söndag 24 maj 2009

Väntan och förväntan

Vilket vackert helgväder vi haft, sol, vårvärme och dessutom fullt upp med program av olika slag. Därtill har vi hunnit bli lite bortskämda, för båda dagarna bjöds vi på god mat och annat smått och gott. Det kallas väl för guldstunder!?
Men genast vi kom hem infann sig dock verkligheten igen, vattna i växthuset som tar sin tid i anspråk, täcka blomsterhyllorna för natten osv och varje år tänker jag samma sak, vad är det som driver en till allt detta jobb som kanske för många verkar horribelt och onödigt, när det finns färdiga plantor att köpa.

Tror att förväntan är en av drivkrafterna med trädgårdsjobbet och allt slitet med plantuppdrivningen. Man väntar på resultatet och kan både glädjas och kanske känna sig stolt av prestationerna, trots att det med min amatör-odlarkonst beror på mera tur än skicklighet i de flesta fall.
Min väntan på ngt gott fick dock ett slut här i helgen. Jag är nog den siste som kan visa upp min Kungsängslilja, ty i våras när jag fick den med mig hem från marknaden, var jag antagligen väldigt rädd om den och gräver ner min skatt djupt ner i jorden, att ingen snor iväg med den!!
Nu i vår gick jag länge och väntade och hade nästan gett upp, men... så en dag upptäckte jag de böjda stjälkarna och tänkte, men hur i all sin dar blir de så krokiga!! Jag stöttar med pinnar och de envisas med den böjda stilen och då plötsligt går det upp ett ljus för mig - att de faktiskt har en böjd stjälke. Fniss..




Förväntan var också stor med mina nya tulpaner som jag satte i höstas och äntligen kan man beundra och njuta. Är inte detta belöningen av allt slitet med trädgården och ständigt jord på händerna?



Tyvärr, har jag missat med anteckningen av tulpan-sorten.

I växthuset frodas grönskan och växterna breder ut sig på hyllorna och spänningen och förväntningen stiger och visst är det en väntan. Vill ni titta?


Leanderklocka och Sydamerikanskt nattljus i framkanten


Stor Zinnia , lila (fröna av bloggvän) och kornvallmo i förgrunden.


Antilopöga (vackert växande med silvriga blad)


Naturligtvis måste jag ha: Dorothean

Det var en liten introduktion i min gröna oas för tillfället.

Ha en bra dag!

22 kommentarer:

ormbunke sa...

Tack för titten i ditt växthus. Jag nog är man kanske lite tokig men man får ju så riklig belöning.Jag har ju dragit ner på nästan allt när det gäller sådder då jag inte har något växthus. Försöker få tag på små sticklingar av ettåriga växter istället.Kram Anita

Monica sa...

Visst är blommande friska växter belöningen för allt jobb man lägger ner :) Själv har jag ingen talang för att dra upp frö till planta....eller kanske det är tålamodet som tryter?:)Vackra bilder på dina Kungsängsliljor.
Tjingeling
Monica

Vittran sa...

Jag trodde att det skulle bli färre sådder i år men det blev det givetvis inte.
Det är en speciell känsla att se hur det växter och känna glädjen när det blommar. Det kanske är lite tokigt men varför inte vara det då. Belöningen är så stor när allt blommar. Jobbet lönar sig. Det ger också glädje. Man glömmer av den ibland bistra verkligheten för en stund. Vi måste vara lite tokiga för att må bra.
Ha en bra dag!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Kungsängsliljorna är värda att vänta på tycker jag! Ifjol blommande min enda(!) 28 maj så jag blev glatt överraskad när de var mycket tidigare i år. De blommar fortfarande och jag blir lika glad varje gång jag går förbi dem.
Ha en fin vecka!

Lotta 8`) sa...

Trädgårdstankar...... ja, varför sår vi, skolar om och avhärdar vi alla dessa småplantor, år efter år... lyckan att ha många vackra blommor av en sort? Att vara en del av naturen? Prova och se att det lyckas :) Tänker på mina vindruvssticklingar som jag aldrig trodde skulle rota sig! Nu delar jag generöst ut sticklingar till höger och vänster - att dela med sig är ju också en glädje?!
I dag lyser solen så härligt därute och jag räknar ned tills jag får åka hem (tjuvbloggar på jobbet då allt är så lungt), att få se vilka aklejor som slagit ut idag? Vattna lite, titta till vinkastet, tjuva tomater m.m.
Fniss - visst har kungsängsliljor krokiga stjälkar :) De är så vackra så! Kanske skall jag idag, sprida ut fröna så jag får en äng av kungsängsliljor...... ja, det skall jag göra!! Ha en fortsatt trevlig måndag, kramen 8`)

STENLYCKA sa...

Vilka vackra bilder från trädgården och från din frodiga växlighet i växthuset.
Underbar tid vi har och som kommer.
Önskar dig en bra början på veckan.
KRAM

Åsa! sa...

Tack för titten i din blomstervärld. Tulpanerna var underbart vackra!
Önskar dig en bra fortsättning på veckan Bea!

promenader på landet sa...

Vilka vackra bilder från din trädgård. Kungsängsliljan är helt magiskt vacker!!! Kram Maria

Gunilla sa...

OOh vilken lyckost som har en kungsängslilja tänk det har jag inte. De är ju otroligt fina.
Mitt växthus står tomt i år jag hade bestämt mig att inte sätta några frön. Jo lite perennafrön ca 20 krukor men de har jag i de inglasade uterummet.

Ha en fortsatt fin dag

Gunilla

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej...
om jag ska vara ärlig, så börjar jag bli himla less på mina burkar med plantor, som ska passas upp. Nästa år...inga frön!!!!!

Jag vill också ha en Kungsängslilja! Varför är de så otroligt vackra, vad är det som är så speciellt med dem???? Det kan vi fråga oss :)

Ha en bra dag!

Birgitta sa...

Hej
Vad fina dina kungsängsliljor är. Ser att du har olika färger på dem. Och dina fina tulpaner. Du har fått den där riktigt mörka sorten. Den som jag planterade och som blev rosa istället.
Visst har vi en ljuvlig tid nu framöver och kan njuta av allt som växer och frodas ute. Idag har vi solsken och inget regn på hela dagen. Men fortfarande lite kyligt i luften. Hoppas du får en skön kväll nu. Kram Birgitta

HelenJ sa...

Tack för titten! Dina tulpaner är urläckra!
Det är nåt alldeles speciellt med de växter man själv dragit upp från frön - de blir som ens barn nästan =) Spännande pyssel, men omskolningstiden kom mitt i den brådaste pluggfasen, så den hanns inte med som tänkt. Jag hoppas nästa år funkar bättre för mig.
Ha det bra
/Helen

Inger sa...

Bea, tack för besök hos mig och välkommen åter! Du har en fin blogg och urtjusiga bilder. Den mörka tulpanen vill jag gärna ha.

Mimi sa...

Härlig historia det där med att du försökte räta till de krokiga kungsängsliljorna! Fantastiskt mustig färg på den mörka tulpanen! Fina sådder. Väntar på att få se blomningen sen!

hönemor sa...

Hej du, du skriver så fint om odlandets vedermödor, jag tror att vi alla har födds men en odlargen, men som har försvunnit hos en del för värdsligare nöjen, eller så är det att vi vårda och sköta om någonting, i det här fallet växter. Fina bilder du låter oss se. Kram Katarina.

Lilla My sa...

visst är det roligt att träffas men det är ju tråkigt att det blir som hastigast. Har du planterat din ros?
Kungsängsliljorna gillar jag också men det gör även liljebaggarna...
Ha det gott så hörs vi
Lotta

Lillebeth sa...

Men du har ju verkligen fått fint resultat av alla dina arbetstimmar. Eller hur? Kul det där med Kungsängsliljorna. Och du har så rätt, de ser verkligen ut att behöva stöd när de kommer på våren. Så fina bilder!

Huset på landet sa...

Oj så mcyket du har på gång! Kungsängsliljor tycker jag är så fina också, finns på min önskelista, som så mycket annat...
Ja nog är det mycket slit med trädgård och växthus, men ett trevligt slit!
Ha en skön vecka!

gittan sa...

Det är något visst med egna sådder. Gladast är jag nog över de perenner som jag lyckats dra upp från frön även om de kanske inte ens tillhör de svårare att fröså. Men jag tycker om att testa! Testa att ta och så frön. testa att sticka en gren i jorden och se om det kan bli en buske osv. Som med Änglatrumpeterna =) Kom att se dem för en stund sedan när jag gick in och insåg att jag glömt posta åt dig. Om jag gör det på måndag så kommer den garanterat fram innan det åter är helg. Vill ju inte riskera att den blir liggande på posten i flera dagar. Passar det dig? Jag menar du är inte bortrest nästa vecka =) Ha det gott och tack för titten / kram gittan

Anonym sa...

Härliga bilder av dina sådder, det kommer att blomma vackert i din dträdgård i sommar. Kungsängsliljan är så fin med sitt rutiga mönster, blev så glad här i våras när det visade sig att jag planterat sådana i höstas, hade glömt det.
Ha det bra
Susanna/Manitou

sinneskatten sa...

Som nyblivna växthusägare så tror jag att vårat växthus kommer att se ut som en djungel, så mycket fröer och plantor jag sått.
Men visst är det fantastiskt hur det bara spruta fart i myllan!

Annika Christensen sa...

Flitiga du och vilka fina plantor.
Kul att du visar oss.
Ha det gott
Annika