söndag 26 april 2009

Våren skapar obalans

Äntligen kommer det som vi väntat på, vi får både värme och sol hela helgen. Nu blev det då dags att slänga tjocka jackan och njuta av det vackra vädret och låta solen hetta till lite grann i skinnet, men i nästa sekund drar en sval vårvind förbi. Isarna har också slängt slängt sitt istäcke i helgen och det är riktig vårkänning på alla sätt och vis, för äntligen kan man skönja det blåa havet.

Våren är alltid så laddad med alla små händelser i rabatterna för att sedan formligen explodera fram på en gång och det går så ofantligt fort, därtill med massor av jobb och inspiration som finns lagrad från vintern och nu skall det verkställas. Hur man än försöker vara metodisk och göra en sak i taget är alltid tankarna i nästa projekt som skall iordningställas.

Trädgårdsmöblerna skall tvättas och oljas, i rabatterna måste en större plant-karusell till innan jag blir nöjd, osv. Nu får jag verkligen intala mig, att jag inte kan göra mera än en sak i taget, men ivern och nöjet skapar lite obalans just nu! Känner någon igen sig, eller är jag ensam om fenomenet? Mitt veckoslut hade kanske lite för högt uppställda mål, ofta tror man sig hinna med mer än vad man i verkligheten gör.

Men hur som helst, livet med trädgård är också annat än att böka i jorden . Får jag bjuda på lite ögongodis? Anemoner (mina favoriter) som var så ljuvliga och stod och bugade sig av blomtyngden i intensiva färger.







En av dom måste bara bli min - svårt val, men det blev den blåa efter långt övervägande.







Rosenstjärna.




Söta krokusar som blev planterad i senaste höst, kommer upp i små grupper och jag hade nästan glömt att jag lade ner dom.

Inte att undra på att det blir lite obalans i vårsinnet av alla dessa ljuvliga små intryck, riktig ögongodis och en njutning för kropp och själ!

Ha en skön vecka!

15 kommentarer:

Petra sa...

Visst blir man glad av sol och värme, våren är en underbar tid.
Bilderna var verkligen ögongodis ;O)
Trevig kväll,
Petra

NinaVästerplana sa...

Så skönt att du fått komma igång med trädgårdsjobbet för året... Visst är det skönt, men det värker i knän o händer, ovana rörelser nu.
Men man vänjer väl sig igen o kanske går ner några kilon runt midjan, då går det lite lättare...
Ha dé himla gôtt i veckan
Nina

ormbunke sa...

Visst blir man ivrig med allt man skall göra i trädgården. Där du bor och där allt säkert kommer jättesnabbt blir det säkert en helt annan rusch. Här blommar plommonträdet och krokusarna har var för länge sen blommat ut.

Stenlycka sa...

Vilka härliga bilder så underbart med värme och sol. Här har björkarna slagit ut i skir grönska
och några tidiga körsbärsträd har börjat blomma.Allt går nästan för fort.
Ha en skön vecka!
KRAMAR

Lilla My sa...

Har också hållit på i trädgården och tagit bort torra kvistar och ris men inte städat för bra för det kommer väl ännu frost. Så trevligt med crocusar och tulpaner som börjar titta upp och man ser att det är liv i dom flesta perennerna. Härligt med en hel trädgårdssäsong framför sig. Anemoner ja dom har jag kämpat med hur gör du med lökarna, blöter dom före du planterar ner dom eller inte? Så till din fråga i min blogg om hoyorna: dom blommar lite olika på året beroende på vilka sorter du har.
Ha en bra dag
Lotta

Ruben sa...

VILKA ANEMONER!!! Makalöst vackra! Du har visst tumme med anemoner, här lyckas det inget vidare. En ensam är visst på väg upp. Ha det gott! /Ruben

Maria Berg sa...

jag hade nog tagit med mig hem en av varje... svårt att välja synd bara att dom står så himla kort tid.

Apropå kort tid måste jag nog en runda i trägården idag se vad som vissnar- slagit ut sendan innan helgen.
Härligt att bilden har fått ett hem. kram Maria

Gårdsromantik sa...

Men så många vackra - visst är det perenner!

Jag köpte nya utemöbler igår - så nu blir det till att måla och skruva.

Kram Maud

India sa...

Underbara Anemoner, blommor är tacksamma att fotografera. Tack för att du delar med dig av dessa vackra intryck.

♥Min Eden♥ sa...

Ja jag blir ockås "nipprig" på våren, springer från den ena sysslan till den andra...man vill göra allt på en gång, mest för att det är såååå himla kul!

Åsa! sa...

Vackra bilder (som alltid)! Visst är det lätt att bli stressad av våren, den är ju så mycket man VILL...

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Obalans är det. Och jag "måste" läsa saga för barnen när jag helst av allt vill vara ute och peta i rabatterna som börjar vakna upp ur vintervilan. =) Det är klart att jag tycker att den stunden på kvällen med barnen är viktig, men jag skulle vilja ha lite av allt.
När vi såg grannar med shorts och linne i helgen sa min förståndiga femåringen att "det är solen som värmer, det är fortfarande kallt i luften". Snart är precis varenda snöflinga smält i alla fall!
Fina anemoner, helt underbara!

Gunilla sa...

Vilka fina bilder på anemonerna, jag förstår att du hade svårt att välja jag skulle ochså tagit den blå.
Idag regnar det hos oss så al snö far nog nu och tjäler går ur marken. Något trädgårdsarbete har jag inte börjat med ännu.
Gräsmattan har blivit räfsad så nu sätter den igång.
Jag åker på en veckas fjällvistelse ,det är ju lite konstigt att jag far till snön. Jag har ju viljat att den skall försvinna, men det är fantastiskt när det är fint väder i fjällen.
När jag kommer hem så har jag mitt kvar så det gäller att ladda batterierna för trädgårdsarbete.

Ha det gott/Gunilla

Lillebeth sa...

Låter som en riktigt underbar helg. Hoppas det fortsätter. Här, idag, gör värme och sol ett litet uppehåll. Men, som du säger, det är verkligen mycket att göra ute och svårt att hinna med så fort som man vill, men egentligen är det ju inte så bråttom. Eller?

Mimi sa...

Visst är det ju härligt att böka i jorden igen! Jag var till och med tvungen att vattna redan! Vet inte varför men det är otroligt torrt! Jag tyckte ju att det regnade hela hösten!! Fantastiskt ögongodis du visar. Jag har också planterat anemoner, men valde i år en påse med flera färger. Gissa vad jag köpte här i kimito var jag jobbar två dagar i veckan. Jo en änglabasun! Tyvärr hade mina dött under vintern på ängesö, fast de stod i ljust rum över nollstrecket. Ha en härlig fortsatt vecka!