fredag 3 april 2009

Inför påsken

Snart påsk och bara tanken påminner om härliga vårdagar och den spirande grönska som småningom kommer, men ännu har vi ett rätt tjockt och sladdrigt snötäcke på många håll och i soliga lägen kan man ana små tulpanblad och det är förhoppningsfullt.

Nu inför påsken har väl alla en del traditioner och vanor som hör till, om än inte i samma utsträckning som vid julhögtiden. Kom att tänka på färger som vi gärna använder till påsk. Grönt, gult, lila och visst bjuder de färgerna på lite vårkänsla!?
Igår när jag gjorde mina uppköp inför helgen, hör väl till att man behöver lite kryddor. Det fanns en del fräscha örter på kruka och genast kom tanken på att göra en kryddkorg som håller förhoppningsvis lite längre än ett par dagar.



Nu får det stå på trappan och jag fick förstås besväret på köpet att passa det vid frost, men det fixar sig. Lägg märke till pinnarna som är idé från Karina på trädgårdsbloggen.

Lax hör väl till de flesta påskbord och den här fick jag fixa själv i år, eftersom maken donar med ateljén på utsidan, blev det min uppgift i år att filéa fisken. Men det blev inte lika vackert resultat kan jag avslöja.


Ett litet påsk-arrangemang står på bordet. Inte så märkvärdigt, men mossa är ett tacksamt material att göra utfyllnad i kruka eller på fat. I mitt fat är det en kvist Prärieklocka som håller otroligt länge och använd gärna växter som du har på fösnterbrädan som utfyllnad. Tips, duscha mossan så håller den sig grön och fin.




Innan jag avslutar måste jag få lägga in en bild på min vovve som blir fem år idag. Här nybadad och lite yvig i pälsen.



Önskar er alla ett riktigt skönt och avkopplande veckoslut!

11 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Påsken står för dörren och så gör även våren :) Så fin dekoration du har gjort! Vackert med det vita, mossan och taggtråden - så fyndigt :) Jag brukar allt hitta på något till påsk men i år vill det sig inte.... energin är borta MEN nu har jag en härlig ledighet framför mig - har tagit en veckas semester och det skall bli så himla skönt!!!!!! Nu sitter jag med kaffekoppen och väntar på att alla skall vakna så vi kan äta frukost. Svärfar är här och vi får hjälp med bygget av lilla växthuset så det är där jag lägger tiden just nu. Jag hoppas på en tur till "stugan vid havet" där vi skall fiska havsöring så kanske får vi fisk på påskbordet - men för säkerhets skull så har jag en lammstek i kylen :) Det är dimmigt just nu - sjörök kallas det vid kusten - och jag hoppas det klarnar upp under dagen. Ha en himla härlig, skön helg och må solen lysa på er och snön så den försvinner :) Kram 8`)

NinaVästerplana sa...

Åh Bea!
Du gör så vackra arrangemang...
Vovven ser förtjusande ut i sin fluffiga päls, knappt du vågar låta honom springa i skog o mark nu ;-)
Ha en riktigt skön helg o njut av vårvärmen, för den har väl nått er?
Nina

Åsa sa...

Såååå vackert !!
Kryddorna som står på bron, underbart !
Och jag ser att du har taggtråd i ditt arrangemang, jag använder det till mycket tycker det är så fint !
Mina vänner som varit bönder har samlat ihop massor till mig, det är jag så glad för, och rostigt skall det ju vara !
Du har gjort så fint !!!
Sist men inte minst... den ulliga gulliga hunden så bedårande ! Massor av kramar till honom/henne ? och dig !
Åsa

♥Min Eden♥ sa...

Hej Bea!
Jag måste bara få säga att jag älskar dina texter. Du skriver väldigt vackert och poetiskt. Det verkar komma väldigt naturligt.
Själv har jag alltid haft svårt att uttrycka mig skriftlig.

Ha en trevlig helg!

Gunilla sa...

Vilka fina arrangemang. Ljuvliga bilder och maten blir säkert jättegod jag älskar lax-
Lilla fina vovven är ju så söt, nu får du nog hålla den inne för annars blir den ju smutsig.:o)

hA EN JÄTTEFIN HELG

gUNILLA

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Jag har så smått börja planera inför påsken. Det är inte så mycket att planera då vi alltid åker till stugan. Där fiskar vi på isen, grillar, umgås och mår gott.
Aldrig har man väl så kulörta färger i en vild kombination som på påsken, jag tänker då på riset som pyntas med fjädrar i turkos, gul, lila, orange och cerise. Vi behöver väl det när allt mest är smutsgrått fortfarande.

Maria i Sennan sa...

Jo man blir lite lyrisk-både i ord o bild med det du visar-Men måste ändå säga att "trasselsudden" blev min favorit.....
Kramen--Maria

Lilla My sa...

Så trevlig kryddkorg du gjort i ordning. I år ska jag också ha många olika sorters kryddor, gillar dom bäst som färska. Är sällan som jag torkar och sprar dom över vintern. Vi kommer att ha kryddkurs på jobbet men nu minns jag inte när det var och i år har vi många olika sorters kryddor men dom är ännu på uppdrivning i växthuset. Fint arrangemang du gjort och så söt vove! Ha en skön helg.

Växthusmadam sa...

Härligt med kryddkorg, kan man inte få för många av!
Grattis till lilla söta vovven!
Växthusmadam

Åsa! sa...

Så fint du gjort till påsk! Lax är ju verkligen en favorit, vare sig det är påsk eller inte!

Ruben sa...

Tjusig komposition av fotot med madonnan. Det kan du använda som påskkort, om ni nu fortfarande skickar sådana i Finland. I Sverige håller den traditionen att dö bort, tror jag.
Man blir glad av att se din goa jycke!
Ha det gott! /Ruben