fredag 8 maj 2009

Belöningen

Efter en dag med mycket slit och tungt trädgårdsjobb känner man sig lätt mörbultad, ingen skulle få mig att fatta tag i spaden mera i kväll, det får räcka för idag. Jag har skyfflat bark, vänt jord, rensat ogräs, suck, det är förstås precis det ni andra också gör, men trots allt är det roligt när man får göra det fint och det är bara friskt och härligt att få vara ute i snålblåsten.

Min köksträdgård har fått en ansiktslyftning och jag är relativt nöjd såhär långt, vi får se vilka negativa effekter det nya kan föra med sig. Planerade att göra en skild kryddkorg (en ruta) men eftersom jag lever med en gammal sjöbotten får jag räkna med stenar som kommer upp här och där och det var just precis det som hände. Jag smällde ner pinnarna till grund för flätningen och berget var under och det blev till slut bara en triangel, men det får duga. Mellan pallkragarna har jag täckt marken med tjockt lager av tidningar och täckbark för att slippa ogräset (helst en sommar). Naturligtvis skall min "latpall" (stubben) finnas till hands, när det är dags för rensning och sådd.


När jag tar mig en liten blick runtom, kan man skönja vårblommor i de flesta rabatter och det är skojigt att bara få gå ner på knä och föreviga dessa små godingar. Primulor är tacksamma och blommar länge och rikligt.




Dessutom kan jag konstatera att jag fått min trädgårds-belöning idag, Kungsängsliljan är nämligen på väg upp och det är värt alla uppoffringar med att vara trädgårsinnehavare! Jag som hann misströsta och gett upp.

En annan belöning jag fick erfara idag, en av mina Porslinblommor har slagit ut sin första blomknopp och den avger en väldigt aromatisk doft. Jag är varken samlare eller expert på dessa skönheter, men visst är jag lite stolt att lyckas klara av en blomning.


Men jag gillar dessa knoppar som har en speciell charm med sin rosa färg och påminner verkligen om porslin.



En annan form av belöning fick jag igår, en stilig herre som spände sina fjädrar något enormt när han gavs stor uppmärksamhet och blev beskådad och poserade nöjt inför fotografen och burrade upp fjäderdräkten för att se riktigt betydelsefull ut. Är han inte vacker och alldeles orädd!?



Nu önskar jag er alla en trevlig helg!

12 kommentarer:

Ruben sa...

Det låter som du haft en härlig dag full av belöningar - och lite ryggont! Men, en sådan fågel på så nära håll, det kan man bara drömma om. Här var det otroligt många skator idag. Anar oråd, är det månne äggtjuveri på gång? Det gillar jag inte, men jag tycker skator är väldigt vackra. Hoppas de hade annat för sig! Trevlig helt och tack för den roliga berättelsen om geten!!! Skrattade gott! Kan tänka mig geten ynkliga bräkande! /Ruben

promenader på landet sa...

Du verkar haft en bra dag och fått mycket gjort i trädgården! Jättevackra bilder på blommorna jag gillar dem verkligen! Kram Maria

Lilla My sa...

Härligt väder vi haft idag också men jag har jobbat så...Vad trevligt med hoya carnosa som blommar men den är ganska stark i doften.
Ha en skön helg!

Hilde sa...

Så fin fasan du har knipset! Krydderhagen ser ut til å bli veldig fin! fLOTTE bilder av blomster har du også - en god inspirasjon er det å komme på besøk hit.
Hilde

NinaVästerplana sa...

Visst känner man sig nöjd med dagen o sig själv när man har gjort allt grovjobbet o kan ägna en dag eller två åt finliret innan det är dags för slitet igen!
Visst är Kungsängsliljorna vackra!
Ha dé himla gôtt
Nina

Ingela sa...

Visst är det härligt med trädgårdsarbete. Ryggen blir starkare och starkare och det är bra.

Trevlig helg!
Ingela

X-blog sa...

Ja, det grävs och slits nog lite varstans i trädgårdarna nu!!
Jag har grävt halva dagen. Grönskaks-/potatisland. Gissar på att kroppen svarar med lite träningsvärk... *huuu*
Men vill bli färdig i helgen. Har fått gul-sätt-lök av mamma som jag vill ha ner snart. Och hon har groddat potatis till mig. Och så har jag salladsfrön och rädisor som jag tänkt kunde få drivas i bänk. Skulle bara spika ihop en bänk...
Full rulle :)

Ja, vad fint det är med de där porslinsblommor!!! Jag är oxå sååå nöjd med att det blir blommor någon gång ibland. Är inte heller expert eller samlare, men har några olika sorter och gillar dem skarpt!

Ha en skön helg!
Kram!

Mimi sa...

Härlig din pilflätade köksträdgårdsrabatt. Jag skulle också vilja göra en sån, och skall, men då tiden så här på veckosluten aldrig räcker till. Jag har också planer på en sådan minikompost i trädgården, helt enkelt för blasten. Vilken stilig fasantupp. Hoppas han har en fru där i närheten, så får du flera som gästar dej! Fina primulor och förstås hoyan också.

Åsa! sa...

Porslinsblomman doftar underbart!
Det är tungt med gräv och rensjobb, men på samma gång avkopplande och mysigt!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Vilket fint besök du fick ;)

gittan sa...

Det låter som en härlig dag. Kungsängsliljor... mina har både blommat över och "trillat av pinn" Dvs. endast stjälken återstår. Hoppas du bjuder på lite bilder för jag saknar den redan! Och mina Porslinsblommor blommar aldrig. Jag vet inte varför. Förra året fick jag tipd om att vattna lite och sällan. Det har jag gjort i minst ett års tid - men inga blommor. Tur att de har vackra blad ändå att glädjas åt. Läcker och annorlunda pall du har.

Åsa sa...

Men så mycket du får gjort i din fina trädgård.
Här regnar det idag och känns inte allt för varmt, tyvärr men då kan man sitta inomhus och planera inför kommande soliga dagar !!
Så ljuvliga bilder du visar.
Må så gott !
Kramar Åsa