tisdag 12 maj 2009

Sköna - gröna - våren är här!

Nu klädes marken i den underbaraste grönska som finns och alla träden får en otroligt ljuvlig och vacker grönskande skiftning av solens strålar. Fjärden ligger spegelblank och några sjöfåglar gör mig uppmärksam genom sitt kväkande ljud och ilar hastigt sin väg och lämnar kvar några ringar på vattnet. Dröjer lite kvar för att riktigt fånga upp all den spirande grönskan som ramar in varje litet skrymsle i naturen. Allt är så stilla och man blir lite lyrisk av den ljuva sköna, gröna våren.

Äntligen får vi njuta av vårens odlarmödor med sådder och planteringar. Snart kan kan jag presentera min första frösådda Penséer (de har knoppar), jag trodde aldrig på något resultat av den, men se där... så fel jag hade. Tills dess njuter jag av några andra små godingar.


Luta dig lite grann och vila, om du är trött efter alla trädgårdsmödor.




Tittut, här kommer jag och är lite hemlighetsfull fortfarande, men nu är det snart dags att visa färg.



Oj, denna korg gör mig så glad. Friskt, grönt och doftar något enormt ljuvligt och smakar dessutom gott .



Njuter även du, när frukten av odlarens mödor börjar ta form? Ljuvlig lila färg på Chilin än så länge.



Nu vill vi bara salutera: Nu är den härligt grönskande våren här!



Men så finns det en, i denna ljuva tid som iklär sig dumstruten dessvärre, eller...?!



Ha en riktigt skön och härlig fortsättning på veckan!

20 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilka fina bilder och fantastiska färger. Jättesnyggt.
Humlan letar nog godis.Eller är hon blyg för fotografen :o

Ha det gott

Gunilla

Lilla My sa...

Vi har haft en fin dag och jag har varit ledig men dagen har nog inte blivit som jag tänkt mig men lite har jag hunnit vara i trädgården. Så trevligt att följa humlornas vedermödor. Jag gillar dom och yngsta dottern är livrädd för dom. Ha en skön kväll

Anette sa...

Härligt, härligt! Man vill aldrig gå in. Jag har börjat plantera ut en del sommarblommor. Har sått så många så jag har tagit några och chansat. I natt var det när noll, men de ser fina ut. Får se om jag vågar sätta ut resten i slutet av veckan. /Anette

Ruben sa...

Det var verkligen roligt, att också du fått ordentlig vår. En salut från mig också!! Mina sådda penséer ligger långt efter dina. Tur även här att det finns några färdigköpta att njuta av så länge! Däremot har vi Styvmorsviol i mängder, och de är inte heller dumma! Ha det gott! /Ruben

gittan sa...

Vackra bilder och vackert beskrivet. Här njutes det i fulla drag. Vi har åter sommarvärme, mellan 18-20 grader låg det idag, fast vinden är lite kylig.
Tänkte på dig tidigare idag. Hur har ni det med temperaturen nattetid nu? Jag tror att de fått rötter nämligen och funderade på hur jag ska packa den för att den ska överleva resan norrut? Men det löser jag =) Bara nätterna tillåter det. Ha en fin kväll / kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Javisst är det helt ljuvliga tider nu...man måste njuta njuta njuta!

Du borde visa en bild på din rostiga cykel...vill se!! :)

promenader på landet sa...

Vad härligt du skriver och vilka vackra bilder! Jag blir sugen på att gå ut i naturen eller i trädgården direkt, men måste natta barnen i stället! Kram Maria

Åsa sa...

Härligt inspirerande hos dig !!!
Vilka blommor !
Och chilin... så otroligt fin.
Får man vara så nyfiken och fråga vad du har för en kamera ??
Kramar till goa du !
Åsa

ormbunke sa...

Man blir riktigt lyrisk när man läser det du skriver och därtill dina fina bilder. Den där lila chilin verkar intressant. Jag har ju inget växthus men å andra sidan har vi ju ett annat klimat så man kanske skulle försöka.Idag har jag satt ute lite vallmoplantor och chansar att det inte blir frost. Kram Anita

Hilde sa...

Kjempefine og inspirerende bilder! lIKTE SÆRLIG BIEN MED HODET INN I BLOMSTEN...
Hilde

Birgitta sa...

Vilka ljuvliga bilder du visar för oss idag igen. Förstår att du njuter nu efter all möda du haft förrut.
Hos oss har vi frost om nätterna och det är blommor på blåbärsriset. Hur ska det gå?
Ha det så gott nu och ta det lite lugnt.
Kram Birgitta

Åsa! sa...

Du är en mästare med kameran Bea!

Lillebeth sa...

Vår ÄR underbart! Fin humelbild!

Monica/Moa sa...

Så härligt du skriver.. mysigt. Vilka härlig bilder och tulpanbladen ser väldigt intressanta ut.. med sin vita kant, mycket snygga.. Chilin.. vilken färg.. sort? Vore kul att ha för den vackra färgens skull.. Ha en fortsatt skön dag och njut mera... ska jag göra i alla fall..Kram/Monica

Maria i Sennan sa...

Hej på dej..Har gjort ett inlägg på Trädgårdsblogg om att samla upp adresser på alla som har en
x-trablogg om uti fall att......
Vet du någon....några har jag ju hittat....Behöver din hjälp
Lägger in adresserna på TRÄDGÅRDSDAGBOK....
PS Du finns där DS

Birgitta sa...

Hej Bea!
Tack för titten hos mej och din gulliga kommentar.
Jag får nog skriva lite om min bygd i min blogg såsmåningom. Jodå, Ritamäki är finskt. Jag bor i Finnskogen i Värmland. Hit var många finnar som invandrade på 1600-1700-talet. De fick röja sin mark och jag har hört de fick så mycket mark, som de kunde gå omkring på en dag när det var ljust. Så då gick de gärna vid midsommartid för då var det ljust länge. Här är många finntorp och en hel del har fortfarande finska namn. Huset jag bor i är från 1700-talet och har varit rökstuga, som var vanligt då. Det har varit i samma släkt ända tills vi köpte det för 5 år sedan. Jag får nog skriva mer om det på bloggen längre fram och ta fram lite mer fakta. Det har varit mycket hantverk i näver här. På somrarna har hegbygdsgårdarna (gamla finntorp) öppet och serverar motti med fläsk. Det är riktigt gott, men väldigt mäktigt. Detta var en liten historielektion för dej.
Ha det så gott nu och njut lite också i den skira grönskan bland humlor och blommor.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Hej igen.
Det ska så klart vara hembygdsgårdar och inget annat.Den där stavningen blir fel ibland.
Birgitta.

Birgitta sa...

Hej än en gång!
Vad flitig jag är att kommentera dej nu. Kom att tänka på en sak. Om du är intresserad av vår bygd och läsa om finngårdarna kan du gå in på: http://www.lekvattnet.nu
Kram Birgitta

India sa...

Jag älskar den lilla dumstruten! Nu när det är så ont om bin så är man överlycklig när den tung-gumpade humlan dunsar ner i trädgården. Inte för att hon är en så god pollinator som bina men i brist på det ena får det gå med det andra och jag tycker dom är så söta.

Monica sa...

Njuter av dina bilder med tillhörande text. Må så gott
Tjingeling
Monica