fredag 22 maj 2009

I stort och smått

Våren är så intensiv och hektiskt på alla sätt. Man vill så mycket och har en hel rad med visioner om hur det kunde vara. Önskar att man hade gott om tid att avsätta för det man helst ville göra och sedan hoppas på att resultatet av utfört jobb skall bli det man drömde om, utan skadegörelse av insekter o dyl, inga störtregn som välter ner växter eller andra missöden som kullkastar alla de stora förväntningarna och trädgårdsdrömmarna som man har målat upp under arbetets gång.

Med stor iver tar man sig an alla kärror med avfall som skall forslas, sand, sten och markduk som skall bredas ut, ja, det finns hur mycket som helst som man borde och skall göras! Som belöning ger det ömma muskler, men så mycket mer den betyder - njutningen man känner efteråt, den går inte att beskrivas, måste upplevas.

Förresten, så finns det annat här i livet, än att bara att gräva och flytta plantor hit och dit och löpa omkring med trädgårdshandskar på händerna.
Igår mellan regnskurarna spred sig en ljuvligt grönskande doft i naturen och alla pollen var bortspolade för ett tag. På himlen seglade stora vita moln laddade med nya regnskurar - kanske.


Åskan mullrade mellan varven och den kändes faktiskt lite obekväm, men vad gör man, även den hör till sommarens små plågor.

Men sommarens dofter har jag inget emot, den ger livslust och stor energi.


Häggblomster

Världen är otroligt vacker och man vill njuta av alla små guldkorn som finns i både naturen och rabatterna.



Både i stort och smått


Saxifraga


och i alla färger och former.


Svärdsliljan

Hoppas att även ni mina bloggvänner, har tid att njuta i både stort och smått!

Det tänker åtminstone jag göra i helgen, plus att vi är bjudna på kalas!

Tack för alla era trevliga kommentarer!

Trevligt veckoslut!

16 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Ja, jag tänker också njuta i helgen. Bara ta det lugnt innan nästa intensiva vecka på jobbet med bla. ta hand om förtidsröstning EU-val och sedan resa bort några dagar på personalutveckling.
Vädret är väl inte så roligt regn och grå väder men nu skall jag gå ut och plocka mig en bukett konvaljer.
Trevlig helg!
Många Kramar

promenader på landet sa...

Ja visst är det viktigt att stanna upp och njuta av allt det vackra. Det är en helt fantastisk tid nu, när naturen vaknar igen! Vilka vackra bilder du visar jag njuter av dem också! ha det bra på kalaset! Kramar Maria

Maria sa...

Jag stannar nog upp lite nu och då och njuter av det som vaknar till liv ute i naturen, både växter och små djur. Ha en trevlig helg.

♥Min Eden♥ sa...

Hej på dig,
du är för ljuvlig du. Det är få bloggar som jag läser faktiskt, oftast vill jag bara se på bilderna, men dina texter är så...så...så, ja de är så poetiska. Jag har ju sagt det förr men jag bara måste säga det igen :)

Ha en skön helg!
Har du tänkt på att skriva en trädgårdsbok?

Inger sa...

Jag gillar dina bilder, jättefina. Njuter av min trädgård och årstiden i fulla drag. Fortsatt trevlig helg!

Maria i Sennan sa...

Önskar dej detsamma
Njut o fånga dagen....Maria

Birgitta sa...

Hej
Nu har jag återigen haft en skön stund tillsammans med dej. Jag har läst och jag har tittat på dina fina bilder. Nu hoppas jag du njuter lite också av helgen. Vilken tur att ni är bortbjudna också och får ha det skönt tillsammans med goda vänner.
Kram Birgitta

Åsa! sa...

Nog är våren mycket drömmarnas tid. Endel går i uppfylleles, andra blir ingenting.
Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen och ett trevligt kalas!

Birgitta sa...

Hej Bea
Du har något att hämta hos mej.
Kram Birgitta

Lilla My sa...

Så härligt väder vi haft idag jag har minsann fått mycket gjort i trädgården men nu känner jag av tröttheten i kroppen..fina foton som vanligt har du lyckats ta. Ha en skön helg
Lotta

Daniel sa...

Njut ni av livets goda å ha det bra!

NinaVästerplana sa...

Men Bea... jag njuter mest när jag gräver o planterar! Har pliktsyldigast klippt gräsmattan o sen har jag njutit.... grävt lite till på vägrabatten o satt ner en hel del av nyförvärven från Surte o sôstera mis trädgård.... Imorgon ska jag fylla på i halvcirkelsrabatten ;-)
Hoppas ni får en trevlig fest o en annan form av njutning
Nina

Ruben sa...

Du verkar verkligen ha måga spadar i jorden!!! ;-) Klart man måste ta ett steg bakåt och begrunda och njuta av sin trädgård också! Ska bli kul att se bilder från ditt id så småningom!!! Blir det Dorotheablomma i år också? ;-) /Ruben

Anonym sa...

Visst måste man stanna upp och bara njuta och ta till vara på allt det sköna och inte bara stressa och slita, konsten är väl att kunna förena/kombinera dessa två saker.Hoppas du haft en skön helg och en trevligt kalas.
Ha en bra vecka.
Susanne/Manitou

Lillebeth sa...

Hoppas du har haft det riktigt skönt!

Maria Berg sa...

Måste ut och fota underifrån idag - är så himla läckert när man får se bild hur det strävar upp mot den blå himlen, fast här är inte himlen blå idag det är mulet och jag hoppas nästan på åska - för det hade jag velat fånga på bild... oj vad mycket fotosnack det blev här då...

Det finns mer än foto, kankse trädgård också...
Nog får man ont alltid, alla dessa knäböjningar vid fotograferande av inte allt för höga blommor, tur att bouganvillan växte på lite höjd.
Var då ute och fotade i 1 timme medan man och baran var vid poolen och mitt mål var just den blomman och jag är själv nöjd med resultatet.
Ajaja nu halkande jag in på foto igen...

man blir lätt insnöad på sitt område tur att det finna andra bloggar man följer så man får lite distans.
Det ser ut som snöklädda berg på din bild över sjön.
Kram MB