tisdag 9 juni 2009

Tro, hopp och kärlek

Först av allt vill jag tacka alla som gett uppmuntrande kommentarer i mina frostiga inlägg. De har varit värmande och livgivande att läsa raderna. Livet går vidare trots allt, med eller utan blomning!

Min rubrik väcker säkert lite undran idag, tänker jag på julen redan, eller..!? Symbolerna har ju vissa associationer för var och en och mina går naturligtvis i trädgårdens tecken, med tanke på skadegörelsen som frosten åstadkommit i min trädgård. Nu tänker jag inte skriva en klagovisa utan ta det som det kommer! Det finns värre saker i världen, men visst svider det i mitt trädgårdshjärta, det kan jag medge!

Nu blickar jag framåt igen och Tror på en underbar försommar, men det gör naturligtvis ont att börja om igen och tro på att några knoppar brister, trots skadan.


Gräslök

Hoppet lever vidare och det ger energin för min trädgårdslust, trots förlusterna.


I mitt växthus just nu , frodiga plantor som vänta på utplantering.

Kärleken till mina växter är stor, de ger motvikt till mitt vardagliga och värmer mitt hjärta när den spirande blomman är utslagen.


Mitt terracotta hjärta fylld med egna Penseér.

Nu har jag två lediga dagar framför mig och skall förbereda planteringarna i krukor, båten och min köksträdgård med bönor, mangold och pumpa. Tror och hoppas på en fin odlingssäsong och skall ansa och vårda med kärlek.

Ha det gott mina vänner!

19 kommentarer:

Ruben sa...

Tro, hopp och kärlek. Ja, nog behövs det stora doser av hopp, stora doser av tro, och stora doser av kärlek - och så en påse frö! /Ruben

Mia sa...

På med stort mod, två dagar med ledig trädgårdstid, så skönt, snart är frosten bara ett minne, med ditt överfyllda växthus innehåll blir det väl fort fullt i trädgården igen :-)Så fint gräslöksbilde ( och de andra) jag blir så förtrollad av att se på lökblommorna när dom kommer, tänk på den segerhättan, det hade gjort kejsar cesar galen av avundsjuka. Ska faktiskt njuta två lediga dagar själv ( fördelen med att jobba helger??..)

gittan sa...

Två lediga dagar med trädgårdspyssel låter underbart! Frosten är väl snart ett minne blott hoppas jag och man glömmer fort bakslagen när man belönas med vacker blomning av det som klarat sig. Bloggposten borde ju vara kommen! Jag skickade ju det för en vecka sedan? (skrev i en kommentar till dig den dagen) ett stort vadderat kuvert. Ha det gott och njut av din ledighet / kram gittan

Vittran sa...

Åh vad synd med frosten. Här har vi klarat oss än så länge men det kan komma en kall natt och så är det förstört. Förra året frös potatisen. Jag hoppas att du har så mycket att plantera ut att det uppväger det som är borta.
Önskar dig två fina trädgårdsdagar med vackert väder.
Ha det bra!

Åsa! sa...

Ja vad gör man? Inte ger man upp iallafall:) Det kommer att bli jättefint i din trädgård bara värmen kommer åter det är jag övertygad om!
Terrakottahjärtat, så vackert! Precis min smak:)

♥Min Eden♥ sa...

Javisst, om inte annat så har vi tro hopp och kärlek...i allafall i Jakobstad :)

Ha det skönt på dina lediga dagar!!

♥Min Eden♥ sa...

Föresten...vet du vilka av trädgårdsbloggarna som har en kvinna tillverkad av hönsnät på sin blogg. Jag tror det var via dina blogglista som jag fick syn på denna härlighet. Jag skulle sätta det på minnet men...

Anette sa...

Åh, jag läste ditt förra inlägg Bea! Så tråkigt med frosten både för dina blommor och alla små fågelungar.
Här hoppas jag att frostrisken är över nu.
Ha det så gott. Kram Anette

Birgitta sa...

Hej Bea!
Vad skönt att du har repat mod och kommer igen med nya krafter efter gårdagen. Vi har ocksp kyligt men har klarat oss från frost och inte har det regnat heller på några dagar. Men det är mulet och solen lyser med sin frånvaro.
Men ibland händer det något roligt när man som bäst behöver det!!!!!!!!! Vadå undrar du nog.
Ha det så gott och så hörs vi av.
Kram Birgitta

Britt sa...

Ja vi får hoppas att frosten är ett minne blott det kan ställa till en hel del bekymmer. Ha det bra//Britt

Åsa sa...

Så härligt med lediga dar !
Mys på bland alla dina fina blommor.
Tänk att en blomma kan vara så vacker på en gräslök !
Fantastisk bild du tagit !
Kramen från mig.
Åsa

Inger sa...

Skönt att du ser framåt igen, det blir lättare då. Tro, hopp och kärlek behövs verkligen i trädgårn. Jag har också två lediga dagar framför mig, oj vad mycket jag vill hinna med. Må så gott!

India sa...

Ja det har allt varit lite frostigt ett tag på den här sidan! Själv har jag hållit på och täckt med väv och hela mitt linneförråd med lakan är ute på gärdet! Nu kom äntligen det efterlängtade regnet men det krävdes att jag både satte igång bevattningen och hängde ut tvätt!!! Jag har ett helt bord fullt med planter som borde varit ute för länge sedan, de är långa som spagetti en del, SUCK. Får se vad det blir av dom! Har svårt att acklimatisera mig i zon 3-4 när man är uppvuxen i zon 1. Jag tror aldrig jag lär mig förstå det här med natt frost i Juni!

promenader på landet sa...

Vad skönt med 2 lediga dagar! Ha det så jättebra i din fina härliga trädgård! Kram Maria

bean emäntä - bea's sa...

Hej Bea! Härliga bilder du har!

Vad roligt att det finns flera Bea i bloggvärlden! Tack för ditt besök hos mig!

Lilla My sa...

Nu får det nog vara färdigt med frost för jag har börjat tömma ur växthuset med sånt som ska planteras ute. Hade som tur plockat in alla krukor och balkonglådor i växthuset före frosten kom men flera buskar och perenner är allt svarta i bladen.
Vad skönt att det kom regn äntligen. Doftar så gott ute nu. Ha en bra dag
Vi hörs

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Tro, Hopp och Kärlek - visst gäller det i trädgården också!
Din gräslöksknopp blev ett otroligt fint foto!

Anonym sa...

Så tråkigt att frosten tagit en del av din blommor.Med lite tro, en portion hopp och mycket kärlek så kommer det nya blommor idin trädgård och blomsterprakten kommer att bli stor i din trädgård i år åxå. Vackra bilder.
Ha en bra dag
Susanne/Manitou

Huset på landet sa...

Ja tro hopp och kärlek, det behövs minsann i trädgården också! Oj, jag ser att frosten farit fram ännu värre hos er än hos oss. Man blir ju så ledsen, men trots allt har ju de flesta växter god förmåga att repa sig.

Svar: Jadå det finns strykpapper (textil transfer eller t-shirt transfer brukar det stå på förpackningen) att printa ut bilder på. Papper finns t ex i bokhandlar och hobbyaffärer. Ibland ska motivet printas ut spegelvänt, men det står på förpackningen precis hur man ska göra och hur man ska stryka fast bilden. Lycka till!