lördag 18 april 2009

Med och Mot

Våren hann göra sig påmind för ett par dagar och var en bra bit på väg hos oss och allt flöt liksom på och hann t o m grabba tag i krattan och övade in greppet med några slag framför trappan. Redan efter första kvällen blev det en påminnelse om att det möjligen kan finnas otränade muskler efter vinterns lata dagar.

Under nattens lopp hade det snöat och allt låg under ett lagom tunt snötäcke åter. Flyttfåglarna sökte febrilt efter små frön och kände sig ngt förvirrade och frusna om de små fötterna.



Nordanvinden kändes oerhört kall genast man kom ut på trappan och trots flera ansatser att angöra mitt växthus och ställa i ordning för flyttningen blev det ingenting av det idag. Dessutom blev det noll av mina tilltänkta små planer, allt blev liksom "bortblåst" trots att jag tvingades gå in efter yllesockor, fylla på med ännu en fleecejacka och tjocka trädgårdshandskar på händerna, förblev allt i motvind idag.

Dessutom gick jag runt ett slag och grämde mig över alla vinterns motgångar, skador i rabatter och bland växterna. Under Blåsvingeln verkar sorkar eller möss trivas riktigt bra och betar av svingeln och bygger bo där under, så är det varje år! På min nya Apel som hararna kom åt i vinter bildas en ny topp, inte speciellt snyggt, men kan väl inget göra!?




Nej, usch vad tråkigt med motgångar, men det är sånt man får ta med ro! Nu skall jag grunna vidare på någon form av ett planteringsbord och hoppas på lite varmare vindar i veckan som kommer och lite mera medvind i trädgårdsjobbet.

I en del av såbyttorna börjar trängseln vara stor och omskolning pågår allt efter behov, några flyttar till svalare miljöer och andra får bo inne hos mig för ständig bevakning och ändå händer det att de viker sig och ger upp.


Amaranthus

Att hinna och passa med bevattningen av de små liven har alltid varit ett konststycke, men nu har jag för första gången prövat på Vermiculit och det är verkligen praktiskt, att förhindra snabb uttorkning av unga plantor.

Nu får jag bara hoppas på att ljumma medvindar kommer inom kort och värmer upp ett för tillfället fruset trädgårdssinnelag.



Ha en riktigt skön söndag!

13 kommentarer:

NinaVästerplana sa...

Visst är det trist när nordan blåser kall..... Men det lär vända till sydliga vindar igen, hoppas de når även till dig o tinar upp trädgårdslusten igen...
Ha dé himla mycke gôttare imorgon
Nina

Anette sa...

Det är aldrig kul med bakslag på våren, men det hör ju liksom till....tyvärr!
Men vi får hoppas att det är snabbt övergående. Annars har du säkert lite kul att pyssla med inne! Kram Anette

Maria Berg sa...

Stakars lilla rödhake och stakars dig - tråkigt att vinter inte riktigt vill släppa taget - men du skall se vilken dag som helst kommer det att gå rasande fort - det små solglimtarna har ju redan kommit fram!

/MB

kirsti sa...

Samma nordanvind hos dig som här under gårdagen..det var verkligen inte vårkänsla över det hela! Vilka härliga tranfoton du fotade under veckan!! (Har läst i kapp här idag..) Trandans på hög nivå..och fler tranor ser det ju ut att bli.. :) :)
Lycko dig som har dem så nära inpå knuten!
Ha en fin söndag!
/Kirsti

Britt sa...

Det är ju aldrig roligt när man riktat in sig på vår, och sedan har vädret något annat försig. Men våren är på gång. Hadet bra//Britt

Ruben sa...

Jag håller med dig, man får försöka ta alla motgångar med ro! Här är det ständiga besök av en skock rådjur. Penseerna var avätna och upplyfta ur krukan, mm mm. Ack ja, har gjort av med hela 25 meter fårstängsel för att göra 'burar' att skydda vissa begärliga plantor med. Nu har även pensekrukan en egen bur. ;-) i allt elände! Ha en trevlig söndag! /Ruben

Lilla My sa...

Undrar om fåglarna fryser när det har varit så kallt här i vår för i går om morron hade jag en grön liten fågel som satt nedanför fågelbordet och inte flög den i väg fast jag kom och skulle med vatten till stallet. Fick gå fram till den och röra vid den förrän den flög iväg. Igelkotten har vaknat också och är jätte hungrig :) Ha det bra
Lotta

Mimi sa...

Iskalla stormvindar hade jag också ute på Ängesö. Vårt hus är ganska kallt när det blåser nordanvindar, så jag frös mest hela veckoslutet... liksom dina flyttfåglar.

Lillys stick o syhörna. sa...

Nån värme har vi ju inte.Men jag
har varit tuff som ställt ut mina
perenner på altan.Man vill ju ha
hur mycket som helst då blir det
fullt till slut.Men de verkar
trivas.
Flyttfåglar har vi mycket här
i Umeåtrakten.Det kacklar överallt.
Måste va rekord.Vi har ju fågelskådat i ganska många år nu
och vi tycker att det här året
måste va ett rekordår
Lilian

Åsa sa...

Tack för dina fina kommentarer på min blogg, det gör mig så glad.
Nä, bakslag på våren är aldrig kul, men snart så..... då kan vi bara njuta.
Hoppas du har haft en bra planeringsdag.
Kramar från mig.
Åsa

Petra sa...

Usch vill inte tänka på bakslag, hoppas att snön inte fördärvat nåt hos dig! Trevlig söndagskväll, Petra

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Det är verkligen inga aningar om vår i den kalla vind som vi fått utstå i helgen. När det dessutom blir motvind då är det lätt att tappa sugen.
Mina små ytteplantor har fått kämpa hårt när de inte fått vatten i rätt stund och en del har inte klarat sig. Var tog min påse på vermikulit (eller var det perkulit tro?)
Ny vecka och nya vindar, hoppas du får smaka på medvind nu!

Anonym sa...

Tänk, det är likadant varjae år, man tror att våren är kommen och rätt som det är blir det bakslag och fast man är medveten om detta blir man lika besviken. Vädret har varit kallt och blåsigt hos oss oxå i helgen lite trädgårdsarbete har det iaf blivit.
Ha det bra
Susanne/Manitou