onsdag 6 maj 2009

Jordbävnings vibbar

Overkligt men sant, att senaste natt skakades vi av jordbävning i området där jag bor. Epicentrum fanns ute i Kvarken-området, men kändes vida omkring. Klockan var vid midnatt när hunden plötsligt gav till ett enormt skall och vi vaknade naturligtvis med förskräckelse och hörde ett dovt ihållande muller och en viss vibrering i marken. Det var lite kusligt att i den mörka timman inte veta vad som pågick. Så sent som på eftermiddagen gick det ut i etern, att det var en jordbävning i trakten. Men många som jag träffat på idag, sade att de sovit gott och inte vetat av denna världen, men har man däremot hund så ger den vid minsta onormala knäpp en varning om att något är på tok. Jag som trodde vi var skonade från dylika naturfenomen.

Efter dagens slut i dag gick jag en skogspromenad med hunden. det luktade så gott, lite halvvåt mossa blandad med den nya spirande grönskan som kommer mer och mer för varje dag. Fåglarna kvittrade i grenar och snår, solen värmde så gott och det var alldeles rogivande och stilla. Vi stannar upp lite då och då för att på närahåll beundra alla små inslag i naturen. Har ni tänkt på hur vacker mossan är egentligen?



Vi strövar vidare och kommer till en lite solig glänta och plötsligt stöter vi på en "vårparad".



Tror att samtliga blev lite överrumplade och efter några snabba ögonkontakter brakar paraden iväg, varav den ena förlorar kursen rejält och landar pladask i snåren intill - vilket fladder!! Men, han /hon klarade upp det hela och jag förundrades över hur trogna följesslagarna är, de övriga vände nämligen om och kom tillbaka för att vänta på den som hamnade i snåret.

Kvällen har spenderats på att försöka finna maximalt med utrymme i växthuset och hitta lösningar på både höjden, bredden och tvären. Tänkte naturligtvis ha rum där själv också mellan bevattningsrundorna, men det börjar redan bli rätt trångt och jag får som vanligt ta till mitt lilla reservväxthus för sånt som klarar lite andra temperaturer. Lite pusslande är det verkligen. Det är nu som det det ger en liten påminnelse om hur flitig man var att klicka - lägg i kundkorgen, när man beställde fröna i våras. Men förresten så är flera nya sådder = noll i år!! Ibland lyckas det, ibland inte!!


Var rädda om varann!

17 kommentarer:

gittan sa...

Att vakna av jordbävning... jag minns känslan fortfarande. Man blir lite fundersam över vad det är som händer. Minns att fjädrarna i madrassen vibrerade i en evighet, jag ville bara somna om =) Vilken otrolig natur du har lyckan att ha inpå knuten!

Mimi sa...

Oj då, det var ju ganska speciellt, trodde inte heller att det förekom jordbävningar i vårt land! Säkert obehagligt! Härligt med tranan som trasslade in sej i busken. Sånt är osannolikt att man ser. Jovisst, de där klicken i varukorgen har jag nog också lite ångrat, endel fick jag inte ens i jorden, får så nästa år och hoppas att fröna hängt med ännu!

Gunilla sa...

Det måste ha känts overkligt och att få reda på att det varit jordbävning. Det är lite svårt att förstå för mig iallafall. Jag hörde det på tv att epicentrumet hade varit ute i Kvarken och hela 3 på skalan. Otroligt.

Ha en fortsatt fin vecka
Gunilla

Ruben sa...

Tänk vad känsliga djur kan vara. Undrar om människan en gång i tiden hade sådana egenskaper som vi sakta men säkert förlorat?
Att tranorna vände om skulle man ju inte tro! Vad kul för dig att få uppleva detta! Ha det gott! /Ruben

Birgitta sa...

Jordbävning är vi som tur är inte så vana vid. Jag vet att vi kände av det en gång när vi bodde i Västergötland och det var också på natten. Det är så otäckt när sängen vibrerar lite, så man tror att man är sjuk. Tur att vi inte har det så ofta.
Tranorna är fina fåglar, ´Jag såg ett par som flög upp alldeles framför bilen i förra veckan. Hade dem bara några meter framför mej. Tur att det gick bra för din trana och vad fint att de övriga väntade på den.
Ha en fortsatt trevlig vecka
Kram Birgitta

Monica/Moa sa...

Oj.. vad konstigt.. ja sådant där är vi inte alls vana med här upp i norden, men ibland darrar jordskorpan till. Ha en skön och lugn kväll förhoppningsvis utan några extra skakningar.. Moa

Anette sa...

Ja, det är otäckt med jordbävning även om våra här i norr är små och korta. Men nog reagerar man. Djur känner väl av det tidigare än vi kan jag tänka mig.
Mossa är jättevackert och jag har tagit massor av kort på mossa. Mossiga stenar är bara så fint! /Anette

Hilde sa...

Vi har en sjelden gang jordskjelv i Oslo også... Ganske ekkelt. Mosebildene dine er veldig fine - stilige fugler du møtte på din vei!
tAKK FOR titten1
hILDE

Lilla My sa...

Det fick sin förklaring men jag trodde det var tåget när det mullrade häromnatten. Var vaken och hörde det men det var antagligen jordbävningen. Kusligt!
Ha en bra dag
Lotta

Monica sa...

Hua...vad hemskt att känna ristningar i marken så där. Jättevackra bilder från skogen du visar oss :)
Tjingeling
Monica

Maria i Sennan sa...

Vi har haft lite känningar här i Sennan för ett tag sedan-o visst e mossa vackert-man bara glömmer bort att fota den-så tack för att du gjort det...Maria

Vittran sa...

Det där med jordskalv låter lite läskigt. Jar har inte upplevt det själv, vilket jag är tacksam för. Djuren brukar reagera snabbare än vi.
Visst är mossan vacker vid en närmare titt.
Ovanlig parad, men kul att få se. Tänk att dom andra vände.
Jaa i växthuset är det mycket, man ska ha plats att vända sig också utan att trampa på någon liten en eller riva ned något. Det är lite för lätt att klicka på lägg i kundkorgen.
Synd att inte allt gror.
Ha en bra dag!

promenader på landet sa...

Det lät otäckt med jordbävnings känning! Det tror man ju knappt finns i Sverige. Fina bilder du har, mossa är verkligen underskattat det är vackert och mjukt att sätta barfota fötter i (den gröna mossan i alla fall...) Kram Maria

ylvahi sa...

Har själv varit med om samma sak, läskigt är det när man vaknar och inte vet vad som händer. Det där med att lägga i kundkorgen brukar jag också lyckas med alldeles för fort. Nu har jag fullt sjå att få plats med allt innan det ska ut.
Ha en bra kväll / Ylva

India sa...

Lovade mig själv i år att vara sparsam när det gällde att lägga i kundkorgen. Men så fick jag ju ett större trädgårdsland i år än i fjol och vips var jag ju bara tvungen att utnyttja marken, den kan ju inte bara ligga där till ingen nytta så....Suck det blev väl lite mer än jag planerat i alla fall.

Gunilla sa...

Hej igen.

Jag förstår att du funderar var jag bor.
Jag bor sex mil söder om Umeå. i Rundvik. zon 5.

Bilderna kanske gör dig fundersam . Vi var upp till fjällen under Valborg och över helgen. Vi stod på gränsparkeringen i Umbukta med husvagnen.
Nu bär det av till sommarstugan och trädgårdsarbetet skall påbörjas. Så nu kommer jag att gå i vinkel ett bra tag framöver på helgerna.
Ha en fin helg

Gunilla

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Vad obehgligt att vakna upp till att världen skakar...
Mossa är fantastiska fint och ibland väldigt mjukt.
Ha en skön helg!