söndag 26 juli 2009

Tittut...

..här är jag efter några dagars paus, men ibland händer det så mycket runtom, att huvudet är tomt och tanken på blogg-text är "puts-veck"!

Nu har jag i alla fall vaknat till en ny dag med ett oskrivet blad, utvilad och fräsch i tanken (förhoppningsvis) och håller just på att torka upp efter gårdagens regn. Helst av allt hade jag önskat mig ett stilla sommarregn med ett hemtrevligt smatter på taket, en tidning nära till hands och få slå sig till ro i fåtöljen. Nejdå, det öser ner regn på två minuter och allt blir formligen dränkt i vatten för en stund och det finns nog ingenting som heter lagom just då!! Man blir smått bedrövad när man går inomhus och blickar ut genom fönstret under tiden, när man ser vattnet forsa fram över gårdsplanen, allt ser helt plötsligt visset ut, men regn behövde vi - trots allt!

Blåparasoll/ Madonna.

Sommar och semester betyder en massa olika saker för var och en. Skön avkoppling, socialt umgänge, resa, bygga och reparera det som inte blev gjort under vinterns lopp, listan kunde göras oändligt lång, men ibland får man kanske stryka ett streck över några planer och lämna ngt ogjort. Ibland skapar man kanske onödigt mycket jobb åt sig för de få veckor man har ledigt, men den sociala biten har vi ägnat mycket åt denna helg och det är ju nog så viktigt att umgås.

På lördagen besökte vi gammaldagstorghandel i Jakobstad och det är ett nöje i sig, att strosa omkring och trängas i folkvimlet.

Många beundrar de duktiga hantverkarna som säljer sina alster, andra låter sig väl smakas av soppa och andra förplägnader, allt efter tycke och smak. Jag då, undrar ni säkert, jodå, de vackra och välgjorda hantverken tittade jag på för att få ideèr och små tips. Men ett fynd gjorde jag, men inte av det nyare slaget och det roade tydligen många av smilbanden att bedöma, där jag ålade mig fram i folkvimlet med händerna fulla och behövde något större utrymme än de övriga flanörerna. Vill ni veta vad det var....en gammal mjölksil! Gubben som jag köpte den av fattade galoppen snabbt och bjöd ut en gammal potatislåda också (men den blev inte min) ...fniss, till stort nöje för de som fanns runtom mig just då!!


Så går det när man gräver ner sig i ett och annat "vill ha" fenomen! Det väcker en liten förtjusning hos betraktarna, men det bjuder vi på!

Nu skall jag fånga dagen och bara njuta, kanske skall jag måla lite grann på våra "små" projekt.



En liten speciell hälsning till Gittan, titta vad jag vuxit!


Fånga dagen mina kära bloggvänner!

Ha det riktigt gott!

13 kommentarer:

ormbunke sa...

Det där fina sommarregnet verkar som bortblåst. För när det regnar vräker det ner. Jag tror inte våra blommor gillar det.
Det är svårt att skippa de där måsten man har tänkt under en semester. Jag hoppas du försöker bara göra det som är roligt. Jag som pensionär borde ju ha all tid i världen men det är ju så att allt tar liksom lite längre tid.
Ha de gott och försök koppla av. Kram Anita

Ruben sa...

Förstår din iver - gamla mjölksilar kan man aldrig få för många av!!! ;-) Den blå parasollen var en nyhet för mig, något du rekommenderar? Ha det gott - med din sil /Ruben

gittan sa...

En mjölksil.. har jag nog sett hos mormor som barn men jag minns inte hur den ser ut. Men Ängeln ser välditgt välmående och frodig ut! Jag tackar för posten som kom i fredags. Välmående även de små däri =) Ha en fin dag / kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

hej hej!
Jasså du var oxå där :) jag var tvungen att googla efter mjölksil, jag hade ingen aning. men det verkar se ut som en "skål" med ett hål i och handtag. Perfekt att plantera något i...eller vad ska du ha den till, knappast sila mjölken väl :)

jag fyndade också...en gammal plåtbehållare..jag sätter en bild på den sen. Snygg var den och inte värst dyr heller.

Mia sa...

Carpe diem ja, när jag har semester är det rena arbetslägret !! Kanske borde varva ner lite... Så härligt bilde det med insekten nedi den rosa blomman :) Potatislådor var det gott om hemma förut, kanske borde se efter nästa gång jag är där.. god idé!

Lotta 8`) sa...

Suck - här har himlen öppnat sig fullständigt! Den korta stund jag gick emellan bil och affär, gjorde mig dyngsur. Läste på löpsedeln i affären att "allra värsta ovädret drar in från england" och ja, det stämmer :) Nä, det blir lite slappardag, pyssel med nya kameran, tvätta, förbereda middag osv :) Så dina härliga blomsterbilder var perfekt den här ruskiga dagen :) Sjusovardag är det dessutom :) Funderar på att ta en tur till stugan vid havet och se om solen är där.... Ha det så gott, kramen =)

Åsa! sa...

Hur ser en gammal mjölksil ut? Och vad använde man den till? (Sila mjölk?) Kan du inte lägga ut en bild på bloggen? Jag är så förtjust i gamla brukföremål!

Birgitta sa...

Hej
Vilka vackra blommor du har. Regnet har trots allt inte förstört allt för dej. Förstår att du hade en trevlig dag på den gammeldags torgmarknaden och så fyndade du ju en mjölksil.
Även hos oss regnar det som om himlen vore öppen ibland. Nu vill vi ha sol och värme, men verkar som vi får vänta på det.
Ha det så skönt.
Kramis Birgitta

Inger sa...

Låter som du har det bra på semestern, umgänge och upplevelser bl a. Och att fånga dagen är ju alltid rätt. Tack för påminnelsen och må så gott!

STENLYCKA sa...

Ja, vad det regnar, sitter här vid datorn och ser hur regnet öser ned utanför rutan. Jag har min sista semester vecka och lite tråkigt blir det när det bara regnar och regna. Inget roligt med min trädgård blommorna är inte glad av allt vatten. De enda som njuter är alla Mördarsniglar.
Så vackra bilder och särskilt på luktärten. det är en blomma som jag älskar.
Ha det så gott!
Kram

Anonym sa...

Ja ett stilla regn kan vara ganska skönt men när himlens portar öppnar sig och det vräker ner regn blir man ganska less.Till veckan har maken semester och vi skall åka till kusten då önskar jag ett bättre väder, inte för att jag skall bada men jag älskar att gå och titta på saker. Det låter så trevligt med "gammaldagstorghandel", att strosa runt där.
Susanne/Manitou

India sa...

Helt fantastiska bilder som vanligt.

HelenJ sa...

Idag är första dagen på min semester - så vad gjorde jag? Jobbade i min firma! =) Nåja, det blev bara 7 timmar och jag hade roligt samtidigt (trevligt sällskap). Inte regnade det alls (nästan) på hela dan heller!
Men imorgon ska jag bara vara hemma, det lovar jag...
Blåparasollen är väldigt vacker och helt ny för mig. Är det en annuell?
/Helen