tisdag 2 juni 2009

Myggplågan!

Visst längtar vi alla efter den underbara sommaren med en värmande sol och endast fladdrande fjärilar i trädgården, humlesurr i bärbuskar och äppelträden, men hos mig kommer även sommaren med myggplågan! Jag hade nästan glömt hur eländigt det kan bli i den ljumma sommarkvällen, när man blir attackerad av en mängd surrande och stickande varelser som gör livet i trädgården omöjligt utan full mundering av vindtäta dräkter eller nästintill indränkt av myggolja som hjälper föga och bara luktar illa.
Igår kväll gick det absolut inte att vistas ute om man inte ville bli "uppäten", så är det intill midsommar hos mig som bor nära myggans naturliga äggläggningsplatser. En bäck rinner alldeles nära och har sommartid stillastående vatten, dessutom ung björkskog och det blir summan av kardemumman - en perfekt boning för myggor. Fyyyyy!!

För att råda bot på eländet har vi prövat denna i ett par år och den fungerar - en myggfångare som reducerar antalet myggor på en radie av ungefär den tomtstorlek vi har, beroende på vind och var den står. Ingen vacker trädgårdsprydnad, men hellre den än att inte alls kunna njuta av ljumma sommarkvällar.



Vem vill inte kunna strosa omkring i trädgården och bara njuta av blomningen en stilla sommarkväll?


Ni ser väl myggan? Fotoögonblicket i kvällningen satt det minst tjugo på mig och jag blev närapå tokig innan jag hade fotat, därav en dålig bild men jag såg myggan satt där i alla fall.

För tillfället är det ingen njutning, men det blir bättre! En nykomling i min rabatt är denna underbara blomma - Löjtnantshjärta.


Ljus i horisonten, det kommer att ordna sig!

Den dubbla Tovsippan är nästan som snöbollar i luften, men nu skall vi njuta av sommar-tänk!


Nu skall jag försöka ta mig ut och fullfölja mina planer för dagen, förhoppningsvis utan myggplåga!

Ha en fin dag!

25 kommentarer:

Anette sa...

Usch ja, har också känt av mygg och knott de senaste kvällarna. Inte kul alls! Men nu får vi ju inneväder igen så då slipper man eländet.
Det vita löjtnantshjärtat har jag också och jag älskar verkligen dom. Den dubbla tovsippan var väldigt söt! /Anette

Maria i Sennan sa...

Kanske inte så mycket mygg--men Knott--å det e lika illa--man ser dem inte men dom känns....så då flyr man inomhus....
Kramen på dej Maria

Ruben sa...

Det är verkligen ovanligt mycket mygg även här i år! Trots att det varit en sådan torr vår. Du var tapper som trotsade attackerna, men så fick du ett fint foto också!! /Ruben

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Myggigt värre var det när jag var ute igårkväll, jag hade förträngt den delen av sommaren. Jag kör med Mygga, funkar hyfsat i alla fall, men det luktar ju inte så gott. Vi brukar också skvätta i några droppar diskmedel i vattentunnan så att mygglarverna(?) sjunker för att minska lite på antalet.
Funkar den bra eran mygg-grej?

Gunilla sa...

Ja myggen har vi fått känna av förra helgen jag var alldelens luden av mygg och de kändes inte när de stack så jag hade inte riktig koll utan när jag morgonen efter tittade i spegel så var det ungefär som jag hade fått miljoner bulor över allt men det kliade inte. Så nu är det en fördel om det blåser men det blir ju rätt kyligt vid havet då. Så det är bara att ha kläderna på. Där vi bor inne i samhället skiljer det nästan 7-8 grader jämfört med där vi har sommarstället vid havet.

Ha det gott

Gunilla

Monica sa...

Känner de små odjuren här oxå. Känns faktiskt som om de är många i år!! Det är inge kul att bli "bortkörd" i sin egen trädgård :(
Den dubbla tovsippan är jättefin :)
Tjingeling
Monica

X-blog sa...

Huu... mygg :( Jag sitter just och kliar på ett bett på 'fot-knölen'

Åh, fina löjtnantshjärta!
Jag har köpt mig tre såna rötter (?!) nu i vår och de börjar spira :) Så nästa vår får kanske jag också njuta av dess blommor.

Ha det gott!

Mia sa...

Tack och pris för att jag inte har alla plågoandar här då. Det måste vara hemskt. Tycker inte om att gå i fjällen av den samma anledning ( i varjefall är det ursäkten till min norska man...)

Birgitta sa...

Hej!
Du är inte ensam om eländet. Här hos oss har vi något som kallas "svier" som de säjer här. De är mindre än knott, de syns inte, men de känns och de kryper in i öron och ögon och bits. De är hemska. De försvinner när solen kommer fram, tack och lov.
Men vilka fina blommor du har. Men jag förstår att allt sådant tar tid.
Ha det så gott nu och ge inte upp för de där otäcka varelserna som du lyckades fota.
Kram Birgitta

kirsti sa...

Men..du har ett undebart fågelliv där i din trädgårds-närhet..säkert mycket tack vare myggen.. :)
(Upp med fler holkar så får du fler "naturliga" myggjagare..;) )
Men de är en plåga, jag håller med.. Här har de ännu inte anfallit med full styrka.. kanske alla hårda vindar drivit dem söderut!
Ha det gott!
/Kirsti

gittan sa...

Jag flyr inomhus kvällstid, har inget val eftersom jag är allergisk mot betten från både det ena och det andra. Hur fungerar maskinen? Kemikalier eller....? Har förresten postat ett större brev till dig idag =) Hoppas de är hela när de kommer fram. Ha en skön (myggfri) kväll / kram gittan

promenader på landet sa...

Löjtnantshjärta sååå vackra!! Myggor är inte så trivsamt du får försöka bekämpa dem så gott det går! Kram Maria

plingan sa...

Fick tips att kika in på din blogg för trädgårdsinspiration och det fick jag verkligen!
Jag och dottern tog nyss en kvällspromenad och nu kliar det alldeles förfärligt... Eländiga mygg!
Nu ska jag kika vidare i din blogg.
Ha det!

Inger sa...

Vi brukar inte ha mygg här inne i stan men i år är det hopplöst och ett myggbett kan sitta i hela sommaren. Jag smörjer med cortison som tar bort klådan. Dina bilder är fina, trots att du var utsatt för fiender. Ha det bra!

Monica/Moa sa...

Men vad jobbigt det låter.. stackare.. säger jag. Kommer ihåg när jag var liten och var o tältade med föräldrarna i norrland.. jisses säger jag. Minns ett år där jag satt i tältet med myggnät om mig..det var tider det.. *ler*. Men fotot på din dubbla tovsippa var ju hur läcker som helst har aldrig sett en sån snygging.. *ler*

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej...
Jaá vilken mackapär :)...hoppas den fungerar att hålla mygen borta.
Ha det gött!

Helén sa...

Ja, fy för myggen. Vi bor ju i skogen så här brukar det krylla av dem stundvis, och eftersom det finns bäckar och dammar så gör det inte saken bättre. Finns det nåt värre än mygg eller blåst??! då håller jag mig gärna inomhus.
Klockmalvorna har jag haft inomhus året runt, men förra året hade jag dem på altanen o jisses va de blommade. Du måste toppa dem ett flertal gånger, annars blir de rangliga...om du inte gör ett uppstammat träd...kan ju osså vara snyggt. Malvorna dricker ju massor med vatten och det är ju dagligdags de ska vattnas. I år kommer jag ha mina Malvor inomhus, för att se om de överlever vintern för det gjorde de inte efter jag haft dem ute under sommaren förra året....kanske berodde på att jag gav dem för lite vatten när de kom in....vad vet jag. Men det är ju superenkelt att rota skott, så nya plantor har man ju alltid. Jag har ett 5 tal plantor just nu i växthuset på rotning, men jag tror inte de trivs att stå där under hela sommaren....blir nog för varmt. Lycka till! Helén

Lotta 8`) sa...

Det har jag förträngt.... både mygg och knott men jag förstår att du har mycket myggor hos dig och att de är en plåga. Vi har inte så mycket av de odjuren, lite knott senare på kvällen men MYGGA brukar avhjälpa rätt så bra. Men vad bra, att ni har en maskin som kan hålla odjuren i schack i alla fall.
Va! Finns det en dubbel Tovsippa också?! Dessa blommor... så söta som de är :) Jag fick en Tovsippa av Ruben i fjol och de har blommat så fint i år. Så nu börjar nästa jakt efter en dubbel Tovsippa, kanske hittar jag en på vår skåneresa? Ja, alltid är det någon skönhet som väcker habegäret :) Ha det så gott, kramen 8`)

Åsa! sa...

Myggor är ett fördärv, om det bara inte kliade så förjordat...

Åsa sa...

Tyvärr så är det ju lite trist med myggen, vi har ju oxå en del, men vi bor vid kusten så det är inte allför jobbigt.Där jag växte upp däremot, ännu högre norrut, var jag absolut säker på att dom hade sitt högkvarter för där finns hur mycket som helst !!!
( jättefin bild av blomman och myggen )
Gokramen från mig.
Åsa

Britt sa...

De där myggen är ingen trevlig sak. De bara surrar och sticks. Ha det bra//Britt

Lilla My sa...

Myggen hade jag helt glömt bort förrän dom tänkte äta upp mig ett kväll :)
Vi hörs
Lotta

India sa...

I fjol bestämde jag mig för att trotsa myggen och försöka rensa i trädgårdslandet ändå iförd en stor gardin som jag hängde över hela mig. Tror du inte att det just då dök upp en lastbil som kört fel!!!! Här ute är det så ovanligt så det finns bara inte. Jag undrar vad han trodde när han såg mig iförd en gardin sittandes på huk i trädgårdslandet? Nåja han fick sig väl ett gott skratt och det kan jag unna honom!

Huset på landet sa...

Jaa tänk så ljuvligt det är innan de blodtörstiga dyker upp...Vi har inte så många som ni verkar ha, men de är till förtret i alla fall.
Hoppas att "myggsjasaren" hjälper ;).
Löjtnantshjärtan (eller brustna hjärtan som vi också brukar säga) är så vackra.

Maria Berg sa...

Dubbel tovsippa - visste jag inte att den fanns, inte heller den där myggbort tagaren heller, det är mycket man inte vet.

Tur att man kan lära sig mer och mer varje dag.
Härligt att du tycker om mina bilder.
Njut nu så fort det blir sommarvärme i trädgården igen.

Ps.
Vad är det för underbart du plockat idag och gjort en så fin krans av?
(Jag följer många bloggar, och hinner inte läsa bakåt, så om du vill och hinner svar, gör det gärna på min blogg)