söndag 31 maj 2009

Först som sist

Uppe tidigt för att hinna med mina morgon sysslor innan jobbet kallar. Solen har redan gått upp, det bådar för en fin dag, fåglarna sjunger och allt är så grönt och vackert ute.

Tar en sväng till växthuset, vattnar för säkerhetsskull ifall det blir hett om "öronen" för de små ( och stora) plantorna, dessutom har jag blivit tvungen att flytta ut Petuniorna som växt ngt enormt och nu får de plats vid husgaveln med fiberduk som täcke på natten. Nu vill jag inte veta av frostnätter längre, men det lär nog bli en och annan vånda med täckningen ändå, som vanligt infaller ju "järnnätterna" i början på juni månaden, så ingen utplantering ännu på ett tag. Därtill är det ett otroligt jobb att hålla reda på dessa fiberdukar som är så lätta i vindens drag, men vad gör man inte för blommorna som man vårdat och ansat sedan mars månad.




Dagen bjuder i varje fall på en riktig sommarhetta och jag plågas lätt i värmen. Säg när blir det lagom? Sneglar lite då och då under dagens lopp lite längtansfullt ut genom fönstret, om man ändå vore ledig en dag som denna! Skön känsla när man väl kommer ut och dagens möda är slut och man hinner kanske njuta av solen lite grann - tänker jag! Men tyvärr, det var hett som i grytan och det gick inte att sitta på altan och vinden gjorde en tur på sjön omöjlig och jag får finna mig i att det inte blev som jag planerat. Snabbt får jag annat att tänka på, nämligen mina krukor som står på alla tänkbara och ngt skyddade platser och de får en snabb tillsyn. Som vanligt slokar några krukor och bevattningsrundan tar fart och efter ett tag ser allt friskt och fräscht ut på nytt.

Nu är det dock tid att njuta av all den ljuva blomsterfägring som bjuder på sin vackraste blomning både i rabatter, på åker och ängar.


Sommarbukett



Sommarkänsla



I rabatt: Saxifraga



Okänd perenn. Liten och söt i ljuvlig rosa färg. Upplys mig gärna om någon vet namnet!

Nu blir det kvällsrundan i växthuset och sista tillsynen för idag av mina små pysslingar.

Ha det gott!

12 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vilka vackra sommarblommor!! Jag njuter!! Kram Maria

Birgitta sa...

Vilka vackra sommarblommor du har. Förstår att du har fullt upp med att all vattning nu i värmen. Och sedan kan du njuta på kvällskvisten. Vi har också haft det hett om öronen idag. Jag tål inte värmen så bra heller och kan inte sitta i solen. Men det blir snart svalare igen, redan om ett par dagar sägs det.
Kram Birgitta

Åsa sa...

Vi har oxå haft en otroligt varm dag, här har jobbats ute på gården hela dagen, vi håller på att göra ett ganska stort grönsaksland, så då hoppas jag att vi skall kunna odla massor av goda nyttigheter.
När jag tittar på dina bilder, så ser jag att jag bara måste ha en ny kamera ! fantastiska bilder som alltid !!!Men du är ju oxå en otroligt bra fotograf !!!!
Kvällskram Åsa

STENLYCKA sa...

Ja nu är det mycke som ska ha vatten och det tycker jag är ett ganska tråkigt jobb.
Vilka vackra bilder du har tagit.
önskar dig en bra början på veckan.
Kramar

Anonym sa...

Vilka vackra bilder, här har åxå varit otroligt varmt i helgen och det har blivit mycket vattnade av växter. Har varit ute hela helgen och njutit av värmen.
Ha en bra vecka
Susanne/Manitou

Mia sa...

Vattna ja, det måste man ibland, eller ofta när det är varmt sån som nu. Verkar som du trives gott med det på dina morgon och kvällsrundor. Själv ligger jag hellre på knä och rensar ogräs... Jättefina bilder :-)

Monica sa...

Visst är det härligt! Själv har jag satt ut de sommarblommor jag har utanför växthuset, så att jag inte har så långt till skydd...OM det ksulle komma frost...hua mej. Det känns inte som det just nu, så de hammnar nog på tilltänkt plats så fort jag hinner :) Beundrar dina bilder och inser att jag nog måste köpa mig en ny kamera...
Tjingeling
Monica

ormbunke sa...

Härliga bilder. Petunian känner jag igen. Samma väntar på utplantering. En del har jag snoppat av så de inte skulle bli så jängliga men jag lät en del komma upp i blom för man är ju nyfiken hur blomman blir. Här kan man också få känning av järnnätter så man är inte riktigt säker så just nu står de ute i sina krukor. Kram Anita

Åsa! sa...

Tänk så många timmar man lägger ner på trädgården! Trevliga och avkopplande timmar. Önskar dig en bra fortsättning på veckan!

Lilla My sa...

Petunian liknar en som jag frösått men den skulle vara dubbla. Den har knoppar men ännu har den inte slagit ut. Har tidigare odlat den också.
Vilket härligt väder vi haft och har. Njuter i fulla drag. Ha en skön dag
Lotta

Vittran sa...

Visst har det varit varmt. Lagom är nog något som vi säger här. Men man får passa på att njuta av det vackra vädret även om det blir från skuggsidan.
Härliga bilder.
Ha en bra dag!

Mimi sa...

Härliga blommor! Vi har nu regn och iskallt här, så häftigt kan vädret växla!