tisdag 23 juni 2009

Min devis

Hej alla trevliga bloggvänner och tack för midsommarhälsningarna som jag fått! Det var verkligen trösterikt att läsa och de värmde gott, trots att vi kämpade med frostnätter som resulterade i ytterligare nederlag i min trädgårdsvärld.
Precis när jag pustade ut och trodde att frostrisken var över, hände det som inte borde få ske. Natten till midsommarafton frös nämligen ett flertal av mina sommarblommor som var nyutplanterade!! Jag är så ledsen, men vad kan jag - inget! Men så trist! Nu är mina Sommarflox, Vanilla Tagetes, Blomman för dagen, Cigarrblomman, Blåmåran mfl frostskadade och en del gav upp! Denhär sommaren blir inte lik någon annan. Allt verkar så förgängligt och skört på något sätt i år med blommor och rabatter, men nu har jag bestämt mig för att leva efter devisen: Uthållighet, tålamod och en portion envishet.

Snöbollsbusken får endast skimra som en påminnelse om hur verkligheten är i vår kalla nord

Uthålligheten får bestå av att ge det nödvändiga och livgivande vattnet till de små plantorna att de repar sig från sina brun/röda och av frosten vita blad.

Leanderklockan som klarat kölden trots allt.

Tålamod krävs för att orka vidare och det sköter ändå de vackraste bommorna om för att gläda och uppmuntra till fortsättning.

En Viva som blev frostnupen i helgen och känner ngn igen den, så tipsa mig om namnet. Den blommar för första gången hos mig och köpte den som "yttepytte" liten planta (som många andra växter som finns hos mig) av en ung flicka som har växter som hobby och säljer på stormarknaden.

Envishet i form av att aldrig ge upp! Får lov att lära mig välja vilka växter som är tillräckligt tåliga hos mig, men så har det varit extremt i vår.

I krukan närmast en gulbladig lågväxande lönn (hittar inte namnet just nu) som övervintrat i jordkällaren. Bakom i den större baljan ngt vitt sirligt...ja, det frös bort i helgen!


Nu vill jag bara blicka framåt och se jag ljust på tillvaron trots motgångarna, kanske det ändå blir en fin sommar. Hoppet är det sista man vill kasta i sjön!


En bevingad glädjespridare besökte min trädgård igår till tröst kanske? Ingen aning om vad den heter, men stor och ovanligt vacker.


Dessutom har smaklökarna fått en av sommarens höjdpunkter i smakupplevelse tillgodosedd idag. Årets första jordgubbe! Mmm..... så god!


Förhoppningen lever vidare och mina Krolliljor planerar att bjuda på en magnifik blomning efter flera års angrepp av liljebaggen och därmed utebliven blomning. Senaste års behandling med chilibrygden verkar ha gjort gott och jag har till motsats av andra motgångar glädjande nog, inte sett en enda bagge i år (om man vågar skriva det vill vill säga!).


Jag har även fått ett par utmärkelser igen, utav min goda bloggvän
http://www.birgittavavare.blogspot.com/ Birgitta. som är så generös och uppmuntrande, gläder alltid med många trevliga rader i kommentarerna hon ger. Tack snälla Birgitta för att du kommer ihåg just mig!




Jag är väldigt glad att alla ni mina bloggvänner finns och delar gärna dessa utmärkelser med er! Alla som ger uppmuntrande och vänliga kommentarer samt vänner i min blogglista och naturligtvis alla följare. En varm bloggkram till Er!

Nu har jag äntligen tre lediga dagar att spendera för min egen del och hoppas på sol, värme och kanske den vinterbleka huden får lite färg.

Ha en riktigt skön kväll!

21 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Men vännen, jag är såå ledsen! Vi blev besparade denna gång, även om jag var på min vakt. Du ska veta att vi skänker dig en tanke.

Det har verkligen varit en prövorik vår/sommar för oss i norr...hoppas hoppas vi inte behöver se detta på många år.

Du ska ha det så gott, och
N J U T
av ledigheten.

Mimi sa...

Ledsamt att läsa om dina motgångar! Hoppas det ska vara slut på frost nu för din del!!!! Det är något som jag här i skärgården inte så ofta behöver vara orolig för. Stormarna är värre, de knäcker blommor och förstör blad.

bean emäntä - bea's sa...

Oj vad tråkigt att höra! Känner så väl igen planteringsivret när den första sommar värmen sätter in...! Kanske den läckra jordgubben tröstar?

X-blog sa...

Hoppas verkligen att frosen är över hos dig nu, så det som är kvar förblir kvar!
Ögnade igenom dina föregående inlägg, har inte tid att läsa allt nu, men kikade på dina foton. De är alltid så fina!

Önskar dig en riktigt skön ledighet!

promenader på landet sa...

Vad bra att du har hoppet kvar!!! Det måste man ha, en tro att det blir bättre. Vilka vackra blommor du visar och grattis till din award den är du värd!!! Ha det så bra kram Maria

Birgitta sa...

Hej Bea!
Vad trist med frost vid midsommar. Tråkigt att en del av dina växter tog så lilla åt sig. Men du har ju fortfarande många vackra blommor kvar och du har fått årets första jordgubbe. Gläd dej åt den och njut av det du har kvar.
Här har vi klarat oss från frost nu, men allt har stått stilla pga kylan och vi har inte fått någon jordgubbe än. Potatisen är inte alls långt kommen, så det dröjer tills vi får egen färskpotatis. Nu har vi fått sol och värme här.
Ha det så skönt på din 3-dagars ledighet.
Kram Birgitta

Inger sa...

Vilka prövningar du har haft i din trädgård, men du säger också att du genom motgångarna får lära dig vilka växter som klarar din zon. Av skadan blir man vis, och att blicka framåt är positivt. Jag önskar dig nu idel framgångar i ditt odlande! Själv har jag inte en enda ettåring, förutom de som själva frösår sig.

Apropå 'Prairie Dawn', den är ingen direkt favorit hos mig, men jag tycker om den eftersom den alltid funnits i min trädgård. Kan rekommenderas i kallt klimat.

Ha det bra!

Anonym sa...

Tråkigt att höra men med hjälp av den divisen kommer du långt. Hoppas nu att frosten är över för eran del oxå så blommorna få vara ifred.
Ha tre riktigt sköna dagar nu
Susanne/Manitou

Mia sa...

Tycker synd om dig og dina blommor. Det är en strålande prakt du visar likaväl. Ser ut till att du har mycket att glädjas över fortfarande. Bit ihop, gärna om en jordgubbe, mina här i zon 4 har inte mognat ända. Var det en liten tröst?? Så fina bilder, fjärillen, blommor og nu sommar :-) Tycker du har fått nog dårlig väder för i år...

Åsa! sa...

Nu tycker jag riktigt synd om dig och dina växter!
Vilken underbar fjäril!

Lilla My sa...

Det var tråkigt att frosten skördade dina utplanterade plantor, här hos oss var det bara två nätter före 10:nde juni som det frös men det räckte till för att flera buskar och perenner skulle börjar se fula ut.
Härligt väder vi fått avnjuta nu några dagar.
Ha det bra
Lotta

Ruben sa...

Särskilt trist när frosten kommer så här snöpligt, och det dagen före midsommarafton. Jag börjar fundera om denna hemska vår kommer att upprepa sig nästa år och man borde så och utplantera senare, eller om det är en engångsföreteelse. Mina Zinnior ser inte så roliga ut, liksom mycket annat, på grund av att jag planterade ut för tidigt. Men det finns hopp att de ska repa sig. Tur att man har en del perenner!
Din fjäril tror jag är en Makaonfjäril. Väldigt vacker!!! Önskar att jag också fick besök av en sådan, deär en av de allra finaste, tycker jag. Ha det gott - och fortsätt kämpa!! ;-) /Ruben

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Hej där!
jag lägger upp dig i min blogglista - går det bra?
Carin

Monica sa...

Men, vilken kyla det varit hos dig....frost så långt fram i juni är väl inte vanligt. Förstår att det känns tungt när de späda plantorna inte orkar längre. Tyvärr rår vi ju inte över vädret. Tur att du oxå har växter som klara frostnätterna .....och att du inte tappar sugen. Krolliljan ser ju lovande ut :)Vad är det för chilibrygd du har "trollat" med ?
Tjingeling
Monica

Lillebeth sa...

Makaonfjäril har du haft besök av. Så underbart. Det har faktiskt också jag alldeles nyligen. Men du, så vidrigt med frost NU! Fy för den lede. Så himla sorgligt. Hoppas det mesta återhämtar sig. Min valnöt fryser ofta och bakom de frusna löven finns nya anlag. Kanske har du tur? I oturen alltså.

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Nämen... fy så tråkigt! Midsommar och frost rimmar illa, men naturen kan vi ju inte rå på.
Jag hoppas sina sommarblommor repar sig. Du verkar vara en person som ser positivt på saker och ting och det är ju bra en sådan här gång.

sara på hedepipan sa...

Hjälp stakars dig, tur jag inte bor i norr. Men du verkar stark och du får se att det kunde varit värre, allt kan vara värre.
tålamod och uthållighet kan ta krafter men man får tillbaka dom av trädgården och naturen och envisheten verkar du ha så detta fixar du bra.
kram sara

gittan sa...

Fy så trist! Jag blir så ledsen för din skull. Men du jag har klurat på hur jag ska skicka dig en ny stickling och undrar om du håller dig på hemmaplan nästa vecka? Då kommer det en paket istället för ett brev. Den ena sticklingen har redaan knopp så du får garanterat blomdoft redan i sommar =) Sen kan du ställa undan den i jordkällaren tillsammans med din fina gula lönn i vinter. Mycket fint visar du idag trots frostens framfart. Ha det gott / Varma kramar gittan

STENLYCKA sa...

Tråkigt att frosten fortfarande biter sig kvar.
Vilka underbara bilder du visar. Leander klockan är det en perenn? Har aldrig sett den tidigare och jag tyckte den är så vacker.
Hoppas ni får det lite varmare nu.
Många Kramar

India sa...

Kämpa på det är bara det som gäller, att lura kung Bore är vårt mål!! Skam den som ger sig !

Petra sa...

Ja du, alla snackar om "global warming" men nu kan man ju undra.
Så synd om alla dina blommor och plantor! Men du ger ju inte upp som tur är. Jag minns en sen vårnatt där jag satt gråtande ute i trädgården vid oväntade -5 grader
och bara kunde se förödelse runtomkring mig. Men det hände aldrig mer efter det. Vet ej varför.
kram och trevlig helg, Petra