

Fjädernejlikan såg fin ut, uppskriven på önske listan.
I mitt växthus luktar det gödsel, skulle föredra din doft.
kram sara

Åsa sa...

Alltid lika roligt att titta in på din blogg, så underbar trädgård !
Ha det gott i solen.
Kvällskram Åsa

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Va härligt det verkar i ditt växthus!
Kul med fåglarna du fångat, lite som jag men jag fick bara en bild! Ja, visst är naturen och livet i den en fantastisk upplevelse! Tänk alla som inte upptäckt detta ännu!
Ha en bra semester!
Carin

Mimi sa...

Vilken trevlig trädgårdsrunda. Alla dina rabatter är så fina!!
Och så härligt med semester:)

Lene fra Lillehammer sa...

Takk for titten! Superflotte bilder.
Klems!

Petra sa...

Tack för den fina trädgårdsrundan.
Så härligt det ser ut i din.
Här har vädret äntligen haft lite medlidandet och det kom regn.
Inte för mycket än, men dem lovade mer. Ha en trevlig kväll.
Petra