torsdag 16 juli 2009

Rosenkorgar

Ja, då har ett par veckor snart runnit iväg av den så hett efterlängtade ledigheten och semestern. Den som skulle ge avkoppling och vila för att orka ta emot den gråa hösten. Semester behöver inte betyda - utan att göra, men lite nyttigt är det säkert att ibland komma bort från gräsklippningen, rensningen, måla, städa osv och dessutom tror jag tvättmaskinen går dubbelt så ofta som i vanliga fall när vi jobbar. Därtill all matlagning mellan varven, kanske storkok skulle underlätta och matreserven finns snabbt att hämta i frysen. Men visst är det avkoppling ändå, att inte behöva kravla sig upp i den tidiga ottan som i vanliga fall och tvingas iväg på bestämda klockslag. Vila är att få vara i det man gör och njuta av stunden.

Mellan varven har jag faktiskt gjort både det som varit roligt och nödvändigt och när man kan se hur resultatet växer fram ur det man gör blir man extra glad. Ingen skillnad då om det är ett handarbete, pyssel eller något annat kreativt som kan anses avkopplande.

I dagarna två sysselsatt mig med att fläta "rosenkorgar". Först och främst för att få upp de hängande kvistarna som ger luft åt busken tillika och för det andra att skydda dom från hararna, men det får vi se om det har ngn effekt.

En rosa okänd ros som blev nerkapad av harens framfart i vintras och nu har den lyxklass tillsvidare i den nyflätade korgen.


Här en liten annan variant i en bågform, mera som skydd för hundens löplina som nuddar i rosorna varje gång hon drar förbi och allt skall man tänka på när man planterar växter, hur det kommer att bli i förlängningen!



Kanadensiska buskrosorna är så vackra just nu.


Till den vita Jungfrurosen var det skriande behov att få upp kvistarna som var fyllda med knoppar och regntunga blommor som jämnades vid marken. De fick också en båge tillsvidare.



Till sist en ros (okänd) också den Kanadensisk, i en otroligt vacker form, blommar väldigt sparsamt men är remonterande.



Här var litet av mitt semesterpyssel, men nu finns det så mycket jag kunde visa i blomsterväg, så jag hade nästan svårt att bestämma mig för bilderna idag, men vi har en lång mörka höst framför och kanske några vackra blommor passar in till tröst och förhoppning då när nordanvinden drar på kring knutarna. Nej, usch det lät hemskt nu i semestertider!

Slutligen en liten förklaring till det goda med kaffet i mitt förra inlägg. Det är en Gris! Ja, den heter faktiskt så! Degen är närmast en bulldeg och fylld med sylt, flottyrkokt och vänd i socker. Mums, för de som gillar bakverket!

Ha det gott alla mina bloggvänner!

16 kommentarer:

Åsa! sa...

Så friska och vackra dina rosor är! Den där grisen lät riktigt god, hade nog passat mina gottegrisar här hemma. Ha det gott Bea!

X-blog sa...

Snyggt det blev med det flätade till dina rosor! Perfekt med två flugor i en smäll - stöd och hare-skydd.

Ha det fortsatt gott!

Ruben sa...

Väldigt snygga flätverk! Inte enbart praktiska, de pryder verkligen sin plats! En värdig inramning till dina vackra rosor. Funderar lite var jag skulle kunna ha dylika. Som stöd till Dahliorna kanske? Ja, det skulle de bli perfekt. Tror jag ska prova det nästa säsong! /Ruben

HelenJ sa...

Vilka snygga stöd du har flätat! Och vilka vackra rosor...

Semester för mig är inte att ligga och lata mig hela dagarna, då blir jag bara rastlös. Det är ju så mycket man har skjutit framför sig till semestern som man "måste" göra. Men när man är ledig så kan man sova man tills man vaknar av sig själv, och ibland när man är mitt uppe i något kan man bara bryta mitt i för att åka och bada eller ta en siesta. Och även om man har mycket att göra är det helt självvalt. Det är semester för mig!
Och nu har jag bara en dryg vecka kvar dit...
Ha en fortsatt skön sommar!
/Helen

STENLYCKA sa...

Vilka vackra stöd och skydd du har gjort till dina rosor.Rosor är så underbara blommor och dina bilder är så ljuvliga.
Kram

Petra sa...

Vad duktig du är på flätning, så snygga och funktionella korgar.
Trevlig kväll, Petra

Monica sa...

Urfina stöd du flätat...och en jättebra idé! Må så gott
Tjingeling
Monica

Inger sa...

Din flätade skydd för rosorna är mycket fina och proffsigt gjorda. Och du beskriver så utsökt vad vila är. Jag funderar mycket på vila, avkoppling och återhämtning. Nödvändigt för att få balans i livet.

Lilla My sa...

Gillar pil i trädgården. Skulle gärna ha nåt sånt i min trädgård också men har inte kommit mig för att plocka pil ur diken. Har du köpt pil eller plockat?
Här åskade det i går fick ni nåt? Det var inte riktigt ovanför oss men här runt så man såg blixtar och hörde dunder. Lite regn fick men inte mycket. Härlga rosor du har!
Vi hörs
Lotta

Lotta 8`) sa...

Så himla fint! med flätade korgar, tror att det är den vackraste dekorationen man kan ha i en trädgård :) Det är ju dessutom rofyllt att pyssla med händerna utomhus. Nu när jag är vaccinerad mot TBE med fullgott skydd, så skall jag ta mig ut i skogen och leta sly då jag tänkt mig ett "staket" vid en rabatt :)
I år har jag bara tre veckors semester men långhelger istället och det är inte dumt det heller, istället för att gå och längta efter semestertid, så kan jag njuta mer av varje dag och helg och förlänga sommarkänslan :)
Kanske skrev jag otydligt i mitt inlägg om Digitalis för den är sådd 2007 så jag har allt fått vänta 2 år på blomningen :) Däremot kan de sås i augusti och får då sitt första år, samma år man tar frö och sår och kan på så sätt "tjäna in ett år". ha det nu så gott på din ledighet :)

Mimi sa...

Vilka ursnygga pilstöd! Måste nästa säsong klippa ner pilgrenar och spara till sommarens hantverk! Och dina rosor är ju verkligen utsökt vackra! Jag skrev en lång kommentar i ditt förra inlägg och nu ville jag kolla upp vad andra sagt om possumunkkin som vi kallade dem i skolan. Och döm om min förvåning då det inte fanns där? Tekniken är inte alltid riktigt pålitlig!
Alltså jag kommenterade att de där museidagarna när museérna lever är jättetrevliga, har själv besökt Sagalunds dito, flera gånger. Bl.a. hade de tagit in en kvinna ifrån sverige som gjorde hårsmycken ett år. Det var helt underbart att beskåda!! Hörde att ni hade ganska förskräckligt åskväder där uppe igår! Må så gott!

Annika Christensen sa...

Vilka fina stöd du har till dina fina rosor! Det där kunde jag en gång. Kanske skall köpta lite pil?
TRevlig helg
Annika

Birgitta sa...

Snygga pilstöd du flätat. Och dina blommor är så fina.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

ormbunke sa...

Jättefina stöd till dina rosor. Önskar jag kunde. När man gör något som är roligt är det bara avkoppling. En annan har ju "semester" året runt.Kram Anita

Anonym sa...

Vilka vackra rosstöd du flätat, vad duktig du är på att fläta korgar.Även dina rosor är väldigt fina. Den där grisen såg inte alls dum ut, smakar säkert gott.
Ha en trevlig söndag em
Susanne/Manitou

Maria Berg sa...

Jag funderar på att bygga ihop pionstöd och nu när jag ser det vacka kankse det skall bli pil istället måste bar funder på var jag får fatt i det.

Och vilken ide, här är det inte hunden lina utan vattenslangen som kommer in i växterna det funkar nog för det också, MB