fredag 31 juli 2009

Händerna fulla....

...med både det ena och det andra de senaste dagarna. Tänk, att vi redan har kommit till sensommartid då bären mognar och man kan skörda det man sått och plocka det som som finns på buskar och i träd. Jag är en samlare på hösten och tycker om att ströva på i skog och mark, utrustad med gummistövlar och ett kärl i handen. Idag fick jag dock en ofrivillig närstudie av mossans mjuka underlag ett par gånger och det känns lite snopet när man ligger där och kör in händerna i det halvkletiga, gröna, våta och luktande mossan . Skyller på de enormt stora blåbären som fanns för mina ögon just då och blicken var fäst på fel ställe, så kanske det var orsaken...blink, blink.

En liten mängd körsbär har också mognat och till all lycka hann vi före fåglarna i år. Annars är de väldigt begivna på denna godsak. Det blev några små syltburkar som kommer att avnjutas med andakt.





I mina rabatter har även sensommar blomstren kommit igång och nu tycker jag att trädgården är som vackrast. Det flesta av min sådder har blommor utom Astrarna, men de är på G och väntan känns onödigt lång, när man redan från tidig vår ansat och vårdat de små plantorna och inte blommar förrän i augusti. Är det månne mödan värd med dessa senkomna annueller - jag undrar bara? Däremot är Antilopöga en klar favorit.



Tyvärr, har den ngt fuktiga väderleken påverkat bladmögel på t ex Petunia, Sommarflox (trots att den stått sig fint alla tidigare år) mfl. men ännu i lite skala och man kan undra hur det ser ut efter kvällens ihärdiga regnande. Jag får räkna med att få händerna fulla med fula blommor som skall klippas bort och en massa ogräs som frodas i regnet.

Tack för all respons på planteringshörnan!

Ha ett riktigt skönt veckoslut mina vänner!


19 kommentarer:

Birgitta sa...

Vad god din sylt ser ut. Körsbärssylt är ju så himla gott. Förstår att ni också har gott om blåbär.
Ha nu en trevlig helg och njut av livet.
Kramis Birgitta

Inger sa...

Jag beundrar alla människor som hinner ut i skog och mark. Dina syltburkar är så himla fina och innehållet säkert minst lika bra.
Ha det gott!

Petra sa...

Vad mysigt det låter med skogsvandring och blåbärsplock.
Saknar skogen härnere vid Sydkusten. Härliga bilder Bea!
Sylt av körsbär blev det igor också
härhemma. Ha en underbar helg, Petra

Jord under naglarna sa...

Mmm, vilken god sylt!
Astrarna tycker jag är värd väntan, mina klara lite frost och står till vintern är här. I år blev astersådden inte särskilt lyckad, men några blommor får jag säkert.

X-blog sa...

Jag hör också till dem som gillar att vara ute och samla in vad skogen och trädgården erbjuder! Men i år har inte vädret och tiden varit riktigt med mig, inte än... Men en dag var jag ut i blåbärsskogen och fick ihop 20 liter bär =) och sen har jag plockat en del svarta och röda vinbär. Men har inte kokat något sylt än. Har bakat lite paj, kakor och tårtor, men resten är infryst.
Körsbärssylt är ju bara sååå gott! Och vilka fina burkar du fixat till!

Din planteringshörna blev ju jättefin !!! Skönt att ha fått i ordning en plats där man kan jorda ner så mycket man vill...!!
Och kanon när man kan använda sig av vad som redan finns hemma!

Ha en skön helg!

gittan sa...

Skördetider är härliga tider! Men allt är så otroligt tidigt här i år. Mina hösthallon ger redan skörd och det är en månad tidigare än normalt. Nu njuter vi ju av dem lika mycket för det så ingen risk att vi klagar. Kanske blir skördetiden längre då? Din planteringshörna är jättefin! Men att ni får så mycket regn är ju inget skoj. Vi har förvisso inte badväder (jo, om man inte är en badkruka som kräver minst 20 grader i vattnet) men de flesta dagar bjuder på värme, om än en del moln. Lite små skurar men inte mer. Orättvis fördelning! Hoppas du får en fin helg / kram gittan

Monica sa...

Vårt körsbärsträd gav mycket bär i år. De har fått mogna under ett nät, precis som alla andra bär, eftersom fåglarna är heltokiga och äter upp allt man odlar. Körsbären hamnade direkt i munnen....men sylt skulle man kanske pröva :) Börjar jobba på måndag så då kommer nog solen fram.. :)
Tjing
Monica

Tyra in Vaxholm sa...

Härligt, visst är det kul med skördetid!

mvh Tyra

Ruben sa...

Har tänkt samma tankar om Astrarna. I år har det inte varit något bra asterår. /Ruben

Åsa sa...

Tack för din gulliga kommentar.
Lyckliga du som har körsbär, sylten ser fantastiskt god ut, och så fint med den söta hättan.
Hjärtan har jag köpt, men jag tror det är väldigt enkelt att göra dom, det gröna på utsidan kan man köpa på hobbyaffären och stommen kan man nog göra av hönsnät, eller ännu enklare av tidningspapper och folie.
( jag skall prova )
Många kramar till rara dig !
Åsa

ormbunke sa...

Det är mums både för ögat och gom(det vattnas i munnen) Var får man tag på så fina krukor.Synd att det blir mögel efter allt regnandet.Men nu lovar rapporten att det skall bil bättre i nästa vecka. Anita

India sa...

Jag har också haft närkontakt med mossan idag för att samla ihop de där läckra blåbären, mums. Har sommar Dahlior som envisas med att inte blomma. Massor med knoppar men bara en blomma och dessutom tycker jag inte att den såg ut som den på fröpåsen!!! Tyvärr regnar de nog bort , Dahlior gillar inte en massa regn i knopparna, de surnar och det känns ju rätt tråkigt. Fick Dahlia knölar av min svägerska i fjol, då blommade de inte och inte heller i år. Vad gör jag för fel? Ska nog skippa de där Dahliorna!

promenader på landet sa...

Visst är det härligt att det finns så mycket bär ute nu! MMM körsbär är ju så gott och fina på bild också! Stor kram från Maria

kirsti sa...

..och här längtar jag efter regn som aldrig kommer..
Härligt med egna bär att skörda och koka till sylt!
..och Antilopöga, vilken snygging! Har noterat nanmnet i min "Nya blommor"-dagbok.. :)
Ha en fin helg du med!
/Kirsti

Vittran sa...

Lite tråkigt med allt regn. En del blommor blir så förstörda.
Det känns lite konstigt att sensommaren redan är här. Man vill ju behålla sommaren så länge som möjligt. Men tvyärr regnade julimånad bort.
Men blåbär är inte dumt.
Ha en bra dag!/Vittran

Mimi sa...

Din sylt ser god ut. Vi har lagat körsbärspaj, det är också himla gott! Antilopögat är väl en ettåring? Har du sått den direkt i rabatten eller förodlat, och i så fall var plantorna stadiga eller såna där tunna slanor? Jag har gjort ett principbeslut att bara odla riktigt stadiga krabater, de har bättre överlevnadsförmåga hos slarviga odlare? /Mimi

Lilla My sa...

Nu mognar ett som annat och visst är det gott att göra pajer, sylter m.m av egen plockade bär. Är dålig på att komma iväg till skogen men blåbär skulle jag gärna vilja ha lite till frysen.
Ha en skön söndag
Lotta

Babsan sa...

Så vackert du skriver, som en poet nära på!
Jag riktigt kände att jag var med dig när du snubblade i mossan...

Sen tycker jag som du att sensommarblommingen är det allra bästa. Jag var ute och klippte ner överblommade och lite gula stjälkar igår. Fint igen.

disa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.