måndag 20 april 2009

Var dag...

...en skimrande möjlighet. En dag som är och blir vad vi gör den till. Hur vackert låter inte det? Efter mitt helgpass känns det något bisarrt men så är det, ibland bjuds verkligen inte skimrande möjligheter och man får hålla till godo med de ramar som står till buds i ett jobb - tyvärr! Skönt i varje fall att jag kan se framemot en ledig dag nu och kanske se mina möjligheter på hemmaplan med trädgårdsjobb och kanske starta upp i växthuset, får se!

Härligt solig dag när jag kom hem, om än lite kyligt i luften. Tar ut hunden på en sväng som snusar på alla doftspår och verkar gilla vår korta vandring längs skogsstigen. Njuter av fågelsången, upptäcker att snön har snart smält ner i skogen också. Det finns så mycket vackert att titta på längs vägen, mossa i flera olika nyanser, blåbärsriset som lyser så limegrönt i solen och inte minst alla vackra vedklabbar som rullar ihop sin näverbark och ligger där smått övergivna, men bildar små stilleben bland mossa och tuvor av lingonris.

Gick en sväng över gräsmattan och kollade mina rabatter, jodå, där ser jag Orientalisk vallmo som har har klarat vintern, en fjolårs Primula är på väg upp, men Klockvivan ser ut att ha försvunnit ifrån mig. Nu händer det ngt i rabatterna för varje dag och det ger verkligen något för den skimrande möjligheten, något som kan ge motvikt till det vardagliga när man man behöver få lite distans efter en tung arbetsdag.



Nu skall jag gå ut och njuta av solen, fatta tag i skottkärran, samla in alla fjolårs rester som jag klippte ner och lämnade kvar som täckning på en del växter.

Förresten "växer" min Ateljé fram för varje dag. Maken sliter med bygget jobbet och alla beräkningar, speciellt med glasfronten som vänder mot söder och skall strömma in allt tillgängligt dagsljus.


Fuschia Mini Rose

Härligt, till hösten flyttar alla mina övervintrande blommor in där, så kanske jag får min dröm om en Änglatrumpet i uppfyllelse nu, när jag äntligen får plats med vinterförvaring.

Hoppas du ser dina skimrande möjligheter!

Kramen!

13 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Fin fina krokusar du har :) Och visst är det spännande tider nu, då det händer så mycket i rabatten varje dag!

Mimi sa...

Låter härligt med din ateljé! Det händer mycket i naturen och det lustiga är att det känns varje år som ett rent "under" igen!

Åsa! sa...

Det är en stor tillgång att ha nära till naturen för avkoppling. Att sedan även ha en trädgård, det är verklig lyx. Ibland glömmer jag bort det, men efter en helg i Stockholm blev jag påmind om hur vardagen ser ut för många människor.
Fast, endel trivs ju i storstadsvimlet också! Det är tur att vi människor är olika!

Ruben sa...

Vad skönt att höra att snön är på väg bort på allvar från dina domäner! Och, att du hittar vackra krokusar och annat i rabatterna. Visst är det kul när det ena efter det andra dyker upp!! Ha det gott! /Ruben

kirsti sa...

Jaha..nu har du också börjat påta i trädgården.. Alltid måste jag vänta till sist av nästan alla trädgårdsbloggare..:))
Men idag såg jag årets första rödhake! Alltid något..i väntan på krokus och tussilago!
Ha det gott!
/Kirsti

ormbunke sa...

Allt kommer väl mer explosivt hos dig. Här blommar tulpaner och narcisser för fullt. björkarna börjar slå ut och t.o.m boken börjar anta en grön färg. Vi har inte fått regn på flera veckor så det är rätt torrt i rabatterna.Kram Anita

X-blog sa...

Vad härligt att se snön smälta, blommorna titta upp och ateljén växa fram!
Så fin fuchia du visar!!

Ha det gott!
Och tack för påminnelsen om att se de skimmrande möjligheterna!

Lilla My sa...

Nog är det härligt att snön äntligen smälter bort fast det har varit kalla vindar här i flera dagar. Undrar när vi ska få lite varmare. Här har inte en ända krokus börjat blomma än. Dom har börjat titta upp nog men inga blom än.
Härligt med atelje så du får vinterförvaring. Jag lastar över mina växter till morsans garage igen nästa höst. Ha en härlig dag /Lotta

Gunilla sa...

Det blir ju fantastiskt att få en Atelje. Och att kunna ha blommorna där över vintern.

Här är det lite trögt med våren.

Kallt och blåsigt men snart kommer värmen förhoppningsvis.

Ha en fin dag
Gunilla

gittan sa...

Vilken vacker Fuschia! Jag kan tänka mig att det går undan när snön väl smält. Härligt att våren vissar sig även hos dig nu =) Ateljén låter som en underbar plats. Tror du man kan skicka en stickling av Änglatrumpeten till dig? Självklart måste du ju prova att övervintra en. De klarar faktiskt en del kyla. Ha det gott / kram gittan

Vittran sa...

Vad härligt det är när man kan gå ut i naturen och släppa en tung dag. Det finns så mycket att se bara man tar sig tid.
Låter häligt med egen atelje. Vad ska skapas i den?
Hoppas att du kan skaffa en änglatrumpet.
Ha en bra dag!

Åsa sa...

Så härligt det låter med allt som kommer upp !!
Här ligger det alldeles för mycket snö ännu, men det försvinner massor varje dag nu.
Må så jättegott !
Kram Åsa

NinaVästerplana sa...

Vackra ord o tankar.... ska försöka bära med mig dem när det tar emot på jobbet!
Ha dé himla gôtt i rabatterna
Nina