torsdag 25 juni 2009

Maritima hörnan

Äntligen har vi sommar och sol! Allt det trista med frost och kalla nätter är nästan glömda. Det är faktisk första gången nu på morgonkvisten som jag kunde sitta och njuta av mitt morgonkaffet på altan, utan extra fleecejacka och rejäla skor på fötterna pga myggplågan. Det är riktiga guldstunder!
Nu är det inget vidare att tvingas sätta sig i bil och köra en timme eller så, men det blev jag tvungen till igår och precis som alla andra gånger tror man att det går snabbare att uträtta det som var planerat. Under tiden jag styr hemåt funderar jag på middagen och det får bli ngt lättlagat och utan större prestationer.

Var så goda och stig in i trädgårdens maritima hörna. Här njuter vi av middagen och under tiden ser vi tranparet traska över ängen med sina två små söta ungar trippandes tätt, tätt, efter mamma-trana. Sött!

Såklart, det skall vara blommor på bordet, Finlands vita ros / Pimpinell.



i en rostig kaffeburk för den riktiga känslan av saltstänk och lite nostalgi kanske.



Klart för sittningen och



den goda laxen, med frukt som dessert.



Ett litet skärgårdsstilleben på "bryggan".



Men nu är det skönt att få krypa i skugga allt emellanåt och



inte fladdra omkring jämt.



Hög tid att njuta av vår ljuvliga sommar! Hoppas att även ni har både sol och sommarvärme!

Ha ett riktigt skönt veckoslut!

17 kommentarer:

Lillebeth sa...

Ha det bra du också Bea. Ingen mer frost!!!

Lilla My sa...

Nu får vi nog bara njuta av sol och värme. Torrt är det i blombäkarna. Ska försöka vattna lite i kväll.
Ha en skön dag!
Lotta

gittan sa...

Så skönt! Nu njuter jag verkligen, jag älskar värmen. Din maritima hörna gillar jag också den är så fin med alla sina detaljer. Kan tänka mig att det är skönt att slå sig ner där. Utsikten verkar det inte vara något fel på heller. Ha en fin helg / kram gittan

X-blog sa...

Din maritima hörna är så, ja, så kanon! Gillar den skarpt!

Ha ett skönt veckoslut du med!

Anette sa...

Åh, vad det är vacker med den marina stilen....jag är lite sugen på att inreda med i vardagsrummet, men det kanske blir konstigt om man inte bor vid vatten......
Den vita rosen är ju en raring och extra söt i den rostiga burken.
Fladdra omkring? Var det du som var inne hos mig i morse? Jag fick fånga en fjäril och släppa ut den igen.Fjärilar ska man vara rädd om och så tror jag det blivit väl hälftig att ha en fjäril inne, för Esters skull...........eller för möblernas snarare;-) /Ha det så fint i helgen. Kram Anette

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Jag tänkte faktiskt på dig och frosten när jag fick panikvattna igår för att allt i krukorna höll på att torka ihjäl. Det är tvära kast.
Min mamma vill ha likadant runt vårt trädäck/brygga vid sjön som du har runt din brygga, jag kanske ska visa henne.
Ha det gott i helgen, Bea.

Åsa! sa...

Oj, oj, oj! Vilka vackra bilder du bjuder på Bea! Ha nu en jättefin helg!

ormbunke sa...

Roligt att få se din Maritima hörna igen. Det vattnas i munnen vad allt ni stoppat i er. Nu hoppas jag ni också fått del av värmen.Kram Anita

promenader på landet sa...

Hej Bea! Visst är det underbart att kunna sitta ute och äta frukost eller dricka morgonkaffe! Det är livskvalitet! Tack för dina vackra bilder du visar!! Må så gott kram från Maria

Britt sa...

vad härligt ni kan ha det där, Det är så skönt att kunna sitta ute. Varje frukost har intagits ute.//Britt

Mimi sa...

Man njuter av varje minut nu när vädret äntligen är härligt! Visserligen får man ju vattna, men det är ju enbart kärt besvär!!! Din maritima hörna är riktigt fin. Jag har fångat samma fjäril på bild idag. Den heter tistelfjäril, visste du att den inte övervintrar här utan bor i afrika på vintrarna. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det finns flyttfjärilar! Vad lär man inte sej i småkrypsboken!!! Må så gott!

Inger sa...

Nej, nu kan man inte ens föreställa sig hur frost och kallgrader känns. Så varmt och skönt är det. Tack för besök i din fina trädgård. Fjärilsbilden är super!

Mia sa...

Jag unnar dig varje sekund !! Det har du verkligen förtjänat. Sommar,blommor och på däck och det hela. Ha en fin helg :-)

Åsa sa...

Hej Bea !!!

Jag skulle kunna stanna på din blogg hur länge som helst och bara njuta av allt det vackra !
Kvällskram Åsa

Trottinglady - Cajsas Rum sa...

Härliga bilder! Ja, visst är det härligt just nu!
Ha en fortsatt skön helg!
Carin

Maria Berg sa...

Den Marina hörnan - vackert och fint det blivit med repet och alla samlade fynd.
Så inga Liljebaggar i är, har har varit som vanligt men både jag och baren samlar dem och så blir det mos av dem...

Såg vita krolllijor idag, hos ett granhus undra om man kan ringa på och fråga om en bit...?

Åt en riktigt solvärm jordgubbe och den andra gav jag min älskade man, jag och han sitter inne i skuggan precis som humlan medan baren är ute och har vatten krig, kanske man skulle ta sig ut och få sig en dusch?

/MB

sara på hedepipan sa...

Skönt att du slipper frosten. Värmen är välkommen bara man slapp allt detta vattnade men men det är värt det i slutändan.
kram sara