onsdag 20 maj 2009

Det växer...

..så det knakar och grönskan tilltar alltmer i naturen. Morgonen är den underbaraste tiden på dygnet när fåglarna sitter i de lövade träden och visslar sina vackra, men ibland väldigt entoniga melodier. Nu tror jag bestämt att det är sista våren som vi har en fågelholk precis utanför sovrumsfönstret, för denna lilla vän, han är morgonpigg och drar sina långa drillar redan vid halv-fem snåret. Äntligen har jag fått syn på den i grönskan - Göktytan. (Uppdaterat -Tack för upplysningen Kirsti!)



I trädgården är det ett förskräckligt surr, Blåtryn som blommar som bäst har massor besök av de som gör jobbet så att säga. Precis i fotoögonblicket landade denna söta humla riktigt lagom för min del och hennes också kan jag tänka mig.



Förresten så verkar ingen göra det riktiga trädgårdsjobbet hos mig i vår, för spaden är ringrostig och befriad från handtag och grepen har växt fast i grönskan och mullen.


Nej, jag vet varken ut eller in och på vilket ben jag skall stå, när det inte blir som man tänkt!!



Men det ogjorda jobbet till trots, växer det ngt enormt i både växthuset och rabatterna (även ogräset och kvickroten) bla dessa söta Narcisser.





Även förfallet kan beundras.



Nu kan jag t o m skönja en del blomknoppar bland mina sådder, lila petunia med vit frans.



Det finns visst hopp om en och annan blomma i mina rabatter ändå, trots att flera sådder är sena och många uteblev. Förresten är ju växthusutrymmet välfyllt ändå, med allt mellan taniga plantor, några lite kraftigare och mera välbekanta arter som växer så det knakar. Men de brukar ta sig snabbt när de får flytta ut i det fria.

Nu skall jag ut och stöda mig på ett ben i rabatterna, dvs använda grepen och ge kvickroten en omgång!

Trevlig kväll!

24 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vilka vackra bilder du visar som vanligt!! Jag förstår att du blir väckt vid halv 5 vi har också någon som kvittrar så dags. Lite mysigt, men inte varje morgon.... Ha det så bra kram Maria

kirsti sa...

Det blir en sprudlande vacker blomsterprakt i din trädgård i år igen.. det känner jag mig helt säker på, trots dina rostiga redskap! :) ..och så kan ju sommaren inte bli lika kall och kort som i fjol!
Vilken trevlig holkgäst du har!! Bea, det där ser ut att vara en göktyta! Det är jag nästan 100% säker på.. Var rädd om den, och holken utanför sovrumsfönstret! :)
(Jag har aldrig sett en göktyta. Bara hört en en endaste gång på öland. Så du förstår säkert att jag är LITE avundsjuk på din skönsjungande tyta!)
Trevlig helg!
/Kirsti

STENLYCKA sa...

Underbara bilder och underbart skriver du också. Jag älskar att titta in till dig och njuta av dina vackra bilder och trevliga text.
Ha nu en bra helg i trädgårdslandet bland kvickrot och blommor.
Många Kramar till dig!

Birgitta sa...

Hej!
Det är alltid så roligt att titta in til dej och se alla fina bilder och läsa dina roliga kommentarer.
Du förstår väl att pippin tycker att du ska gå upp vid halv fem, så du hinner med allt som ska göras under dagen. Morgonstund har guld i mun heter det ju.
Vilka vackra blommor som finns hos dej.
Ha en skön helg nu och njut lite av livet också.
Kram Birgitta

Maria sa...

Hehe, bilden med grepen och spaden var för härlig och sen gillade jag din humla. Ja på kvickroten så det ryker, skönt att fler än jag går bärsärkagång mot växtligheten ;)

Åsa sa...

Jag älskar oxå att gå ut tidigt på morgonen och höra alla fåglar som kvittrar så glatt, och i morgon är jag ledig !! och dom har lovat sol så då smyger jag ut på vår trapp med frukosten och bara njuter !!
Tack för alla fina bilder du delar med dig av.
Kramen från mig.
Åsa

Gunilla sa...

Ooo, vilka ljuvliga bilder. Och du skriver ju som alltid så bildlikt att jag ser hur du vaknar på morgonen och ditt grävande. Jättetrevligt.

Ha ett fortsatt fint veckoslut.

Gunilla

Lilla My sa...

Det var en intressant fågel. Har inte ens hört namnet tidigare! Har också sått dubbla petunior i lila med vitkant men inte ännu blommar dom. Hoppas att dom hinner börjar till stundent helgen...Har tänkt ha mycket blommor här ute då. Ha en skön torsdag.

♥Min Eden♥ sa...

Hm...Nu blev jag helt ställd, då bor du inte alls där jag tänkt. Visst menar du xkm söder om mig? Jag trodde nog du var längre söderut än så. Ok...:)

Men fina bilder bjuder på!!
/N

Anette sa...

Det är väl härligt att vakna till fågelsång! Har aldrig hört talas om den fågeln. Själv har jag flugsnappare som kvittrar på rätt ordentligt på morgonkvisten. Fågel är bra mycket trevligare än hackspetten som väckte oss i början när vi bodde här. Han satt på grannens ihåliga radiomast i metall och hackade........det ekar rätt mycket!
Du klarar dig säkert med blommor även om du inte hunnit så allt!
/kram Anette

Åsa! sa...

Ja, hur gick det nu med kvickroten, vem vann kampen? ;)

Huset på landet sa...

Vilka underbara bilder!
Inte är det kul att bli väckt tidigt, men jag kan försäkra dig om att det är trevligare att vakna till småfågelsång än att vakna till kajorna som hoppar omkring på taket...
Här håller kirskål på att ta över delar av trädgården, och den är omöjlig att utrota. Borde kanske börja äta upp den, jag såg just i tidningen att den kunde användas i sallad ;).

gittan sa...

Då blir det bara avkoppling i sommar för din del - utan redskap, inget att göra =) Vackra bilder som vanligt. Att vakna till fågelsång är underbart men inte vid den tiden på dygnet. Hoppas du får en fin helg / kram gittan

jag ska försöka se hur det står till med rotbildningen. Verkar de ok så postar jag ett paket efter helgen =P

Petra sa...

Visst blir man aldrig färdig i trädgården, och gud bevara mig för den dagen ;) Som du läste i min blogg nu i veckan så är jag väldig morgonglad och njuter av fågelsång och kvitter.
Ha en fortsatt skön dag,
Petra

Ruben sa...

Om du inte riktigt vet vilket ben du ska stå på, så prova först med det högra, sedan växlar du efter ett tag till det vänstra! Otroligt vackra bilder!!! Ha det gott! /Ruben

ormbunke sa...

Härliga bilder på allt som grönskar. Göktytan har jag inte hört talas om men å andra sidan känner jag inte till fågelsläktet. Den var jättefin. Det var ju bra att spaden var sönder så kan du skylla på den om du inte ids att göra nåt nån dag. Kram Anita

Daniel sa...

Vilken GLÄDJE naturen kan ge!

Lillebeth sa...

Ja du, Göktyta är inte att leka med. Jag vet folk som i förtvivlan fångat dem och kört iväg miltals och släppt ut dem, men de har snabbt återkommit med sin, faktiskt, förskräckliga och entoniga "sång".

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Synd på spaden och grepen, men jag tror de gör sig bäst där. ;)
Kvickrot är ett elände och vi tjafsar lite mest varje dag.
Ha en skön helg!

Monica sa...

Att vakna till fågelsång är ju mysigt....bara det inte är för tidigt :) Härliga bilder oxå!!
ha en mysig helg.
Tjing
Monica

Monica/Moa sa...

Så vackra bilder du bjuder på, fågelbilden var mysig och kanske ska du låte den vara kvar om den är så ovanlig som Kirsti säger.. *ler*. Det växer verkligen så det knakar och det enda sorgliga i det är väl att ogräset växer lika mycket.. skulle verkligen behöva ut o rensa men efter nattens och morgonens regn är det sååå himla blött. Får rensa lite inne istället mindre kul, men efter regn kommer solsken.. Kram /Monica

Vittran sa...

Härliga bilder!
Visst kvittrar det överallt nu. Vi har ingen fågelholk utanför sovrumsfönstret som tur är.
Ge kveken(kvickroten) en rejäl omgång.
Trevlig Helg!

Annika Christensen sa...

Knakar är rätta ordet. Även ogräset kommer med raket fart tycker jag. Här har det regnat idag och det är så skönt.........
Fina bilder du bjuder på.
Ha det gott och hoppas du fick upp kvickroten.
Ha det gott
Annika

Maria Berg sa...

Vit, vit - stilfullt och härligt med att du lyckades fånga fåglen.

MB