måndag 15 juni 2009

Inlett planteringen

Efter mitt långa helgpass är man kanske inte så upplagd för trädgårdjobb genast man kommer hem, men tyvärr blev jag tvungen att ta mig an det som bara väntade. Tänk att det är likadant varje år, först hoppas man på att vädret skall bli gynnsamt för utplantering av blomstren som vid denna tidpunkt ofta har det rätt trångt i krukorna och behöver nödvändigt mera jord för att utvecklas fint och orka fortsätta knoppbildningen.
Sedan när frost-faran är över, då är det ofta regntunga skyar som blöter ner alla rabatter och det blir ett enda klafsande med stövlarna som blir bara tyngre att lyfta pga lerjorden som nästan klistrar sig fast som en extra sula, men skam den som ger sig. Här skall planteras till vilket pris som helst och ingen tid att förlora, det är ju snart midsommar.
Hinner med att plantera amplarma och sedan kommer första regndropparna och försöker tappert vänta på att det upphör. Handskarna blir även bara blötare för varje minut som går och det är en otrolig musik i mina öron. Myggorna är helvilda, jag biter ihop och tänker inte ge mig förrän jag har gjort det som jag planerade på hemvägen idag, men just då när det är som olidligaste och nästan tänker ge upp kampen, kommer maken med "mygghuvan" och jag lyckas få lugn och ro med mina planteringsplaner. Nejdå, en regnskur till och jag sätter mig att vila min trötta rygg på trappan under tiden och det har hunden inte ngt emot som gärna kryper upp i famnen under tiden. Bäst att passa på så länge matte sitter stilla en stund, för det har hon inte ngt emot.

Här är en liten vink om var jag håller hus. Båten är färdig planterad och färgen på blommorna blev i rosa/vita nyanser i år.



Nu har jag inte alla rabatterna riktigt klara ännu, så det får bli mera helhetsbilder senare.

I mitt stenparti blommar några skönheter som är så ljuvliga. En Alunrot (rätta mig om det är fel!) som jag fått och blommar rikligt för första gången. Njuter av dessa vackra spiror.



En Saxifraga i nästan samma nyans, minst lika vacker.



Hoppas bara att det blir möjligt att göra jobbet klart i morgon, då utan mygg och regn som stör min tillvaro just nu!

Ha det gott alla bloggvänner!

15 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vilken vacker trädgård du har och du ger mig inspiration att greja i trädgården genom dina inlägg och vackra bilder, Tack! Kram Maria

sara på hedepipan sa...

Vad underbart du skriver. ja leran kommer tyvärr med in också och med två små barn så blir det mycket lera, men men vi har kul under tiden och an får frisk luft.
trevlig midsommar
kram sara

Birgitta sa...

Hej
Det kan inte vara roligt att klafsa omkring i leran med tunga stövlar och regnvåta handskar. Men efter regn kommer solsken. Vilken blomsterprakt du har i din trädgård. Helt otroligt.
Brev på väg till dej nu. Så kolla postlådan om ett par dagar.
Ha en bra planteringsvecka och förhoppningsvis med lite solsken också.
Kram Birgitta

Anette sa...

Regn har jag gott om, men mygg har jag sluppit! Men dom kommer väl antar jag. Ska bli kul att din båt i år. Hoppas du får hyfsat väder så du får färdigt allt!
/Anette

♥Min Eden♥ sa...

Jasså du har lagt ut båten redan :)

Visst kan vi njuta fast regnet öser ner...men de lovar ju bättre väder åt oss nu!!!
ha det gött!

Ruben sa...

Känner igen ditt dilemma. Plantorna trivs inte längre i sina små krukor och man är tvungen att plantera ut. Dessutom är man trött på alla kala fläckar som är reserverade för sommarblommor. Alternativet är att plantera om i större krukor, men det är ju ingen direkt höjdare heller. När du planterar båten har du en bra arbetsställning iallafall och slipper klibbig lera!!! Fin Alunrot och Saxifraga. Hoppas på mer sol och mindre mygg. /Ruben

gittan sa...

Ja här är det också trångt i krukorna. Jag borde ju ha haft allt i jorden nu men studenten och muren har tagti all tid. Gissa om det är fullt av rötter i krukorna! Men det får bli ett ryck idag, igår planterade jag drygt 65 plantor längs med häcken vid uppfarten. Rena terapiarbetet eftersom det är fullt av kraftiga häckrötter.
Nu måste du väl ha fått post ändå!?

Lilla My sa...

Mycket regn har vi fått här men det är ju bra för växterna, tråkigt att man inte kan vara ute och pyssla i trädgården som man skulle vilja. Tjusigt du har i din trädgård.
Vi hörs
Lotta

Britt sa...

Vilken vacker bild av din trädgård med vy över båten. Ja detta regnande, jag hann klippa gräset i dag och det var långt.//Britt

Inger sa...

Oj, vad du har jobbat! Vilken tur att du har en "mygghuva". Myggen är väl värst så här i början av sommaren, åtminstone hos oss. Ser fram emot fler bilder från din trädgård. Ha det gott!

Maria Berg sa...

Mygg och knott, men här dyker inte kontten upp förrän det börjar mörkan lite så smått framåt 8 på kvälle så man hinner med rärr mycket.

Själv låg jag på marken och rensade bort Kirskål från häcken - jag vet det är en ojämnkamp, jag kommer att få tillbaka den men jag ville flytta om lite växter och får bort fröställningar på den så är det ett mindre sätt den kan sprida sig på.
Jag ahde solskeen hela dagen igår men fick då istället vattna.

Var på bloggträff och då bytes det växter - fick med mig hem 25 nya sorter och alla dom man grävde upp , gjorde man ju bara för att man hade för mycket själv så där var liksom inte plats att sätta ner något... så nu får jag gräva nya rabatter, igen....

Kram Maria,
Som ger veckopeng när vi kommer ihåg, och så får dom hjälpa till efter den förmåga dom har ibland blir det lite hot - som igår när jag vara var så trött på den stora sa jag sade att om hon inte hänger tvätt blir hon utan fika... inte om jag vet att det är det rätta sättet men ibland blir det bara så.

Lillebeth sa...

Ja, vi är verkligen i händerna på vädret. Hemskt att du har så mycket mygg! Men fint ser det ut. Ser fram emot fler översiktsbilder. Ha en riktigt skön midsommar!

plingan sa...

Har nu nästan planterat färdigt men kan säga att min trädgård inte ligger i närheten av din blomprakt! Tjusigt, tjusigt!
Lycka till med planteringarna och trevlig midsommar!

Åsa! sa...

Så fint du har det i din trädgård! Hoppas du får lite bättre väder till midsommar så du kan vara ute och njuta utav den.
Du har en liten överraskning att hämta hos mig...

Birgitta sa...

Hej Bea!
Du har något att hämta hos mej.
Kram Birgitta