tisdag 21 april 2009

Utrymmet minskar och Ateljén

Uppe med tuppen och får njuta av arla morgonstund. Ingen brådska, inga måsten idag, bara göra det jag vill för stunden, men förresten en hel del fröpåsar måste sås nu för att överhuvudtaget hinna bli ngt. Det får bli en dag med de sista inomhussådderna, sedan återstår växthussådden, men jag får vänta på lite ljumma vindar innan jag tar itu med dom.

Fram med stora jordpåsen, söker lämpliga såkärl, gör etiketter, vilket pyssel innan man har plockat fram alla attiraljer. Försöker handskas försiktig med jorden att den inte yr överallt, ordning på skräpet som kommer utav fröpåsar etc, aktar mig för att stänka vatten och söla ner, men hur jag än vänder och vrider på saker lyckas jag alltid med att stöka till det ordentligt.

Nu står några krukor i växthuset, i alla fönster, på hyllor i "svalboet", i garaget och trängs med allt tillgängligt utrymme. Något enhetligt utseende eller färger och material på krukor finns inte och inte så estetiskt tilltalande och hur i all världen måste dessa små planteringskrukor vara denna gräsligt gröna färg. Torv är bättre, men min erfarenhet är att den torkar alldeles för snabbt!


Trots lite kyligt och blåsigt väder, var det ändå rätt skönt på utsidan bara man har rejäla kläder på dvs vadderade byxor och jacka, då kan t o m pyssel med en pensékorg vara riktigt skojigt.



Korgen gjord av galler med videhandtag och fodrad med mossa. Under tiden jag knåpade med korgen upptäckte jag små godingar som fröat av sig från i fjol och blommar nu. Vilka sötnosar!



Nu skall jag bjuda på en uppdatering från Ateljé-bygget. Förövrigt tillkom namnet eller benämningen ngt överraskande under byggnadstillståndsansökan, men får så heta i fortsättningen eftersom det passar mig perfekt.

Här en bild när den sk kungsbalken skulle monteras och krävde en maskin för att lyftas på plats.


Ett spännande moment, men det gick vägen. Det snöade och var allmänt grått den dagen. Lite för varje dag blir gjort och nu har vi nått takhöjd.


En väl utnyttjad dag är till ända, mycket stök med jordpåsar, spring efter det ena och det andra, söka efter tillbehör som man så noggrant stuvade undan senaste höst. Summering - en dag går så snabbt!


Ha en riktigt skön fortsättning på veckan!

10 kommentarer:

ormbunke sa...

Ja inte verkar det som du inte stressar i allafall fast du är ledig. Men det du håller på med är ju bara roligt. Skall bli intressant och se när ateljehuset blir färdigt.Kram Anita

Birgitta sa...

Hej! Nu har jag gjort en ny bekantskap och strosat runt och tittat mej omkring hos dej och njutit av allt fint och särskilt av våren som kommit till dej med blommor och fåglar. Jag kommer åter.
Kram Birgitta

Anette sa...

En mysig dag låter det som! Så fint ateljébygget ser ut! Det är spännande att följa för mig, så jag kan tänka mig hur spännande det är för DIG! Kram Anette

Lilla My sa...

Det ser ut att bli jätte fint med din atelje, hur många kvadrat meter är den? Vad det är härligt med vår och allt odlande som hör till. Ha en skön dag! /Lotta

Ruben sa...

Det är samma här! Hur försiktig man än är, så lyckas det sprätta jord lite överallt. Förargligast är jord med små lekakulor i, de rullar så lätt iväg - och krasar så förargligt under skosulorna. En oclares vedermödor! Vad spännande med din ateljé!!! /Ruben

gittan sa...

Sprätter du jord omkring dig?
Bygget ser väldigt spännande ut! Ska bli skoj att få se det färdiga resultatet. Ledig tid äör till för att njutas av och detverkar du ju göra.Ha det gott idag / kram

Åsa! sa...

Så fin korg du fixat till!
Det är riktigt roligt att så, trots att det blir jord överallt, går liksom inte att undvika!

Mimi sa...

Vad fint det blir med egen ateljé. Säkert en dröm som kommer i uppfyllelse! Otroligt vackra penséer!

Anonym sa...

Vilken otroligt vacker korg du gjort. Känner igen det där hur försiktig man än är, är det jord överallt, men vad gör det, det är ju kul att så. Spännande att se din atalje när den blir klar.
Ha det bra
Kram Susanne/Manitou

hönemor sa...

Hej du, visst är det ett bestyr när man ska så, men vad det är roligt att se när det gror i krukorna. Korgen du har gjort är ju jättefin, du är så händig. Husbygget ska bli intressant att följa. Kram Katarina.