fredag 10 juli 2009

Semester-tänk

Nu har semester-lunken verkligen infunnit sig när man kan njuta i lugn och ro av morgonkaffet och det blir vanligen sena kvällar. Hur hinner man jobba egentligen, när dagen bara flyger iväg och förresten, det tar nästan en evighet att läsa dagstidningen när det är semestertider och plötsligt är det lunchtid. Råkar det dessutom vara vackert väder eller ngt intressant för händerna på utsidan, är det mycket motvilligt man traskar iväg för att göra en bit mat. Men, trots små bagateller är det den bästa tiden på året med alla små guldstunder, då man får bestämma sin egen takt och tanka ny energi, en lisa för kropp och själ.

Tänk att få packa kaffekorgen och ta båten ut på sjön, sitta i kvällssolen och njuta av en stilla sjöbris till måsarnas skränande ljud. Betrakta när de unga fåglarna ivrigt försöker lyfta vingarna och trots att vingslagen änu verkar lite osmidiga, tränar de ihärdigt för en längre färd, men ännu bär de inte riktigt långt förrän de når vattenytan åter.

Det finns så mycket man kunde (och kanske bör) ta sig an under de få veckor man har ledigt och vissa saker hör bara till. Att städa undan allt det som man inte riktigt hann få färdigt, med tanke på de krukor som blev kvarglömda när planteringsbrådskan infann sig. Av ngn outgrundlig anledning blev en del prydligt uppstaplade i förråd, men några kom inte längre än på en onödig uppläggningsplats. Nu är det uppstädat och nöjd över prestationen. Ett annat fenomen är alla trädgårdsredskap som jag lyckas strö omkring och aldrig riktigt veta var dom finns när jag behöver dom. Finns det månne något bot mot oordning av den karaktären och dessutom är jag inte heller så systematisk när jag rensar mina rabatter, men från början är alltid planen - metodisk och målmedveten.

Dessutom hör väl ett kringflackande liv till på semestern och det har varit turer i alla vädersträcken denna vecka och jag har hunnit vittja både på loppis och plantrean, men inga större fynd, men stillat nyfikenheten till en del och det lever jag på ett tag. Urk, så mycket skräp det egentligen finns, enligt mitt tycke förstås.

Eftersom vi rör oss mer och mer på baksidan av vårt hus, är det väl inte så konstigt att att man vill snygga till det och skapa små blickfång för att göra det trevligt när man ändå vistas där.
Hit fick mina loppis-krukor flytta, till jordkällarporten. Kanske det blir rentav roligt att hämta potatis, när man kan dofta på Kyndeln i förbifarten.







Denna vackra kruka fann jag för en ringa summa på loppis och utan att tveka blev den min.



Här på stensättningen skall jag se om det lyckas med krypväxter, marktäckare och fetknoppar m.m.


De små Taklökarna har jag sått och det är otroligt vilken mängd det blev utav en påse frö med Taklöksblandning. Här är några på tillväxt, andra har stora lådor där de får dela på utrymmet. Ännu kan jag inte se skillnad på olika sorter, men vi får se om det blir några olikheter i blandningen.




Det var mitt semester-tänk och hoppas att ni alla mina bloggvänner och läsare har det gott och njuter av sommarens små guldkorn.

Önskar er alla ett trevligt veckoslut!

15 kommentarer:

Inger sa...

Vilka fina detaljer du visar i din trädgård. Loppiskrukan är jättesnygg. Visst är det skönt att kunna ta det lite lugnare under semestern, glömma tid och rum emellanåt och njuta av stunden som aldrig kommer tillbaka.
Trevlig helg!

promenader på landet sa...

Hej! Men visst är det väl skönt att bara ta det lugnt och dricka morgonkaffet i lugn ochro. Fast i dag måste jag erkänna att jag blev lite stressad, när vi ställde in frukosten i kylskåpet 10.25! Må så gott och jättefina bilder! Stor kram från Maria

Lilla My sa...

Har aldrig sått taklök men det ska jag också prova för hos dig har det ju lyckats. Har haft problem med att få taklök att övervintra ute men nu funderar jag på att lyfta in krukorna i växthuset över vintern och se om det lyckas då. Ha nu en riktigkt skönt semester och NJUUT!
Vi hörs /Lotta

sara på hedepipan sa...

Ja det är mycket man borde. Men vad är viktigast under semestern. Jag tycker nog själv att njuta är bäst. Sjön lät inte dumt. Fin sista bild och vilken fin jordkällare ni verkar ha. Ska på semester resa nästa vecka och jag ska allt trötta ut mig på loppis och handelsträdgårdar.
Njut nu
kram sara

NinaVästerplana sa...

Hoppas din semester blir fin med en bra blandning av vila o aktivitet.... Dina små o stora projekt är som alltid smakfulla o vackra, du har öga för möjligheter!
Ha de himla gôtt i sommar
Nina

gittan sa...

Det är mycket man borde... men vad gör väl det? När det är smester så ska man göra det man känner för och för en gångs skull njuta av tillvaron rejält. OM man sen känner för att städa och ställa i ordning då är det ok. Jag tycker nog att det ser mysigt ut vid din jordklällare =) Loppisfyndet hade jag inte heller kunnat motstå, men vad är det för växt du har planterat där i? Du vet jag är ju svag för mörka blad ;-P

Åsa! sa...

Så skönt du verkar ha det på semestern!

Kärrans blogg sa...

Ja, visst är det skönt med semester - att kunna göra vad man vill när man vill.
Hälsningar Kerstin

Åsa sa...

Så härligt med semester, passa på att njuta av allt det vackra och oxå, tillåta sig att bara vara.
Jag har min semester i mitten av nov och hela december, jag brukar ta semester då, för jag är allt bra konstig, men jag älskar faktiskt den tiden på året !!
Ha nu en alldeles underbar kväll min vän.
Åsa

Gårdsromantik sa...

Åh så vackert du har det i din trädgård - krukan var verkligen ett fynd!

Ja visst är det härligt med semester och slow motion...man behöver det.

Kram Maud

Mia sa...

Njut nu din välförtjänade semester. Ta det så där lagom med ro :) De frösådda taklökarna blir spännande att fölga med på. Det är så kul med dessa små rosetter. Tyvärr inte ofta på loppis, men jag ser ju att det är dumt. Missar tydligen en hel del :)

moonroose sa...

Vad kul du kikade inom hos mig, tack för kommentaren för då hittade jag ju hit.
Vilka härligt vackra bilder du bjuder ögat att skåda.
Skönt nu i semestertider att bara vara, njuta och ta det lugnt och slappa, sedan finns ju alla vardagsaktiviteter där.... men som jag såg i en tidning ett tänkvärt citat.
"ser ni dammtussar på golvet så vet ni att jag haft något roligare för mig"

Här fanns massor av härliga tips för pyssel och trädgård så jag lägger till din sida i min blogglista och följer den.

Ha en underbar söndag!

Yvonne

Britt sa...

Min semester närmar sig sitt slut, men oj vad jag är nöjd med mina 3 veckor. Dessutom känns det mycket längre. Gjort lite kul och bara varit.//Britt

hönemor sa...

Hej du, ska det vara riktig semester ska man ta dagen som den kommer. Så taklökar har jag aldrig gjort, det måste jag prova till våren. Vilken fin jordkällare, är den nygjord? Jättefina loppisfynd du har gjort, krukor får man aldrig för mycket av. Kram Katarina.

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Du kan verkligen konsten att skapa vackra blickfång! Så fint du gör det.
Ja, var tar dagarna vägen? Jag hinner knappt kliva upp så är det kväll... Men å andra sidan sover jag längre om mornarna, sitter vid frukostbordet i godan ro, går ut och stökar med något, läser böcker och är iväg på små utflykter. ;)