torsdag 4 juni 2009

Vild favoritblomma

Naturen är full av underbara inslag och de flesta njuter väl av än det ena och än det andra nu i försommartid. Solen, värmen, grönskan osv, men idag var det var det dock ingen större njutning vad vädret beträffar, vindbyarna drog i med full styrka att träden bugade sig rejält av vinden. Ingen större lust att göra trädgårdsjobb ikväll, men det finns en växt i naturen som alltid fascinerar mig varje år den kommer i blomning. Den växer på våtmarker och kanske vågar jag mig ut för att plocka en bukett av den dofte-rika blomman som är gräddvit med ljuvligt gröna blad.

Korg, sekatör och lite gott mod i sinnet, gör jag mig klar för att känna på de hårda vindarna i skogen. Usch, vad det blåste, men skam den som ger sig, för en bukett på altanen skall det åtminstone bli.
Oj, vilken härlig doft som sprider sig när jag trampar omkring i våtmarken och underlaget känns som att gå på moln i den mjuka mossan. Odon är i knoppstadiet och har så vackra blå/gröna blad, Kråkriset kryper fram över stenar och den karga marken med sina tunna barriga grenar och här hittar jag den, Skvattramen /Ledum palustre.



Vackra rosor i all ära, men det som naturen bjuder på utan större prestationer är jag en stor beundrare av.

Väl hemkommen blev det lite pyssel av korgens innehåll, en ny dörrkrans av nämnda blommor och grenar.



Naturligtvis blev det en bukett till altanen i ljuvligt rostiga färger - gillar.



Tänk, att en enkel liten blomma kan roa så enormt mycket och sprida en stark aromatisk doft till välbehag. Vad det är som gör denna blomma så speciell just för mig - kanske doften, skogen och de jordnära färgerna i stjälkarna.

Ha det gott!

Kramen!

18 kommentarer:

Inger sa...

Jag skäms för att säga det, men jag visste inte hur skvattram såg ut - förrän nu. Den är mycket tilltalande och din krans väldigt proffsig och fin. Kram på dig också!

ormbunke sa...

Så underbara blomdekorationer du gör. Finns skvattramen i södra sverige också. Tänk att bara gå ut i skogen och hitta material.Kram Anita

Birgitta sa...

Vilken vacker blomsterkrans till dörren du gjort idag. eundrar dej som trotsade vädrets makter och gav dej ut och plockade skvattram. Vi har också haft blåst, regn och ca 7 grader idag. Det var inneväder tyckte jag. Men det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Ha det så gott och så får vi hoppas på lite bättre väder i morron.
Kramis Birgitta

Åsa! sa...

Vackert Bea! Visst är vilda blommor i en klass för sig.

Linda Lunda sa...

Men så vacker!!!
Linda

Ruben sa...

Din krans är ju rena konstverket!! Den skulle de gamla holländska blomstermålarna ha sett, då kanske det blivit mer Skvattram och mindre Tulpaner!! ;-) /Ruben

Monica sa...

Säger som nån annan här...viste inte ens hur Skvattram såg ut. Tack för upplysningen...vilken vacker dörrkrans det blev :)
Tjingeling
Monica

♥Min Eden♥ sa...

Jag visste inte ett SKVATT...jag har den invid husknuten, och jag har beundrat den och fundrat vad det var för något. Den doftar helt underbart!!!

Tusen tack för informationen!!! (jag ska också binda en krans av den, din blev så fin :)

Ha en bra dag!

Lillebeth sa...

Vackert. Pryder verkligen sin plats. Och doften, den gillar jag också. Har dock inte tillgång till den så nära som du. Ha det gott!

Maria i Sennan sa...

Fantastiskt e det var vår Natur bjuder på-och sedan kunna forma så vackra ting som du gör.....
Må så gått...Maria

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Vilken fin krans det blev! Du är så duktig på blomsterarrangemang. Odon måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om.

Ha en skön helg!

Åsa sa...

Tänk Bea att jag har aldrig tänkt på hur vacker denna blomma är, förrän nu !! tack för det !
Och vilken underbart fin krans du gjort !
Ha det gott !
Kram från mig.
Åsa

Lilla My sa...

Så kallt vi fick det med en gång och torrt är det ute i blombänkarna. Försökte mig på att vattna lite men det blåser så allt vatten flög åt helt fel håll.
Fin krans du gjort!
Ha en bra helg
Lotta

Anonym sa...

Vilken vacker dörrkrans. Visste inte hur skvattram såg ut men den är ju väldigt fin. Visst är de vilda blommorna bland de vackraste.
Ha en bra helg
Susanne/Manitou

Mia sa...

skvattram ?? helt okänt ord för mig. Hade det stått i ett korsord så hade jag inte änns vetat att det var en planta,,uff,,och så fin den är. Får väl bara erkänna att jag sovit mig genom biologitimmarna på skolan...

Petra sa...

Vilken bedårande vacker krans!
Du skriver så bra att man kan känna doften av dessa härliga blommor. Önskar dig en underbar solig helg.
Petra

STENLYCKA sa...

Vilken vacker blomma och vilken underbar härlig krans du gjort. Så duktig du är!
Önskar dig en bra helg!
KRAMAR

Maria sa...

Vilken vacker krans du gjort.