torsdag 23 april 2009

Vårkänslor

Fåglarna sjunger, himlen är blå, solen skiner, det är nästan vindstilla och riktigt ljuvlig vårvärme har nått oss idag, kan det bli bättre? Slänger in väskan när jag väl är hemma och tar en sväng i trädgården och tittar i rabatterna, jodå, samma plåga som senaste år, liljebaggen har redan "nafsat" på Krolliljan ! Nu läste jag på en finlandssvensk tidning alldeles nyligen, att det finns faktiskt ett bekämpningsmedel som tar kål på dessa insekter direkt - en trädgårdsaerosol. Jag får lov att ta reda på det i morgon på min shoppingtur. Men tänk att alla skall ha sin beskärda del utav trädgårdsplågor, en del har råddjur, andra sniglar, harar, jag vet inte allt som kan spoliera en hel del växters blomning eller skada den. Men det är väl som i många andra sammanhang, det gäller att vara steget före innan faran lurar bakom den begärliga växten.

Många fjolårs köpta perenner pickar upp och det blir man alldesles glad för att de överlevt vintern, bla. Kungsnävan, Akleja Nora Barlow mfl. och man blir riktigt inspirerad och närapå lite snurrig, kanske rentav lite bedövande vårkänsla infinner sig. Nästan som för humlan nedanför som verkar ha fått för stor dos och ser lite vissen ut just nu.


Nu kommer alla vårblommorna en efter en och ställer sig i små klungor för att göra sig riktigt söta. Visar sin vackraste sida i eftrmiddagssolen och bländar mig med ett ljuvligt blänk i blommor och blad för att riktigt behaga.

Blåsippan är lika välkommen varje år. Tuvan som verkar leva sitt liv under snömassorna och är genast grön och fin när snön smält ner och blommar redan!

Men glöm inte att ta in lite vår, för att riktigt hinna njuta av blomprakten som kommer med stormsteg nu.


Nu har jag långledigt och dagarna kommer att fyllas med mycket trädgårdsjobb, dessutom har det utlovats soligt fint alla dagar till veckoslutet, så det är bara att passa på och svinga både spaden och krattan.

Ha det riktigt skönt och gott!

18 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Vårens blommor är så söta och så efterlänktade! Jag skulle vilja stanna tiden nu, hinna njuta av både knoppar och blommor, för nu när värmen kommer, lär det väl blomma över fort. Såg idag att lilla rödbladiga Lönnen skjuter skott - roligt att den överlevt vintern men redan?! Var ledig stund tillbringas ute och insidan - tja, den tar jag när det regnar nästa gång ;)
Så söt liten bukett du visar :) Jag tar med mig en liten bukett till jobbet och idag var det en tulpan och alla sa: åhhhhh! Skönt att man kan glädja andra med så lite som en vårbukett! Ha nu ett par härliga dagar och njut!! Kramen 8`)

Britt sa...

Jag är också ledig i helgen och min helg är planerad som din. Trädgårdsarbete härligt. Ha det bra//Britt

Stenlycka sa...

Vi har haft ett ljuvligt väder här idag, och så har vädergubbarna lovat att det skall fortsätta över helgen. Så nu blir det mycket uteliv.
KRAMAR

HelenJ sa...

Tre dagars ledighet nu - det kommer att bli en hel del trädgårdsjobb. Om man nu orkar i värmen - på söndag har de lovat att det kan gå upp mot 25 grader här! Det tycker jag nog är i mesta laget i april....
Värmen gör att vårblommorna gör en ganska snabb visit. Krokus och snödroppar är försvunna sedan länge, scillan håller också på att tackla av. Lyckliga du som har dem kvar...

Just nu vill jag stanna tiden - eller åtminstone få den att sakta in. Jag hinner inte med! =)
/Helen

Mimi sa...

Yep skadedjur! Jag kom just ut till Ängesö och tog mej genast en runda i trädgården, på ett mystiskt sätt har bladen till mina potentillor och vallmon försvunnit på fyra dagar, bara stjälkar tittar upp ur jorden! Grr måntro nu sen det är sorkar? Sen har någon vänlig själ sprättat omkring all kompostjord som jag lade kring trädena! Mera Grrr! Njut nu av din långledighet!

Annika Christensen sa...

Det ser ut som om humlan är full och har trillat ut.
Härligt med vår eller hur?
Ha det gott
Annika

Ruben sa...

*Skrattar* Ja, den humlan hade då frömjöl i "pälsen" så det räckte! De är för härliga de små krabaterna. Vad duktig du är på att beskärka korten, har märkt det länge, men inte skrivit det förrän nu. Ha en riktigt fin trädgårds- och ateljéhelg! /Ruben

Lilla My sa...

Härligt väder vi haft idag. Har varit ute hela dan och pysslat i trädgården, nu känner jag av tröttheten, blev väl för mycket frisk luft:)
Din atelje blir härligt stor det ryms mångra blommor där. Skulle fota en humla idag men det ville inte humlan. Typiskt! Ha en skön helg
Lotta

Monica sa...

Vilken underbar liten humla du fick med på bild!
Tack för titten - det här var ett nytt blogg-besök för mig!

/Monica

Birgitta sa...

Vilka vackra vårblommor du har fått med. De är så fina. Det är så roligt att följa din blogg, så nu kan du se att jag blivit följare till dej.
Kram Birgitta

Anette sa...

Vad härligt att det äntligen är vår hos dig! Ha en riktigt skön långhelg ute i din trädgård. Kram Anette

Gunilla sa...

Ja nu gäller det för er att njuta av allt.
Vi har ju vårat kvar vi :o)
Jag njuter två gånger av vårens blommor först på bloggarna sedan hos mig.

Ha en jättefin helg

Gunilla

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Låter underbart med långledigt nu när det är så soligt och fint också. Själv jobbar jag tyvärr idag, sitter inne och tittar ut på solen.
Varje år har jag glömt bort glädjen när de första vårblommorna vaknar till liv och jag känner lycka över det!
ha det gott!

Åsa sa...

Återigen UNDERBARA bilder !
Och Humlan... så söt !!
Jag älskar humlor och deras surr.
Nu skall jag ut och jobba på gården, vi har underbart väder här uppe i norr, hoppas ni har likadant.
Kram från mig.
Åsa
Tack för din gulliga kommentar när jag vann tavlan, kram

India sa...

Visst är det något speciellt med våren, man får en sådan lyckokänsla när det börjar spira. Jag har flyttat med mig min blåsippa som jag fick av min mormor för 15 år sedan varje gång jag flyttat (4 ggr) och hon har tittat fram ur snön varje år lika glad. Det var en trevlig blogg du har jag tittar in någon mer gång och ser hur det går för dig.

Maria i Sennan sa...

Snälla-snälla inte så fort-man hinner inte med när allt brister på träden i landen........
Man måste njuta....Kramen Maria

Anonym sa...

Hoppas ni haft skönt väder i helgen så du har haft möjlighet att vara ute nu när våren kommit till Er oxå. Hos oss bjöd lördagen på en strålande sol och varmt idag har det varit mulet och slänger lite regndroppar, hoppas på en rejäl regnskur, det behövs.
Kram Susanne/Manitou

Maria Berg sa...

Humlan ser allt lite drogad ut, så mycket pollen hoppas den inte har allergi eller är det liljebaggs giftet som hamnat där...?

Vad vacker bild den nedersta.
Och som du skrev för en vecak sedan. det limegröna blåbärsriset nu har det bildats början till små blåaktiga bär på dem här hos mig.

/MB