onsdag 1 juli 2009

Fågelliv

Nicke -nyfiken, tar en blick över den stora vida världen som snart skall ut och pröva sina vingar, för det börjar bli lite trångt där inne och det kivas lite grann om matbitarna och utrymmet varje dag numera.


Hoppsan, där trillade jag visst ut i det gröna. Men mamma....det är så läskigt här nere!



Oj, här kommer lillebror som verkar modig och orädd. Men förståss, det är ju tryggt att inte behöva vara ensam i natt.



Nej, här är inte alls skojigt, jag vill upp igen, men hur kommer man dit?



Hjälp, så jobbigt! Hur skall detta sluta?



Men vem är här då som kurar i det gamla svalboet?



Fågelmamman håller ett vakande öga på den där "filuren" som sneglar in i boet och stör min lilla idyll för ett ögonblick.



Jasså, herr svala tänker bygga bo precis ovanför trappan och gillar att sitta på ampelhållaren så länge fru svala provar in den ny lyan. Med den vädjande blicken skall väl han få lov att hyra platsen då, men bara i sommar!



Tittut, här gömmer jag mig i rabatten för att inte bli kattmat. Det där med flygkonsten är inte riktigt lätt ännu, men får jag lite tid så lär jag mig snart och då bär det iväg, upp i det blå.



Ja, inte är det gott att lära sig stå på egna ben eller låta vingarna bära ut i den stora vida världen.

Ha det gott!

15 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad härligt du skriver och vilka fina bilder du tagit på fåglarna! Det kan inte varit helt lätt att fånga dem på bild. Nu ska jag gå ut och ta mig ett dopp i poolen för det är väldigt varmt här inne!! Ha det så bra kram från Maria

STENLYCKA sa...

Bea, Bea vad du är duktig på att skriva om dina bilder. Du har verkligen känsla för text och bild, underbart.
Ikväll är det så varmt så det kommer inte bli lätt att sova.
Många Kramar

mitt vattenhål sa...

fantastskt fina bilder och härlig historia runt omkring dem! Visst är det härligt med de små liven :-)

Inger sa...

Mycket fina bilder och vilken trevlig berättelse!

Ha det bra i värmen!

Birgitta sa...

Vilka fina bilder på den söta fågelungen, hoppas han klarade sej från alla faror som lurar, vi har haft fågelbo i ett hål i vårt gamla äppelträd, starar, och pappan (eller om det var mamman) har tjattrat som en galning när vi eller katterna varit i närheten. Nu är de utflugna och jag hoppas de kunde flyga direkt, annars vet ingen hur det gått med tanke på katterna som verkligen fått veta var de befann sej efter pappans tjatter.
Men "din" fågelunge, vet du vad är för sorts fågel? Helt otroligt roligt för dej att med kameran få fånga hans tappra flygförsök.
Ha det skönt i sommarvärmen!
Kram

Trollmor sa...

Vilket härligt inlägg om dina förtjusande hyresgäster :-)
Kram Trollmor

Ruben sa...

Ha ha ha, en sådan rolig historia - och vilka fantastiska bilder. Helt otroligt!! /Ruben

Monica sa...

Tack för den fina berättelsen...hoppas det slutar bra för fågelungarna.
Må så gott
Tjingeling
Monica

India sa...

Jag riktigt levde mig in i din berättelse som att läsa en serie, skrolla för nästa bild och nästa...
Gulligt

Birgitta sa...

Hej
Vilken liten trevlig berättelse med vackra bilder som du skildrar för oss. Sånt är livet för de små i djurlivet.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

sara på hedepipan sa...

Nästan som en saga, eller... Helt underbart. Kul med bilderna.
det ska gudarna veta att det är tufft i livet alla märker vi det vissa tidigare än amdra
kram sara

Lilla My sa...

Gulliga fåglar och så roligt att kunna följa med deras förehavanden. Hoppas bara att våra fågelungar aktar sig för våra två katter...Ha en skön helg
Lotta

ps.Ser ut att bli lite svalare nu. Kanske man kan börja baka då till frysen.

Anonym sa...

Vilken rar berättelse och vilka fina foton.
Ha det bra Susanne/Manitou

Åsa! sa...

Så fina fågelbilder du bjuder på Bea! Det är ett tufft liv att vara fågelunge och lämna boet, verkligen!

hönemor sa...

Hej du, har varit lat i värmen och inte bloggat runt, men nu är jag här. Vilka fina bilder du har tagit och skrivit så fint till, hoppas att dom klarar sig.