söndag 28 juni 2009

Njut!

Fånga stunder av ögonblick, vila och avkoppling. Finns det något mera rogivande - en skön stol i trädgården, ett par solglasögon, en trevlig tidning i handen och runtom en underbar grönska och en blomning som tilltar för varje dag. Efter arbetsdagens slut blev det ngt av en höjdpunkt att bara få njuta, men det var varmt som i en kokande kittel på framsidan av huset och skuggsidan fick bli min tillflykt för att uthärda värmen, men nu är det riktig sommar i alla fall - äntligen!


Nu kommer även lön för mödan med tanke på sådderna, några är sisådär och lite rangliga, en del riktiga utstyrda i flera volanger och inte minst min favorit för i år: Antilopöga/ Aretotis fastuosa Zulu Prince.





En annan sötnos är: Blåmåran/Asperula orientalis som jag sådde lite för tidigt (pga att jag inte riktigt kände till den, precis som jag befarade med ett flertal nya sorter i byttorna), men nu blommar den i en alldeles ljuv lavendelblå färg.



Men det mest spännande är nog denna knopp, vars blomma håller på att krypa ur sitt hölje! Vet ni vem det är? Just precis, en Agaphantus/ Afrikas blå lilja. Jag är så glad över att den äntligen bjuder på två blomstänglar, efter att den trilskade lite senaste vår när den fick ny kruka.



Mina dubbla petunior bjuder på den färgstarka blomningen och valde denna sort pga att den klarade mycket regn senaste sommar. Här planterad i min knäckstensrabatt.



Nu blev det en färgsprakande samling blommor denna gång, men sån är naturen också färgstark och en intensiv grönska.

Njut av skönheten
i vardagen -
molnen, träden
och blommorna
på ängen.

Ur boken/ Motivation

Ha det riktigt gott och glöm inte att njuta!

17 kommentarer:

Birgitta sa...

Ljuvliga bilder som alltid hos dej.
Vad skönt att du har fått sommar nu och kan njuta av allt jobb du lagt ner.
Orkar inte skriva så mycket idag efter min jobiga helg.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

promenader på landet sa...

Hej! Visst är det helt underbart nu och det gäller att vara ute och njuta så mycket som möjligt! Vi har ätit frukost ute nu några dagar och det är riktigt mysigt tycker jag. Ha det så gott! Kram från Maria

Inger sa...

Det är en konst att njuta och inte låta sig störas av allt som är inbokat. Jag försöker ta en dag i taget och nu njuter jag av värmen, den är påtaglig. Inte heller någon idé att vara ledsen över mina två agaphanthus som jag köpte på Madeira och som dog i vårt kallgarage under vintern. Står fortfarande kvar i sina krukor, förstår nu att det är kört.
Ha det skönt i din trädgård!

Mia sa...

Jag njuter av sommaren, och av dina fina bilder. Jag orkar inte göra stort mer än att sitta i skuggan och läsa böcker.

Åsa! sa...

Ja, nu njuter vi så mycket vi bara hinner och orkar! Fina bilder, som alltid hos dig Bea!

Mimi sa...

Det där antilopögat var verkligen fint!!! Helt klart något man borde skaffa. Det är väl en ettåring?? Min agapanthus har gjort samma trick som din, efter ett år utan knoppar kommer den blåa nu med flera stänglar. Man blir ju så nöjd!!! /Mimi

gittan sa...

Antilopögat var fint. Här njuts också, solvarma jordgubbar till frukostflingorna dagligen - kan livet bli bättre! Att sitta ner har jag däremot svårt för, fast jag ligger i träning =) Igår lyckades jag sitta hela 20 min, måste vara rekord "skrattar" Idag ska det hämtas mer ko-på-påse för att fylla ut den sista delen i "rabatten utan slut" (muren) Sen ska jag förbereda en ängel inför turen norröver dvs. vattna igenom den ordentligt och posta den antingen ikväll (innan de tömmer) eller imorgon. Postar den så sent som möjligt så den är "färsk" Knopp har den minsann! Ha en bra dag i det vackra sommarvädret / kram gittan

Ruben sa...

Fina biler som vanligt! Asperulan är en höjdare!! Ha det gott! /Ruben

India sa...

Har försökt mig på Afrikas blå lilja en gång men misslyckades totalt med den. Det har jag lite svårt att komma över därför vågar jag mig inte på den igen trots att den är så spännande och lockande. Hemskt imponerad över alla som kan hantera denna "varelse".

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Så fint det blommar hos dig! Antilopögat är verkligen fin!! Afrikas blå lilja köpte jag ifjol och misslyckades ganska radikalt med den.
Ha det gott i skuggan!

Lilla My sa...

Antilopöga är ny för mig men fin var den. Jaha ja hur har du gjort nu om afrikas blå lilja börjar blomma? Min har jag haft tre,fyra år och inget blom fast den står i liten kruka :)Härligt väder vi har får bara njuta. Lite torrt börjar det bli i trädgården. Ha en skön dag
Lotta

plingan sa...

Vi njuter, vi njuter! Härligt med sommar, blommor, värmen och ledighet!
Kram

Lotta 8`) sa...

Hejsan vännen :) Jag njuter i fulla drag, av att bara sitta still i skuggan när det är som varmast och kanske är det, det vi behöver? Lära oss sitta still och titta.... annars har ju jag en förmåga att fara runt och greja :) Fast jag har grejat, har vattnat, flyttat om krukor till bättre ställen, slängt något visset och planterat lite febladsväxter i ett tråg..... alldeles lagom med jobb idag :) Längtar lite till helgen då vi skal på tur med segelbåten, havet, tystnad och dessa ljuva sommarmorgonar.... Ha det gott, kramen 8`)

Maria Berg sa...

Tack för påminelse, ibland rusar livet iväg och man glömmer att stanna upp.

Skönt det var att läsa genom din blogg idag, MB

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Ja, det gäller att njuta! Vilka vackra blommor. Ser att du har skvattram i din header om jag tolkat rätt. Känner riktigt doften!
Härligt!
Hälsningar från mig i norr!
Carin

Anonym sa...

Hejsan, njuter i fulldrag av sommaren, av livet och framför allt av att mina njurar läkt och jag slipper dialys fr.o.m i måndags. Fina bilder som alltid. Ha det skönt i sommarvärmen
Susanne/manitou

♥Min Eden♥ sa...

Jo vi ska passa på nu och insuuupa allt det härliga...kanske knacka ner en sten...ibland...kanske...:)