söndag 7 juni 2009

Kanderat

Godmorgon kära bloggvänner! Vi skriver 8 juni idag och det är försommartid - härligt! Nu kan jag inte låta bli att undra om någon behöver kanderade blommor till midsommarfesten? Eftersom jag för tillfället är rik på dessa små dekorationer och har mängder i t ex syrenens färg. Men det är endast snabb leverans som kan tillgodoses och eventuella färgförändringar står mottagaren för. Fniss...



Eller kanske blå Penséer passar bättre?


Behöver du lite större blommor för t ex tårtgarnering, finns även vit Tovsippa. Lämpligt i dessa festtider kanske?



Att arrangera blommor till fester behövs det lite olika former på blomstren i vasen för att göra helhets intrycket. Jag kan stå för närmare hundra Daglilje-stjälkar som får hänga i kanten på arrangemanget som blickfång.



Behöver du mat till kaninen finns en stor tuva blek rosa Astilbe, men svarar inte för eventuella magsmärtor eller andra matsmältningsproblem.



Nej....nu vill jag inte ha mera nattfrost!!! Den har tyvärr redan satt för stora spår efter sig! Jag har aldrig upplevt tidigare att Dagliljan inte klarat att resa sig efter en nattfrost men nu gick det inte ens efter första natten och efter två nätter i rad så är det kört! Således av sex öar med Dagliljor finns endast blomämnet kvar på på ett par av dom!! Nu vet jag i alla fall var de varmaste platserna finns i min trädgård åtminstone.

Nu hoppas jag att min lilla ängel skyddar resten av blomknopparna och vakar över trädgården med sin milda blick.


Hoppas att ni varit skonad från frostens hårdhänta grepp och framfart! Hörde förresten på nyheterna att stora mängder av sjöfåglarnas ungar frusit ihjäl, så då förstår ni omfattningen.

Ha det gott var ni än bor!

22 kommentarer:

Gunilla sa...

OOOj vad frosten gått hårt fram hos dig. Här har vi faktiskt klarat frosten men vi har haft 0 gradigt.
Det skiljer ju bara på några hundra meter i samhället där har frosten nypit blommorna.


Jag har ju mina planteringar vid havet så där har vattnet hållit bort frosten.

Vi har ingen värme att tala om bara 10 grader nu på fm.
Vart har sommaren tagit vägen . Snart är det ju midsommar.

Ha det gott

Gunilla

gittan sa...

Oh, så tråkigt när det blir så! Hoppas de kanske bjuder på ett sebare flor istället. Hur gick det med blogg-posten, klarade den färden norrut? (hoppas det) / kram gittan

Lillebeth sa...

Fy vale, du. Inte lätt. Frosten är avskyvärd. Förra året hade jag det så där som du beskriver. Allt frös, men det mesta orkade komma igen. Hoppas det är så för dig.

plingan sa...

Har väntat på frostnätter men än så länge har vi klarat oss. Hoppas allt återhämtar sig hos dig. Idag skiner solen igen och värmen är på G. Härligt!

♥Min Eden♥ sa...

Jag är i samma båt... här hänger det minsann överallt...det är FÖR SORGLIGT!!!!
Usch vad man blir ledsen!!!
Jag har ännu inte vågat gå runt i alla rabatterna, men jag har sett tillräckligt redan för att tappa humöret!

Ruben sa...

Här har det inte varit nattfrost, men snudd på och blåsigt så in i märgen flera dagar i rad. Och detta efter några dagars värmebölja! Stackars växter!! Man blir besviken och tänker, nej nu lägger jag av med allt vad trädgård heter. Men du har det ju ännu värre. Tycker verkligen synd om dig! /Ruben

STENLYCKA sa...

Men så tråkigt för dig med alla dina vackra blommor.Hoppas det är över nu så att några blommor och små fåglar klarar sig.
Många Kramar

Monica sa...

Nämen, vad frosten har farit fram hos dig....Här har vi haft +1 grad som kallast och jag hoppas verkligen att det bara blir varmare nu. Vackra bilder blir det dock när fru frost varit på besök :) Nu hoppas jag att hon fått nog och håller sig borta från dina vackra blommor....Må så gott
Tjingeling
Monica

promenader på landet sa...

Dina blommor är alltid så vackra och fina! Snällt av dig att dela med dig av dem, jag bor lite långt bort bara..... Kram Maria

Åsa! sa...

Nej så tråkigt! Och stackars, stackars fåglar!

Mimi sa...

Oj så sorgligt. Och fågelungarna är det ju gruvligt med!!!
Hoppas att värmen efter det här nu skulle komma i normala mått!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

När jag läste dina första rader blev jag förtjust över att det är någon som gläder sig åt våra första "sommardagar". Usch vad frosten gått hårt åt hos dig. Här, peppar, peppar, har vi klarat oss bra trots att det varit kallt om nätterna.

ormbunke sa...

Oj! Vad tråkigt med blommorna. Men de kanske skjuter på nytt.Det blev ju vackra bilder om det nu skall vara någon tröst.Idag åkte petinorna och astrarna ut på landen för nu hoppas jag det blir lite varmare nätter. Här har inte varit frost men temp. har legat nära noll. Kram Anita

Inger sa...

Nu förstår jag vidden av frostens skador hos dig. Så ledsamt! Men naturen rår vi inte på. Tycker att vädret blir allt mer extremt men jag kanske inbillar mig. Du möter dina motgångar med humor, skönt att se.

Birgitta sa...

Att herr Frost skulle gå så hårt fram hos dej var väl onödigt. Du hade ju så fina blommr. Hoppas de kommer igen. Det är alltid förädiskt med järnnätterna. Men du får ta nya tag igen.
Nu ska jag krypa ner i sängen och sedan ligger jag där tills jag får kaffe på sängen, för i morron är en sådan dag!!!!!!!!!!!!!!! En ny milstolpe i livet för mej.
Kram Birgitta

Petra sa...

Usch, vad ledsen man blir!
Då går man i många månader och längtar efter blomsterprakten och sedan kommer frosten och sätter stop på härligherten. Trist.
Hoppas att det ena och det andra kommer att resa sig igen.
Kram, Petra

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej...
Jo du har sååå rätt! Vi måste stanna upp och tänka att det finns värre saker att gräma sig över!!! Det är inte värre än att de säkert kommer igen nästa år!
Ha det gött!

Maria i Sennan sa...

Frostfritt men Regnrikt har vi det just nu--men inte för mycket får det bli för då slås allting till backen och blir liggandes
Ja jag tänker ofta på alla de små fågelbarnen när frosten knäpper till vid den här tiden på året
Må så gått--Maria

Maria Berg sa...

Hoppas hoppas det slutar nu och du får det varmt å skönt.
Du får komma ner till min trädgård och titta på daglijor i år,

/MB

Åsa sa...

Nu håller vi tummarna att det är slut med frostnätter !
Många varma kramar från mig.
Åsa

Mia sa...

Stackars, stackars, stackars dig. Det skär i mitt hjärta. Så hemskt. Du är otrolig som klarar beskriva det så fint med alla fina bilder. Jag hade satt mig ner och gråtit tror jag. Bildena är verkligen flotta, inte många som kan skryta av de samma motiven. En skatt i sig själv det, kanske. Försöker bara hitta något positivt åt dig. Min fullaste medfølelse med dig ( och sjöfåglarna.) Efter regn kommer sol, efter frost kommer högsommarvärme ska du se.

Annika Christensen sa...

Fy fabian säger jag. Vi hade hagel som förstörde alla mina sommarblommor. Hela trägården var vi när jag kom upp.
ja ja så är det med vädret det gör som det vill.
Fint är det bara på bild eller hur?
Ha det gott
annika