lördag 6 juni 2009

Livet i norr

Efter några dagars ogynnsamma väderlek vände vindarna igår och solen sken från en blå himmel, men kallt som bara den. Hade planerat in mycket trädgårdsjobb på mina lediga dagar och som vanligt är det annat som hindrar just det man har tänkt uträtta, men igår slet jag i alla fall med min skottkärra och sandhögen, skyfflade och tömde upprepade gånger och efter en stunds envist jobb kunde jag glömma de isande vindarna runtom mig. Dessutom har jag fått en bilkärra med kompostmaterial för rabatter och det tar sin tid innan alla rabatter har fått den serverad, rena godiset och utomordentligt jordförbättrings material. Hoppas den laddningen gör gott för mina sommarblommor som skall snart utplanteras.

Igårkväll kände jag på mig att det blir en rejält kall natt och de blomsterhyllor som står på utsidan fick ett extra tjockt lager med fiberduk för säkerhets skull. Lite synd att frosten hotar varje år vid samma tidpunkt och (för)stör den pågående blomningen av t ex äppelträden och skogsbären.

Naturligtvis blir man inte glad när man vaknar i ottan och tar en snabb titt ut genom fönstret och termometern visar på -2 grader!

Jag som hann glädas åt min Prydnadsapel som just börjat öppna sina blommor. Den lever trots att haren friserat om den under vintern, såhär långt är det gott och väl. Jag njuter av detta vackra träd som ännu är bara ungt men hoppas det får stå kvar många år och bjuder på vacker blomning.

Prydnadsapeln i knoppstadiet.


Utslagen blomma och



efter senaste natt i frostig skrud.



Ja, vad kan man? Det svider och gör ont när jag glömde att täcka min Herrgårdspion som ser ngt tilltufsad ut nu på morgonen. Inte samma fräschör på blommorna längre. Kan inte annat än gilla läget och passa på att dokumentera nattfrostens framfart med några bilder.

Herrgårdspionen efter nattens köldknäpp.



Brunnävan böjd av frosten med iskristaller i mössan.




Tulpanen verkar inte ha ngt emot ett par köldgrader.




Om det blir några äpplen i år - återstår att se!



Natten till trots, skiner dock solen nu på morgonen och förhoppningsvis behöver vi inte uppleva fler frostnätter.

Ha en skön söndag!

13 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hoppas dina blommor inte tog för mycket skada av frosten. Det var nog sista natten nu. Vackra bilder du visar, jag njuter! Ha en bra dag! Kram Maria

Mia sa...

frost, så trist. jeg glemmer muligheten for järnnätteri starten av juni. her blev det inte kallare än fyra grader och det tycker jag var illa nog. fina bilder som vanlig.

X-blog sa...

Urs, vad tråkigt det är när frosten kommer och tar blomningen!Hoppas verkligen det återhämtar sig och att ni får bra skörd av frukten!

Här har det också varit kalla nätter, men minusgrader tror jag inte det varit.

Ha en skön söndag!
Kram!

♥Min Eden♥ sa...

Jo jag fasade också för natten, men jag orkade helt enkelt inte börja täcka över. Men en pelargon är den enda som tagit skada...vad jag märkt av.

Jag sörjer faktiskt att mina prydnadsäppelträn inte blommar i år..kanske de tar sig ett mellanår, men jag har faktiskt väntat på just dem..de är sååå fina...suck...

Hilde sa...

Isj, frost er skumle greier! Her om dagen var det snø i mitt nye bed på hytta, så jeg håper virkelig det beste... Her hjemme kan også frosten komme snikende når jeg tror faren er over, så hvert år blir jeg lurt... Håper det beste for dine frosne plqnter!
Hilde

Birgitta sa...

Hej Bea!
Herr Frost är en förrädisk person som inte tar någon hänsyn utan gör som han vill. Men vilken vacker prydnadsapel du har. Och den lila tulpanen ska vi inte tala om. Helt underbar. Som du säkert förstår går jag igång på alla vackra blommor och får massor av inspiration. Vad bra att de finns kvar på nätet så man kan komma tillbaka och titta på dem och kanske omsätta färgerna i någon snygg väv.
Här blommar lingonen nu och rikligt. Blåbären har stora kart redan. Vi har har klarat oss för frosten nu.
Ha det så skönt nu och njut lite av allt vackert också.
Kram Birgitta

Åsa sa...

Åh ! det är så tråkigt med frost, nu vill vi ju ha sommar och värme !!
Dina frost bilder är ju bara såååå ljuvliga.
Tack för att vi får se dom.
Ha det gott !
Varm kram från mig.
Åsa
( tack för den fina kommentaren, det gör mig så glad )

Inger sa...

Stackars dina blommor, men du tar hand om dem så väl att de nog kan komma igen. Nu får det väl ändå vara slut på kylan. Dina bilder är suveräna, särskilt tulpanbilden. Jag älskar blommor i violett. Ha det gott!

ormbunke sa...

Här blev det ingen frost +2 gr. på natten. Jag hade satt in petuniorna för jag har inte vågat plantera ut dem. Visst är det fint med frostbilder på blommorna men det är ju inte det man vill ha nu.Kram Anita

Maria Berg sa...

Undra om jag inte sett skvatram, när jag bodde i norrland, sett den har jag definitivt men knakse inte fotat det och lagt den på minnet, men nu skall jag försöka göra det.

ja, viist är det lilla brudparet bedårande, skall visa det stora så fort den vigda har fått se dem.

ja, den nattfrosten jag är så glad att vi inte har så mycket av den här nere. Håller tummaran att några av äppelblommorna han göma sig så ni får lite frukt.

Kram med mycket värme som tinar frosten.
MB

Åsa! sa...

Frosten är hård mot växtligheten! Man kan ju inte vira in hela trädgården i väv heller, fastän man skulle vilja det!

HelenJ sa...

Det har faktiskt inte varit någon sen nattfrost här hos oss i år, och nu tror jag väl inte det blir det heller. Det är jag väldigt tacksam för - man blir så otroligt ledsen när frosten tar allt det vackra som kommit igång. Särskilt när det gäller fruktträden...
Jag hoppas det mesta klarar att repa sig iaf.

Kärrans blogg sa...

Hej! Vilken fin blogg och vilka fina bilder. Brrr vad kallt det verkar vara hos dej. Själv har jag legat vid Vätterns strand i lä och solat lite idag.
Hälsningar Kerstin