måndag 13 juli 2009

Gott och blandat

Äntligen kom det efterlängtade regnet och så välbehövligt, men fortfarande kruttorrt i potatislandet som jag alldeles nyss varit och rensat från ogräs. I vanliga fall brukar jag befrias från den delen av trädgårdsjobb, men man är väl inte sämre än att man kan byta arbetsfördelningen ibland. Det roar mig inte särskilt mycket att odla potatis, men visst är det bra med egen odlat när hösten och vintern kommer. Det är väl en lycka att kunna fokusera på olika intressen eller hur? Då blir flera saker gjort förhoppningsvis i ett hem.

En av sommaraktiviteterna och ett folknöje är väl allmoge-kulturen. Att få ta del av gammal bruks- och hantverkshistoria är en rikedom och väl värd att bevara. Det roade mig oerhört att vandra omkring på det gamla museområdet och beskåda den gamla hantverkskonsten som pågick i de olika byggnaderna.

Spinnerskan

Dessutom fanns ett antal gårdsloppisar i anslutning till området och folk ringlade sig längs stigar och vägen till borden som var uppdukade i de privata trädgårdarna med allehanda ting som bara väntade på att finna sin rätta och lyckliga ägare. En bebyggelse som är mycket speciell med sina gamla bodar och röda hus, även de en kulturskatt. En ampel fångade mitt intresse i en av gårdarna. Så vackert mot den grånande boden.



För första gången i mitt liv, ett besök i en öppen rosenträdgård. Vilken syn, rosa rosor, rosor i portaler, mörka rosor, dofterika, enkla och dubbla, ja, listan kunde göras lång! Folk ringlade sig mellan alla stigar, under pergolan, över kullen och alla underbara sittplatser i bersån. Vilken upptäckardag!

På resan hem utspann sig en viss diskussion om huruvida alla fokuserar på olika saker och det kan man lugnt påstå, vi hade visst lite olika intressen. De flesta damer hördes suckande av längtan efter den rosen prakten vi såg och önskade en liten del till sin egen trädgård och många män verkade lätt uttråkade och höll sig några steg efter och tänkte säkert:Vad kommer detta att ha för följder!?

Nu lever åtminstone jag gott, ett bra tag framöver av det som lämnade på näthinnan och i kameralinsen (men det får ni se en annan gång) och har spenderat dagen på något så nyttigt och gott som att ta till vara något av mina örter som jag odlat. Vilka dofter som spred sig i huset när jag bakade mitt örtbröd och jag kan lova det smakade jättegott!


Småbladig basilika och Timjan.


Mums! Örtbrödet.

Men förresten....inte så hälsosamt, mycket onyttigt och en del tycker att det är gott till kaffet. Jag är en "gotte...." och äter ändå inte gärna dessa godsaker i vanliga fall, men vad gör man inte för att bjuda på sig lite grann när maken kommer med som sällskap, på en för hans del lite tråkiga nostalgitripp och han var inte sen att hämta dessa varma godingar till kaffet igår. Nu undrar jag hur många som vet vad det är? Mina finska vänner vet förstås, men ni andra då?


Men som vanligt händer det saker när katten är borta, jag hade storfrämmande bland mina blomster. En invasion rentav!! Dessa hade friserat om i en kruka rejält och ätit glupskt hela dagen och de var kala kvistar kvar på Strandkrassingen. Usch och fy! Det var att skrida till handling på direkten.



Hoppas att även du har haft en angenäm dag med mycket avkoppling och lagom med regn och sol.



Solvisare, en av mina sådder.

Ha det gott alla mina vänner!

14 kommentarer:

Inger sa...

Vilken innehållsrik och trevlig dag du haft och allt var positivt utom de läskiga larverna på strandkrassingen. Jag har finskt påbrå långt tillbaka i tiden men känner inte igen bakverket, ser ut som nåt munkliknande, Berliner, säkert jättegott. Ha det fint!

Mia sa...

Det låter som om du har haft en alldeles underbar dag. Jag hade nog fastnat hos spinnerskan i en evighet, sånt tycker jag om. Efter en sån dag är väl larver kanske " larvigt" nog att kunna ta bort med ett glatt smil :)

Lilla My sa...

Det vore verkligen roligt att besöka stundars nångång men det känns så långt bort :) Visst var det dit som du varit på besök?
Där fanns säkert många fina hantverk också.
Vet precis vad gottade dig i till kaffe men tänker inte avslöja det.
Ha en bra dag
Lotta

gittan sa...

Det låter som en intressant och trevlig dag. Potatisen ingår inte i mina sysslor heller. Det är maken som tycer att det är skoj(?) att odal potatis, hur man nu kan tycka det "ler" Men visst smakar det gott med nyupptagna "knudor". Ish och fy för såna larver! Jag hade några gröna, pyttesmå ifjor som kalåt hela min ena Änglatrumpet. Fick handplockas och hela växten klipptes ner, hoppas verkligen vi slipper mer sånt. Nu är det semester även här, makens första dag idag- Det ska bli så skönt att få njyta av ett par sommarveckor tillsammans. Ha en bra dag / kram gittan

åh, höll ju på att glömma, solvisaren var riktigt snygg tillsammans med de mörka bladen (som jag gissar tillhör någon annan)

STENLYCKA sa...

Vilken underbar dag du har haft. Jag har aldrig varit i en rosenträdgård heller. Skulle vara kul att göra ett besök i en sådan någon gång.
Här har vi haft väldigt mycket regn den senaste veckan. Men idag behagar solen titta fram igen så då skall jag ta hand om min trädgård och alla blommor som farit illa.
Ha en skön dag!
Kram

promenader på landet sa...

Vilken bra dag! Jag gillar också spinnerskan min mamma spinner mycket så jag är uppväxt med spinnrock! Gott brödet ser ut, jag blir sugen för jag har inte ätit frukost än! Ha det så bra! Kram från Maria

Monica sa...

Härlig dag du haft och vilka bilder du fick med dig tillbaka. Kaffebrödet ser ut som "grisar" som alltid måste finnas till fikat på semestrarna i Kaskö ...mums. Till skillnad från dig då... jag älskar de munkarna :)
Tjingeling
Monica

Ruben sa...

Oj, vad det händer mycket i dina trakter!!! Brödet ser jättegott ut, man nästan känner doften av nybakat. Larverna ser ut som fjärilslarver - du flyttade väl bara bort dem till ett lämpligare ställe!!!!?
Ha det gott!
/Ruben

Åsa! sa...

Dessa larver känner vi igen, blir det inte kålfjärilar av dom? De är storätare av rang!
Men, vad var det för gott till kaffet måntro???

Huset på landet sa...

Hallåjsan! Vi befann oss på precis samma ställe i lördags!! Visst var rosenträdgården fantastisk och nog fick man många nya idéer och uppslag. Ägaren delade frikostigt med sig av tips dessutom.
Det var intressant att ta del av alla arbetsdemonstationer också. Såg du att vissa av dem som visade olika hantverk använde rollator? Så roligt att de kunde ställa upp även om de var ganska 'skröppliga'.
Ha en skön vecka!

♥Min Eden♥ sa...

Men vaaar har ni varit som jag har missat ... va???? Vilken rosenträdgård...?
Jag var på bröllop till Solf i lördags i ockförsig men...

Maria Berg sa...

Om du har tur, så kankse det blir vackra fjärilar av den få larver som överlevde...

Att se gammal konst brukas är väldigt fint.

Hårbilden, satt i kyrkan och var uttråkad och lekt lite med kameran...

Skönt att du njutut fortsätt md det, kram Maria Som sett Ale Stenar idag tillsammans med "Segliten". MB

India sa...

Ibland kan det vara minst lika roligt att titta på besökarna som på själva attraktionen! Lätt uttråkade män som hasar efter sina kvinnor eller varför inte gå på lantbruksdagar och se kvinnorna som med stor möda försöker intressera sig för männens djupdykning i någon maskin tills de hittar en kopp kaffe och dukar under för begäret. Min stackars sambo fick tillbringa tre kvart i ett garnlager häromdagen, han hittade till slut en pall i en hörna där han satt och glodde, men han var tyst och snäll!

Anonym sa...

Vilken rolig och intressant dag du haft, där skulle jag gärna ha varit.Ditt bröd ser otroligt gott ut, nästan så man kan känna doften hit.
Ha det bra
Susanne/Manitou