fredag 15 maj 2009

Trångt i växthuset

Tårar, små tårar rullar nedför kinden... det var nästan så jag kände det igår kväll, när jag på kvällskvisten skulle försöka utnyttja utrymmet i växthuset maximalt.


Det är helt otroligt hur mycket man kan klämma in på en liten yta, men man får akta sig att göra yviga gester eller försöka dra eller knuffa planteringsborden. Plötsligt står jag där med flera nysådda lådor och några med små groddar som vippar upp och ner på stenplattorna och tillsammans med andra krukor!! Bla bönor, Mangold och Rudbeckia (perenn) ligger nu "hullerombuller" Blir förtvivlad och lämnar hela rasket.
Ny dag och nya tag, då kan man t o m fota eländet. Allt det som föll ut, är sått på nytt idag! Vill ni se före och efter städningen?

Före


Efter




Jag har "växt ur" mitt hus, men det får lov att räcka till och finna andra lösningar och försöka hålla sig på rätt ruta i växthuset, så går det bra tills plantorna skall ut i rabatterna.

Gul färg på blommor, jo, jag vet, att den är inte så attraktiv i rabatterna och hur det än är, så har jag genom åren samlat på mig en del gula perenner och nu får de ge vika en efter en, för ngt som i mina ögon verkat mera elegant. Kanske tröttnar man också fortare på den gula och intensiva färgen.
Men detta till trots, finns en del gula blommor såhär på vårkanten hos mig, men några är faktiskt placerade så att de inte stjäl alltför stor uppmärksamhet.

Vem kunde tro att att dessa påskliljor skulle bli så många, de var ju bara fem stycken från början!



Eller Vårkragen som tar övertaget i rabatten och får därmed flytta ut.




Gulsippan har jag fått av en vän och den ligger också nära utkanten av trädgården, men så söt.



Men gula fjärilar är väl söta?




Nu får jag önska er ett trevligt veckoslut!

17 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad fint du har det i växthuset! Skönt att få lite ordning, men du kanske får önska dig ett till.... Vackra bilder på Gula blommor, helst lilla Gulsippan! Kram Maria

Birgitta sa...

Hej!
Tack för din trevliga kommentar hos mej. Det är så roligt att läsa alla vackra ord ni skriver till mej. Nu vill jag tala om för dej, hur otroligt fint du har det i växthuset och vad mycket plantor du har som ska ut. Jag har som sagt var inga gröna fingrar och som tur är har vi naturtomt hos oss. Jag är inte heller så förtjust i gula blommor med undantag för påskliljor. Snart blir det alldeles gult av maskrosor. Idag har vi haft det riktigt varmt och skönt efter en kall natt med frost och det blir nog frost i natt också, tyvärr.
Nu hoppas jag du får en skön helg och passa på att njuta lite också.
Kram Birgitta

HelenJ sa...

Nej, det gula får knappast plats i min trädgård. Men just nu på våren gör jag ett undantag, och har därför både tulpaner, påskliljor och vårkrage i skarpa gula färger. Jag tror att man behöver all sol man kan få efter en lång vinter - även om solarna råkar befinna sig på marken =)
Trevlig helg!
/Helen

Snuttan sa...

Måste vara underbart att ha ett växthus. Mycket fint har du i ditt

Kram
Åsa

Anette sa...

Det där har jag råkat ut för själv, man blir så ledsen......
Men det är välfyllt och fint i ditt växthus. Snart får du plats att sitta där igen. Jag har nu kunnat flytta in en av stolarna i mitt *ler*.
Gula blommor är ju som solar, men jag har ju inte heller någon förkärlek för gult. Men i år har jag ju gjort en gul rabatt så får vi ser hur den artar sig längre. Just nu blommar bara gulltörel. Men snart kommer väl daglilja och praktlysing.
Trevlig helg Bea!

Kram Anette

Petra sa...

Hej Bea, jag är imponerat över allt som tränger sig i ditt växthus. Det ser fantastiskt ut.
Spännande att följa din blogg och se alla underbara bilder!
Ha en trevlig helg,
(Ja, ruinen är min och den har jag murad upp själf förra sommaren.
Det var hittills det roligaste projekt jag förverkligade i trädgården.
Kram
Petra

Hilde sa...

Så deilig med drivhus, selv om det blir trangt om salighetne... Jeg drømmer om et drivhus! Du har nydelige blomsterbilder, og nå har jeg funnet ny inspirasjon til å gå ut å finne noen skjønne blomster til nytt blogginnlegg senere i dag...
Ha en skjønn dag
Hilde

gittan sa...

Jag har också både växt ur växthuset och råkat knuffa till sådderna sådär. Glad blir man då inte när det händer. Minstingen min råkade knuffa ner en burk (som tillfälligt stod på hallbordet) när jag sått perenner, jord överallt och de små osynliga fröna.... inget har grott, men inte kunde jag bli arg på henne.
Mitt kaos har flyttat ut och står överallt, på det som ska vara vår uteplats, för att avhärdas. Just nu är det inte lätt att vara någonstans här tycker jag. Ska visa "eländet" när jag hinner. Nu ska jag dra på mig en jacka, kyligt idag, och gå ut för att försöka få lite bättre ordning i kaoset - inspirerad av dig här. Ha det gott / kram gittan

jag mailar dig min adress / kram

Åsa! sa...

Så många plantor!
Gult är ju en föraktad färg, men ibland tycker jag det gör sig riktigt bra med gult. Så ingen regel utan undantag!
Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen!

Maria i Sennan sa...

Tack snälla du-länkarna är nu inlagda i Trädgårdsdagbok-kanske kommer det inte att behövas-men man vet ju inte-Så må så gått
Kramen Maria

Ruben sa...

Usch, det där med plattan hade ju kunnat gå RIKTIGT illa. Har också klantat mig i mina dagar, men det mesta har jag förträngt! Trevlig helg! /Ruben

Lilla My sa...

Så mysigt trångt du har det i ditt växthus. Visst blir det fort trångt när man gillar att odla :)
Ha en skön helg!

Åsa sa...

Så fint du har i ditt växthus, och så många vackra blommor det skall bli av dom små fina plantorna.
Lördagskramen från mig.
Åsa
Här uppe har vi ett fantastiskt väder hoppas att ni oxå har det.
Mycket trädgårdsliv blir det !!

Växthusmadam sa...

Har fått vita flygare i växthuset..... Drabbades av lite växthusapati...... Ska se om jag kan göra något åt det imorgon.....
Växthusmadam

Britt sa...

Oj det var mycket i växt huset men vad härligt det ser ut. Ha det bra//Britt

hönemor sa...

Hej du, ja vad irriterad man blir på sig själv när man river ner sina sådder, man vill skrika, tur att du hade fler fröer. Jag tror att det inte spelar någon roll hur stort växthus man har, det blir fullt ändå. Kram Katarina.

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Ordning och reda är svårt i växthuset när detär allt för mycket som ska rymmas på liten yta, men du verkar ha lyckats. Det är väldigt skönt att ha ett större växthus, jag är så glad över det utökade utrymmet som jag har i år (därmed inte sagt att det är bättre ordning). Det är i alla fall inga byttor som måste stå nästan på varandra.