söndag 19 juli 2009

Odlandets ädla konst

Ett avkopplande veckoslut ligger bakom och laddad för att återigen ta tag i veckans allehanda. Tidig lördag morgon bar det iväg på det blåa havet, ut till den vackra skärgården över det böljande havet, för att fånga upp i sinnet sköna naturupplevelserna som ger fullständig avkoppling. Sitter på den solvarma klippan med mitt kaffe och utsikten är vackra strandblomster, ett lugnt vatten och till åsynen av tärnorna som ivrigt dyker ner i havet efter fisk. Världen är så vacker och lugnet råder!

Hemma igen och verkligheten gör mig genast uppmärksam på ett antal amplar och krukor som skriar efter ett stort behov av vatten. Varenda år tänker jag samma sak - inte ett år till med små krukplanteringar! De kräver en enorm vattenpassning. Men varje år står det ändå krukor på rad, men antalet reducerade sig själv i år, genom att inte alla sådder blev som jag planerat och ibland hjälper kanske oturen till att begränsa saker och ting !?

Att odla sina blommor och andra nyttoväxter är en ädla konst och inte alltid så lätt att uppnå det fina resultatet som är kanske det man drömmer om i mars-månad. Det hänger sannolikt på många olika faktorer. Hur skall man då bäst lyckas med sina sådder, det kan man ju alltid fråga sig och ändå inte bli riktigt klok på vad som gick fel i starten eller under växtperioden, insektangrepp under hela växtsäsongen, torrt, vått, varmt, fel planterad och listan kunde göras oändligt lång just nu, för min del i varje fall.

Flamingoblomman / Axcelosia, blev ingen favorit, trots att de ljus-rosa plymerna lockade mig att beställa fröna. Den blev ett fall för frosten hårdhänta grepp och är idag endast som en stjälke med en liten röd "tofs". Blomman är rätt i proportion till verkligheten ( klicka på bilden).




Tomaterna har bjudit på en frisk och frodig växtkraft till den natt i juli, när frosten hotade och temepraturskillnaderna blev för stora (gissningsvis) och plantan fick missfärgade blad av värmen efteråt och nu faller svart-fläckiga tomater i golvet! Men kanske kommer jag att få skörda några röda tomater inom kort ändå.



Nog om odlandets vedermödor, det finns dock övervägande positiva överraskningar.
Syamerikanskt Nattljus blev en favorit med vackra aprikosfärgade klockor på relativt stadiga stjälkar.




En underbar färg på Ringblomman /´Bronzed Beauty´





Fröpåsen med vit Kornvallmon bjöd på en utstickare i en vacker pastell färg.





Från mina bloggvänner har jag också fått frön, en del har grott andra inte. Denna underbart blåa Anagallis från en vän på TB, med bloggen Lamusardiere.





´Zinnia ala Ruben´från Rubens rabatter. En blomma som fått en del köldknäppar och jag hade nästan gett upp hoppet om att få någon blomma överhuvudtaget, men den är seg och nu kommer några blommor i ljuvaste lila och sträcker på sig mot alla odds. Tack för för fröna till er båda, det är otroligt skojigt med små presenter i rabatterna.





I min blomsteräng bjuds på många nya skönheter plus en mängd vackra fjärilar och insekter. Det är ett av mina nöjen att göra daglig inspektion och upptäcka nya blommande arter och dessutom vackra som denna tistelliknande blomma.





Nu väntar ett uppfriskande regn inom kort med utlovad åska!! Tror att det är första året på mycket länge som mina ståtliga Riddarsporrar fått blomma utan slagregn, men de hann få sina prydliga armeringsstöd, i fall att regnet hade överraskat totalt.


Ha en fin dag alla bloggvänner!

21 kommentarer:

gittan sa...

I år har verkligen frösåddernas resultat varierat. Mina krukor på grindstolpanra som ska hälsa alla som kommer välkomna ser mest eländiga ut. Växterna växer liksom inte =( De står där som små fjuttar och blommar nästan ingenting, så pass att jag funderar på att plocka bort krukorna. Men det beror väl på många olika faktorer skulle jag tro, inget att gräma sig över. Bara att ta nya tag till nästa vår och hoppas att resultatet blir lite roligare. Nu låter det som jag gnäller men det gör jag inte, konstaterar bara fakta. Ha en fin dag / kram gittan

Mia sa...

Bland mycket som är vackert här hos dig måste jag bara säga att den sydamerikanska nattljuset var speciellt skön :)

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Trots alla motgångar så har du mycket fint som blommar hos dig! Mina riddarsporrar är så ståtliga nu och jag hoppas det lilla miniatyrstöd (i förhållande till längd och mängd) håller de upprätta nu när det skvalar ute. Sonens rosa riddarsporrar ska snart till att blomma för första gången.

Inger sa...

Ringblomman är fantastiskt vacker, vilka färger, och kornvallmo är alltid fina. Jag var inte så duktig som du med riddarsporrarna, stöttade upp dem först efter regnet. Sån är jag. Ha en bra vecka!

promenader på landet sa...

Vilka vackra bilder på dina fantastiska blommor!! Vad gott med egna tomater!! Kram från Maria

promenader på landet sa...

Vilka vackra bilder på dina fantastiska blommor!! Vad gott med egna tomater!! Kram från Maria

Åsa! sa...

Nog har det sina "ups and downs" som odlare alltid. Tålamod och återigen tålamod. Ja, envishet ska det nog till också:)

Babsan sa...

Tack för att du hälsade på i min blogg! Man blir så nyfiken hur... men ser att vi har en gemensam bloggvän.

Vilken fin blogg du har förresten! Kommer titta hit fler gånger.

HelenJ sa...

Ja, det går lite upp och ned med odlandet. Ibland är det väder och vind som bråkar, ibland är det man själv som är orsak till problemen (glömska...). Men väldigt ofta, trots allt, blir det ju ändå helt fantastiskt! Bara att det kan komma upp en stor vacker blomma från ett yttepyttelitet frö gör mig helt förundrad, varenda gång...

Ha det bra, och njut av regnet! Du kan få ta över det som vi har här, för vi behöver det inte längre =)
/Helen

moonroose sa...

Härliga bilder på så Vackra blommor.
Kul att ha så fina blomster i sin trädgård. Det är en konst att odla och driva fram så mycket fint.

Ha det så gott!
Kram

Atelje Annorlunda sa...

oj så många fina bilder jag hittade här inne. Önskar jag kunde fota så vackert.

Tack för titten. Kommer igen och kikar mera.

Kram Åsa

Lilla My sa...

I natt har det faktiskt regnat hårt här för en del av mina riddarsporrar bugade i morrn så jag var och klippte ner dom och satte i vas.
Vackra blommor du har drivit upp från frön.
vi hörs /Lotta

Ruben sa...

Det är så många bloggar man skulle vilja kommentera, men tiden räcker inte alltid till, men din blogg får lite förtur idag, så jag inte glömmer .... (begynnande senilitet). Fantastiska foton som vanligt, en riktig fest att se dina foton! Här har första Zinnian precis slagit ut. Kul att du iallafall fick se en blomma, men förhoppningsvis kommer det fler!
Tack för din värmande kommentar om Forsmarks bruk. Vi var faktiskt på en konsert där - med icke okända (i Finland heller) Linda Lampenius. Underbar artist och människa.
/Ruben

sara på hedepipan sa...

ringblomma och nattljuset är ju underbara. Tyvärr så misslyckas vi alla, men man lär sig med åren. Säger jag som än är 29.
Du skriver fint.
kram sara

Åsa sa...

Hej Bea !

Jag bara njuter av alla dina vackra blommor.
Hoppas det inte kom något slagregn.
Ha det gott.
Kramar i massor.
Åsa

Britt sa...

Vi får hoppas att du får några goda röda tomater att njuta av för det är ju så gott. Härligt med en tur på havet och varma klippor//Britt

ylvahi sa...

Ringblomman och nattljuset var härliga. Hoppas tomaterna kommer igen, Själv har jag sluttat odla tomater. Det blir ju inget av dom.
Kram/ Ylva

Hilde sa...

Så utrolig fint bildet av ringblomsten var - alle bildene er fine, men ringblomsten er en favoritt!!! aLLTID HYGGELIG Å BEUNDRE bildene dine! Jeg ønsker meg en bedre zom linse til kameraet mitt når jeg besøker deg..
Ser frem til neste besøk...
Hilde

Anette sa...

Härliga var de alla blommorna, men ringblomman blev en favorit! Ja och så vallmon förstås.......
Nej, det blir inte alltid som man tänkt sig med alla frösådder. Nästa år ska jag dra ned på frösådden ordentligt....men några påsar blir det väl! /Anette

ormbunke sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Ömsom vin ömsom vatten som det heter. Du har ju så mycket växter som du frösått så det måste bli lite variation.Men sen blir ju dina foton alltid fina oavsett hur växterna ser ut.Tack för dina fina texter.Kram Anita

Maria Berg sa...

Får nog allt hitta på ett sätt att interjuva dig, om det här med att odla till in trädgårdskurs skall allt findera lite på det. Mycket sommrigt du gjort i zinkskålen. Och fjärilar har du också fångar, kram MB