torsdag 11 juni 2009

Två dagar

Tänk så fort tiden går, två dagar redan slut! Åter närmar sig ett veckoslut, men det betyder inte vila avkoppling för min del, men kanske för ngn annan. Jag som hade "tänkt" så mycket dessa dagar, men sällan blir det som man planerar.

Regntunga moln har avlöst varandra båda dagarna och det har varit sparsamt med trädgårdsjobb, mellan regnskurarna har det varit att passa på med något nyttigt och äntligen har mina pellisar fått flytta ut och nu har jag också en "pelargontrappa". Nej, inte en sån där fin stege som många har, de står på bänkarna som en vacker inramning när jag gör entré och det ser väldigt trevligt ut, kanske de får bo hela sommaren där, vem vet!?


Pelargon /Appleblossom

Lite smått har jag hunnit plantera ut i rabatterna, för nu får det väl vara slut på frostnätter och egentligen är det riktigt lämpligt att plantera när det duggregnar, men blött var det inte! Själva finalen med blomstren tar form och det är den bästa tiden och då känner man att det är värt varenda timme man lagt ner för dessa små plantor med passningen. Hälften av alla sommarblommorna bor nu på utsidan för att avhärdas och det skapar förstås en liten oro, men vi får hoppas det går vägen, eljest blir det en mindre katastrof!!

Får jag bjuda på lite inspiration inför helgen, med ett trevligt blickfång på bordet och små enkla medel, det är ett sant nöje och det roar mig oerhört. Mellan skurarna rann lusten till, för att göra något i syrenens lila färg. Här får ni inspireras om ni har lust!




Vad övrigt som roar är vattendroppar och dom har det varit rikligt av i dagarna som små pärlor.



Planteringsfinalen får bli till nästa vecka och då önskar jag lagom varmt och sol från en blå himmel. Är det för mycket begärt?

Ha ett riktigt skönt veckoslut!

24 kommentarer:

Inger sa...

Syrenlila är en underbar färg, så fräsch. Jag är usel på pyssel och arrangemang, men njuter gärna av andras. Har också planterat i dag i duggregn. Trevlig helg!

Moa sa...

I år är min älsklingsfärg ljuslila.. oj vad jag älskar den, har till om med köpt sommarens finaste topp i syrenlila och en liten bolero tröja till *ler*. Så din lilla installation med vackra vaser och blommor passar mig som handen i handsken.. mycket vackert. Den lila tulpanen med droppar på.. oj den vad vacker och jag skulle gärna ha en sådan i min trädgård. Ha det gott i helgen trots jobb då.. Kram/ MOa

Birgitta sa...

Hej
Vad vackert du gjort med blommorna och vilka underbara färger. Jag är ju också lite lila. Här har vi fått ca 20 mm regn inatt och idag. I morron måste jag försöka få lite gjort i vävstolen. Det är bara 2 veckor kvar till jag ska på hantverksmässan nu. Skulle behöva väva jättemycket, men då tar ryggen slut på mej också.
Vad trevligt att du kan börja njuta av alla dina odlingsmödor nu. Det känns väl skönt när du ser resultatet av allt jobb du lagt ner. Som jag väl skrivit förut till dej så har jag inga gröna fingrar, utan njuter av alla andras fina växter och önskar att jag hade likadant. Men som tur är har vi naturtomt hos oss och behöver inte göra så mycket i trädgården.
Ha det så gott nu.
Kram Birgitta

Lilla My sa...

För en gångs skull tycker jag det varit bra med regn för det har varit så kruttorrt här i mina blombänkar. Lewisian vet jag inte riktigt heller om den klarar våra breddgrader men jag tänker pröva. Den här var dessutom en mini lewisia så den var inte dyr, dör den så dör den. Ha en skön helg /Lotta

hönemor sa...

Hej du, vilka fina kort du tar. Det var så fint med blommorna och gräset i arrangemanget. Hur har det gått för växterna som frös för dig? Lewesian klarar nog vintern om den står i en upphöjd rabatt med lite granris på. Jag har börjat att plantera ut i krukor och i rabatter nu, här klarade vi oss från järnnätterna det var nere på 2 grader plus. Ha en bra helg. Kram Katarina.

♥Min Eden♥ sa...

Jag bara älksar din bild på pelargonien...aahhh! En bild man kan sitta o titta på hur länge som helst!

Vad heter klematisen som du har i ditt fina arrangemang?

...och tack för tipset om "järn-ladyn" jag hittade fram och hon lovade skicka mer bilder :)

Petra sa...

Så underbara bilder i lila och glasdetaljerna, ahhhh, fantastiskt.
Här stormar och regnar det, är ledig idag och då blir det en innedag.
Kram, Petra

Gunilla sa...

Jättefina blomarrangemang.
Clematisen är ju inte så vanlig i blomarrangemang så det var verkligen fint.

Ha en fortsatt fin dag och trevlig helg

Gunilla

Lillebeth sa...

Tack, det var fint Bea. Och det slutar väl lregna nån gång! Eller?

promenader på landet sa...

Alltid så vackra bilder på din fina blogg! Kram Maria

Monica sa...

Härlig inspiration du bjuder på, både i text och bild, som alltid när man kikar in till dig :) Må så gott i regnet
Tjingeling
Monica

STENLYCKA sa...

Du är så duktig på att ta vackra bilder och skriver underbart. Älskar att titta in till dig!
Ha en skön helg!
KRAM

Åsa! sa...

Så vackert du har gjort!
Nu är vi värda lite sol och sommarvärme, det tycker jag absolut!
Önskar dig också en trevlig helg Bea.

A home far away sa...

Vilka ovanligt vackra foton du tar!

Ha en fin helg
Kram Gunilla i Singapore

Anette sa...

Inte är det väl för mycket begärt att man kan få lite sol nu! Nog borde väl frostrisken vara över nu. Vi har ju klarat oss men det är varit på gränsen. I stället för att frosten har förstört plantor så har vi ju haft hagel två gånger, men rejält stora korn. Men det som gick sönder börjar det komma nya blad på och fick vi bara lite värme så blir det nog fint! Blir det jobb i helgen? I så fall är vi två!! /Anette

Åsa sa...

Jag håller tummarna att du får jättefint väder !!
Så vackra bilder, den sista med vattendropparna... man bara njuter av det ljuvliga.
Ja, av alla andra bilder oxå !!!
Kramen från mig.
Åsa

Birgitta sa...

Just nu regnar det här, ett ganska fint regn och det är inte så kallt heller. Får väl se det som att växterna får vad de behöver, försommartorka är aldrig bra.
Men det blir inte mycket gjort i trädgården precis. Man får passa på med innesysslor.
Vackert arrangemang med glas och blå blommor. Längtans blåa blomma...står det för den här tidens längtan efter värme och sol tro?
Ha en bra helg på jobbet!
Kram Birgitta

Anonym sa...

Nu borde väl risken för frost vara över men man vet ju aldrig..... Vilka vackra blomdekorationer du gjort, så fint med blå/lila blommor.
Ha en trevlig söndag
Susanne/Manitou

Hilde sa...

i DAG TITTET ENDELIG SOLEN FREM HER, SÅ JEG HÅPER DEN KOMMER TIL DEG OG SOMMERBLOMSTENE SOM HERDES. Skjønne bilder av syrenfarger har du også!
hiLDE

Nanó W. sa...

Vilka oerhört vackra arrangemang. Jag hoppas verkligen att ni undkommit det här hemska vädret som vi har här på ängesö. Mycket av mina högre perenner har blåst omkull och syrenen med kvistarna fulla av blommor hänger blöta och tunga i marken. Ute är det igen trettón grader.... /Mimi

Ruben sa...

Läckert!!!
/Ruben

Thorins Trädgård sa...

Hej Bea, hos oss regnar det som galet, det är inte ens någon mening med att gå runt och fotografera. Annars älskar jag verkligen att ta blombilder direkt efter regnskurar.

Tack för en inspirerande titt på din blogg.

/Marit

Haspet sa...

Ja nu får det väl ändå sluta regna snart. Nu räcker det tycker jag. Härligt att man kan komma in till din blogg och få några värmande ord och vackra bilder i rusket. Jättefint med dom små vaserna, så brukar jag också göra på landet. Hoppas att du har fått en torr helg med lagom mycket sol. // Kram Peter

Maria Berg sa...

Jag har också stor kärlek till min trädgård och även andras.

blickfång på bordet och små enkla medel - ja tänk så vackert det kan bli. Vi belv också nöjda som fick se det.

Äppelbilds blommorn var väldigt fin, MB