måndag 27 juli 2009

Planteringsbord

Nu skall jag visa ett av mina sommarprojekt, nämligen mitt planteringsbord som jag äntligen fått till, efter mycket möda och stort besvär med att forsla bort jord, fylla på med sand och grus, lägga markduk, stensättningen osv. Jag är riktigt nöjd med mitt jobb som jag till stora delar utfört alldeles själv! Nu har jag en plats där jag kan jobba med mina plantor och jordpåsar utan att störas av att jord strös omkring. Dessutom fick jag plats med en soffa intill och ett sidogaller som avskiljer min lilla planteringsvrå.

Har använt mig av metoden: Man tager vad man haver och såhär blev det.










Mjölksilen var det ett par stycken som undrade över och nu hade jag tänkt spara på den, men det får bli en visning ändå för att beskriva utseendet. Silen lades på kannan och i botten på silen finns två lager silar och mellan dom lades ett sk silvadd och silarna spändes fast med en spännring. Silen lades på kannan och hällde den nymjölkade mjölken i skålen för att rinna igenom direkt i kannan och blev därmed silad. Nu blir det nog för min del att plantera blommor i silen. Silen som ett gammalt bruksföremål förtjänar säkert en ny uppgift.


Blåparasoll/Madonna, (annuell) var det också ett par som undrade över och den är också ny för mig, men en mycket vacker blomma på relativt stadiga stjälkar i ca 60 cm höjd. Nu är den första blomman fullt utslagen och plantan har många knoppar. Blommorna är ca 4-5 cm i diameter. Ingen mjöldagg eller andra angrepp på plantorna. Den kommer definitivt att få större utrymme hos mig nästa år igen.






Ha en fin dag alla mina vänner!

29 kommentarer:

Monica sa...

Din Blåparasoll är bara så vacker...och vilken planteringshörna du fått till. Min hörna byggde maken för några år sen och det är riktigt bra att ha någonstans att pyssla med sina blommor vid :) ha en fin dag du oxå
Tjing
Monica

Vittran sa...

Vilken fin planteringshörna du har gjort.
Blåparasollen ser jättefin ut.
Dina bilder "andas" sol härligt. Hoppas att det fina vädret vara.
Ha en bra dag!

Moa sa...

Men vad fint o mysigt du fått vid ditt planteringsbord.. jättefint o så praktiskt.. Din blå blomma, blåparasoll.. vilken ljuvlig skapelse förstår att den ska få mer utrymme, är det en perenn du köpt eller en som du sått, eller kanske rent av lök eller knöl. Ja jag har ju aldrig sett den förut så nyfiken blev jag.. Kram o ha en bra dag... Moa

moonroose sa...

så fint det blev, en riktigt härlig mysig planteringshörna. vackert!
och blomstrerna är helt underbara!

Ha en underbar dag!

Kram

Ruben sa...

En sådan fin plats du skapat! Fina bord du har i dina "gömmor". Du är verkligen händig, vilket jag anade. Fin patina på mjölksilen! Ha det gott! /Ruben

Rosa sa...

Visst skall man använda det man ahr, det blev jätte fint. Blåparasoll är väldigt vacker. Här hos mig har nästan alla blommor regnat sönder.

Mimi sa...

Vilken fantastiskt vacker planteringshörna du grejade till! Blåparasollet är ju fantastiskt! Hoppas bordet inte misstycker om det regnar, för det är ju väldigt vackert!

sara på hedepipan sa...

Det vart ju super fint, tänkte mig också ett sådannt projekt.
kram sara

Lilla My sa...

Du har verkligen lyckats fixa en mysig och trevlig planteringshörna åt dig.
Den där blåparasoll såg för härlig ut, är den hög eller låg till växtsättet?
Ha det bra
Lotta

Jord under naglarna sa...

Man tagar vad man haver - och i ditt fall blev det verkligen lyckat! Så fint det ser ut i din hörna och ja, det är så skönt att ha en plats att kunna söla på och inte alltid plocka bort efter sig.
Blåparasollet gillar jag!

Jord under naglarna sa...

Visst ja, glömde ju att tala om att jag bytt blogg. Jag gjorde en Bea helt enkelt. =) Jag hoppas du kommer dit!

India sa...

Vad händig du är och så bra det blev, har tänkt i flera år att jag skulle haft en planteringsplats istället för att vara lite här och lite där. Vad snygg din blev! Får se om jag orkar fixa något till nästa säsong.

Åsa sa...

Planteringshörnan så vackert, helt i min stil !
Tack min vän för inspirationen.

Ha det gott.
Kram Åsa

Inger sa...

Både snyggt och praktiskt blev ditt planteringsbord med tillbehör. Bordet är så vackert. Visst är det en speciell känsla när man har gjort saker alldeles själv. Jag skulle också behöva ha något liknande själv. Ha det fint!

Birgitta sa...

Tack för gullig kommentar hos mej.
Vad fint det blev med ditt planteringsbord och soffa o allt.
Mjölksil har vi också, men den har använts tidigare.
Hoppas det blir fint väder nu, så det torkar upp i skog och mark, så maken kan ge se iväg på blåbärsplock åt mej. Det är väldigt gott om bär här.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

ormbunke sa...

Blå Parasollen var verkligt vacker. Den påminner om stjärnflockan. Tur att du fick till en soffa också. Sätt dig ner och vila dig för du har väl semester. Anita

bean emäntä - bea's sa...

Ett sånt fint hörna du har fixat! Och ditt bord måste absolut vara ett av de vackraste planteringsborden jag sett, med svarvade ben och allt! Är verkligen avis...!!

Anonym sa...

Vilken fin planteringshörna du fått till, den hörnan blev ju väldigt dekorativ åxå. Blåparasollen är är jättefin och jag skall komma ihåg den till nästa år, ja, nu fick jag ju användning för min trädgårdsklalender igen :-). Dina bilder är alltid så fina och en njutning att titta på.
Ha en bra dag
Susanne/Manitou

♥Min Eden♥ sa...

Helou helou!
Här har du
P L A N T E R I N G S B O R D-samlerskan på gång :) Har du månne lust att vara med i min samling? Du behöver verkligen inte! Jag länkar och nämner naturligtvis din blogg....

Den var jättefin! Det är många dagars jobb där minsann!!

Hanna sa...

Så fint och vackra blommor.
Hanna

Mia sa...

Helt charmerande krok du har fått, kul med man tager vad man haver, blev jättefint med hatthylla och det hela :)

Annika Christensen sa...

Super fint planteringsbord.
Och den där blå sommarblomman får jag nog ta att så till nästa år.

Tack för tipset.
Annika

Åsa! sa...

Tack för beskrivningen av mjölksilen! Och planteringsbordet blev ju verkligen toppen!

BEA sa...

hei Bea og takk for hilsen hos meg:o))

Har tittet litt her hos deg.. masse vakkert!!! falt for valmuene dine.. nydelig!!

ha en trivelig aften..

Klem fra Bea i Danmark

Angel.Pearls sa...

Härlig blogg jag funnit här! Fint planteringsbord! Ha det gott//Eva

promenader på landet sa...

Hej! Vilket jättefint planteringsbord det skulle jag också behöva, inte så skönt att ligga på alla fyra på gräsmattan.... Kram från Maria

Britt sa...

Det måste vara Sveriges finaste planterings bord//Britt

Maria Berg sa...

Där har du fått till en bra hörna att planter i, jag fundera själv lite på hur jag vill ha mitt. Fick idé att bygga ett vinkast efter att ha varit hos Lotta och sett hennes,
MB

Lenas trädgård sa...

Hej, jag läser om din mjölksil...har här på gården hittat både mjölkspann o sil o testat i olika delar av min trädgård. Men det ville inte bli som jag tänkt, dvs en trevlig detalj i trädgården från gården då det begav sig. Men efter att sett i din blogg att du har en sil, så kom jag ihåg att jag sett nånstans en ROSTIG spann o sil....jajamän den som letar finner! Så nu har jag tagit fram dessa gamla bruksföremål o fyllt silen i spannen med torkade jättealliumfröställningar. Läckert blev det. Jag kommer att lägga upp det på min blogg, när jag fått min nya kamera.
F ö så har du en jättetrevlig blogg för mig att läsa, som just börjat i "denna värld".
Hälsningar lena