måndag 4 maj 2009

Trädgårdsrelaterat kåseri

För mig är nog våren den tidpunkt på året då jag utövar mest motion i alla former och av någon outgrundlig anledning blir man påtagligt medveten av alla nya muskler man tycks ha begåvats med under vinterns lopp!
Muskelmassan och lederna vill inte verka riktigt samarbetsvilliga, bara efter några timmar jobb, kan jag känna att greppet omkring handtaget på spaden har förändrats till ett något stelt och krampaktigt grepp. Allt känns så klumpigt och mycket tyngre än för några timmar sedan.

Dessutom mitt under nattens skönaste dröm-tid, vaknar jag av en fruktansvärd kramp i benen och vrider mig som en mask av smärta och det gör ont ända ut i hårfästet. Jasså, dit for den dagens aktiviter, tänkte jag smått retligt.

Morgonen kändes ändå rätt skaplig, men lite vis av nattens "smärtpåminnare", får jag kanske mjuka upp med lite töjningar innan jag gör mitt trädgårdspass idag. Ja, där satt dom då, alla stora muskelgrupperna. Redan i ottan är jag fullt utrustad med spade, krattor, gräfta, grep, räfsa, vattenkannor, gödsel, två skottkärror och en handkärra.

Irrar lite planlöst till en början och kan inte riktigt bestämma mig hur och var jag skall slå ner spaden, det är sååå otroligt mycket att ta tag i! Min trädgårdsdag, när det äntligen är läge att fara fram likt en tornado om man så ville, går lite av och till, börjar jag här eller där, nej, jag bestämmer mig för att klippa ner häcken lite grann. Ångan uppe efter en halvtimmes plåga och flåset är det inget fel på.


Brokbladig Lungört

Efter ett par timmars jobb, kan jag för sista gången ställa mig lite på håll och betrakta mitt verk, jadå snyggare blev det! Nöjd över insatsen och biceps-träningen, blev jag ändå något tillplattad, när maken berättar att vi har faktisk har en eliktrifierad häcksax i förrådet! Förresten, då hade jag inte fått min träning till godo och nu kan jag säkert ha snygga t-shirts i sommar!


Dagen fortsatte med många olika rörelser som att skyffla jord, knäa framför ogräshögar, stiga på grepen, vattna och det trädgårds-ergonomiska tänket forsätter för det kändes rätt skönt med "dynor " på knäna, i stället för att stå med näsan i jorden och baken upp. Därtill kom jag på att det var suveräna att ha på, när man krälar fram med kameran på låga nivåer.


Vitsippa

Nu skall ni inte tro att jag är den mest rationella trädgårdsinnehavaren som finns, nej, långt ifrån, jag springer jämt och söker redskap som jag lämnat efter mig och inte hittar, får gå extra många gånger för det jag glömt att ta med, men att träna muskulaturen har väl inte skadat någon vad jag vet, så jag trampar på och lägger det på träningskontot.

Jag kom förresten på idag att min "vinst" från i fjol (klicka om ni vill läsa det) ser jag inte röken av i år, så kanske det är ändå bra att vara vältränad när det blir dags för ett nytt lopp! Fniss... när jag ändå är igång med träning för vissa lopp, är det bäst att hålla sig till lämplig kost.



Nu dånar regnet på taket och alla mina nyplanterade växter får sig en riktig rotblöta, jag kunde ju ha struntat i att söka vattenkannan ändå.

Ha en trevlig kväll!

22 kommentarer:

Maria i Sennan sa...

Du kan verkligen få till det med ord o bild-man kan känna igen sej i mycket-Kvälls och Nattregnet gav verkligen näring både till kropp o växter....Ha det..Maria..

Birgitta sa...

Vad duktig du har varit idag och vilken lycka att få regn på växterna också. Här har de pratat om regn i flera dagar, men jag har inte sett något. Det kanske kommer i morron. Du är inte dålig som har kameran med bland alla spadar och grepar. Det blev i alla fal fina bilder. Hoppas du inte har allt för mycket träningsvärk i natt utan att du kan sova lite också.
Kram Birgitta

ylvahi sa...

Kan riktigt se hur du springer runt därhemma. Känner igen mej själv. Fick några goda skratt medan jag läste..ha det bra / Ylva

Växthusmadam sa...

Visst är det väl ändå rätt härligt att inte behöva tänka på att gå till gymmet utan att man kan förena nytta med nöje?!!
Växthusmadam

Monica sa...

Hej. Hamnade hos dig via nån annan blogg...Ler igenkännade över din rapport efter en dag i trädgården :) Men jag är säker på att det gör susen för muskulaturen:) Kikar gärna in till dig igen....
Tjingeling
Monica

gittan sa...

Nej, vem behöver besöka gymet för att få en rundkörning av musklerna när man har trädgården =) Här känner jag av murbygget en del idag men det ger sig så småningom. Ingen har väl dött av lite träningsvärk? En härlig dag låter det som om du haft. Regnet fick vi också ta del av om än endast fem mm. Ha det gott / gittan

Åsa sa...

Vilken härlig trädgårdsdag du haft ! och sen en riktigt härlig rotblöta på det!
Din trädgård kommer att bli fantastisk ( fast det är den säkert redan )
Många goa kramar från mig.
Åsa
Jo, vi har 7 st underbara höns som värper så fina goda ägg.
Och Sockerkakan får den allra vackraste gula färg.

Lilla My sa...

Här regnar det också och jag är så glad att vi fick färdigt räfsat här på förmiddagen förrän jag åkte till jobbet. Nu är det bara att vänta på grönskan. Skulle gärna vilja gödsla gräsmattan med algomin som vi nu fått till jobbet men gubben säger att då får jag klippa själv:) Det året jag gödslade med algomin växte det så det knakade i gräsmattan och han fick klippa det ofta.
Ha en skön kväll.
Lotta

ormbunke sa...

Så är det. När man väl sätter igång i trädgården blir man så ivrig att när man känner smärtan tar man ett tag till.Det är svårt när det är roligt att ta det lilla lugna. Fina foton blev det i krypande tillstånd. Kram Anita

Monica/Moa sa...

Hihi.. jag ler så igenkännande, känns som jag har träningsvärk hela tiden just nu.. vem behöver gymkort i dessa trädgårdstider. Brukar säga på jobbet det är tur jag har det så jag får vila upp mig lite efter helgen träningsrundor.. Ha en skön vecka och vila nu musklerna lite.. Monica

Åsa! sa...

En dag i trädgården är tusen gånger bättre än en timme i gymmet!

Mimi sa...

Just sådär kändes det igen hos mej också i helgen. Man ville med mera än vad man hann och rusade av och an. På natten lider jag närmast av knivar i ryggen, som gör att det är svårt att svänga sej runt i sängen, men på morgonen när man väl kommit igång så finns det inget som hejdar en...Härligt med vår.

Lillebeth sa...

Mycket fick du gjort, duktigt!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Jag ler igenkännande när jag läser. ;)

Ruben sa...

Ja nog kan man få ont både här och där efter några spadtag i trädgården - men, har man bara ett par ordentliga trädgårdshandskar, vilket jag har, klarar man det mesta! ;-) Väldigt trevligt kåseri, du kan verkligen skriva du!!!! Ha det gott! /Ruben

STENLYCKA sa...

Du skriver så bra och visar så underbara bilder. Jag bara njuter av din blogg.
Ha det så mysigt i kväll!
KRAM

kirsti sa...

:) Härligt för kropp och själ! Glöm inte att stretcha efter nästa träningspass!
Jag fick årets första "trädgårdskramp" i pekfingret här om dagen när jag i total glädjeyra fotade allt grönt som gick att hitta under höstlöven! :)
Ha det gott!
/Kirsti

Anette sa...

Nog känns det i kroppen efter en dags arbete i trädgården! Men det är en rätt skön trötthet, förutom när man får kram då. Jag får det i vaderna ibland på nätterna och det är inte skönt!
Men några arbetsdagar till så är du redo för "Beach 2009"! /kram Anette

Annika Christensen sa...

Vilken tur att det blev regn så slapp du vattna extra.
Underbart skrivit och jag känner igen alltihopa.
Jag inbyggde knäskydd i mina byxor så jag kan slänga mig ner var som och när som.
Ha det gott
Annika

haspet sa...

Visst är det härligt med både vår och motion (är det verkligen jag som skriver deta???). Det känns så bra att äntligen få känna av lite träningsvärk igen efter vinterns stillasittande. Vilken härlig beskrivning av dina trädgårdsdagar, jag kan verkligen se framför mig hur du svävar omkring där på tomten. Hoppas du får en alldeles underbar dag och att det kommer precis lagom med regn på dina plantor. // Peter

Maria Berg sa...

HOPE - som vi läste hos Moa får aldrig svika oss och du kommer att få mycket muskler och du kommer att kunna bära ett sollinne till sommaren.

Och dom där knäskydden är overdeliga - när man skall ner och rensa eller som jag då dagligen ligger på knä för att fota - nu har jag avancerat och ligger raklång på marken...

För några veckor sedan, när det verkligen började spira i trädgården kunde jaginte förstå varför jag hade så himla ont i låren, massor (precis som du, ont å kram) MEN sen slog det mig om man gör flera 1000 knäböjningar för att komma ner på blommorna nivå så får man ont i början!

Skönt att läsa att flunsan gick över och visst är bellis vacker - bara man kommer ner med kameran...
/MB

Gunilla sa...

Jag håller fullständigt med dig och alla andra som skrivit.
Gymmet släng dig i väggen, för här kommer "plantertanterna". Handskar och knäskydd med spaden i högsta hugg och för att föreviga detta en kamera. :o) Fantastiskt.

Och tänk vad vi tjänar på att inte betala gymkort, vi får ju mera att köpa växter för.

Jag lever in i det du skriver.
Du är ju fantastisk på att skriva.

Ha det gott
Gunilla