söndag 12 april 2009

I mitt påskägg...

Vilken härlig överraskning jag fick i mitt påskägg, rena "ögongodiset", fylld med stunder av njutning, soligt och varmt samt små äventyr som var laddade med våryra!

Härlig påskmorgon med solen som stiger upp och den ivriga vårkören sjunger i träden utanför. Dukar fram vårt kaffe och sitter och roas av alla vackra fåglar som söker frön nedanför fågelbordet. Rödhaken lyser så vackert med sitt röda bröst, Koltrasten, Grönfinkar, Domherren, Bofinken, Blåmes, mfl. Fåglarna kivas lite grann om godbitarna, en oförsiktig rörelse och alla flyger iväg.

Äntligen en solig dag och den måste bara spenderas på någon upplevelse. Tidigt traskar vi iväg på en morgonpromenad och hör ljudet av tranor och svanarnas ivriga läten. Nu är det verkligen liv i naturen och man njuter av varje sekund. I hopp om att få se de ev häckningsplatserna fick ljudet leda oss mot målet. Men...så vackert vi fick uppleva! Svanarna var helt upptagna av sin våryra och vi hänfördes av uppträdandet. På andra sidan viken fanns herr och fru trana och trumpetade till sin tranedans. Tyvärr ville vi inte gå riktigt nära för att störa, så bildkvaliteten är inte den bästa.



Helt makalöst den romantiska våryran och vi stod länge och betraktade spelet. På vägen hem hör jag Storspoven och den påminner mig speciellt om ett minne från barndomen. Spoven som hade olyckligt nog byggt sitt bo mitt i åkern som skulle slåttas och min morfar som försiktigt förde över boet med ägg i sin mössa och flyttades till dikeskanten. Bra eller dåligt, men jag upplevde det som är hjälteinsats i alla fall!

Jag njuter av stunden och tar in alla vackra inslag som blänker till av solens strålar.




Något för gommen fanns också i mitt påskägg och visst vill alla ha lite sött, lite salt och kanske sist en dessert, när det ändå är påsk.



På eftermiddagen blev det premiär med kaffe på altanen och hör och häpna - man kunde sitta utan jacka och t o m låta solen steka lite den bleka vinterhuden! Förresten så blev mitt påskägg riktigt fullt, när jag tog en sväng mellan snödrivorna som ännu ligger tjock på sina ställen. men fick en riktig överraskning när jag fann dessa ljuvliga vårtecken som hade kämpat sig fram ur snömassorna de sista dagarna.



I en kruka med fjolårets Penséer som alldeles nyss slängt sitt vintertäcke, finns en mängd knoppar på gång, något tilltufsade, men ändå. Nu sjuder det av liv i de rabatter som är i det närmaste befriade från snö, kan jag ana primulor, lökar, scilla osv, men den bittra sanningen återigen, att haren varit fram och gnagat på det som varit vintergrönt under snön och som kommer fram vartefter snön smälter ner. Igen har jag fått lägga galler!! Förstår alla som kämpar med råddjur nu!



Slutligen får jag sända en stor bloggkram till Maria som är en otroligt duktig fotograf och vill utvecklas hela tiden i fotokonstens värld och därmed ordnade hon en omröstning på hennes sida med ett antal foton och lottade ut några alster som belöning. Och kan ni tänka er - jag vann hos henne för andra gången! Dagarna före påsk fick jag mitt pris och vilken härlig bild! Tack Maria!



Hennes bild kommer naturligtvis inte till sin rätt på detta sätt. Vill ni titta in hos henne så klicka

här; http://alltkangronska.blogspot.com/



Mitt påskägg var således fyllt med härlig våryra för alla sinnen!

Tack för alla trevliga påskhälsningar!

Kramen!

16 kommentarer:

Åsa! sa...

Grattis till vinsten! Du tar underbara bilder, så det var du väl värd!

Stenlycka sa...

Vackra bilder igen!
Du är en så duktig fotograf förstår att du vann. Grattis!!!
KRAMAR

ormbunke sa...

Grattis till ditt pris hos Maria. Och tack för din fina beskrivning av din promenad. Det är nästan så man kan höra fågelsången.
Svanparet var ju helt underbart. Vi som har haft barmark nästan hela vintern har nog svårt att föreställa oss er vinter men samtidigt så gläds ni nog mer av vårens ankomst.Ha det gott. Kram Anita

Anonym sa...

Grattis till vinsten . Dina bilder är alltid så vackra så den vinsten är du värd.Även ett grattis til att våren nått Er oxå, att ni kunnat sitta ute och njutit utan jacka, härligt.
Susanne/Manitou

HelenJ sa...

Vilken härlig påsk du har haft, trots snön. Bara att få se svanarna och tranorna måste ju varit ren lycka, och sen allt det andra därtill.
Grattis till vinsten hos Maria. Jag är lite avis, för jag hade gärna haft något av hennes foton på väggen hemma. Men det blir nya chanser...
Ha en fortsatt bra vecka.
/Helen

Ruben sa...

Tror nog inte att det endast är svanarna som är våryra, ditt inlägg är så full av glädje och våryra att det är en fröjd att läsa! Ha en bra dag! /Ruben

Britt sa...

Vilka trevliga bilder du bjuder på. Svan paret var så fint. Grattis till vinsten.Ha det bra//Britt

Lilla My sa...

Det är verkligen roligt att följa med flyttfåglarnas återkomst nu. Härligt bild på svanparet skulle också gärna vilja komma dom så nära dom är så fina.
Grattis till vinsten det är alltid lika roligt att vinna nåt! Här har inga krokusar börjat blomma men dom är på väg upp i alla fall. Vi hörs
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Javisst hade vi helt underbart soligt vårväder i helgen. Jag satt o solade mig alltför länge :)
Men vilka härliga svanbilder du lyckats fånga, man blir helt saaalig!
Jag har sagt det förr och jag säger det igen...du leker med orden du Bea som få kan! Du verkar ha så lätt för att uttrycka dig.

Ha det gött!

Mimi sa...

Härliga bilder! Vilket påskunder att vädret också blev så ljuvligt!

Gunilla sa...

Vilket härligt inlägg du har ju en verklig skrivarbegåvning.
Bilden av svanparet var fantastiskt fint. Och grattis till din vinst det är du värd.

Ha det gott

Gunilla

Petra sa...

Det var en fin lässtund och även en fröjd för ogonen!
Svanparet är fantastiskt, vilken bild. Men blir helt lyriskt.
Hälsningar, Petra

Birgitta sa...

Det var ett fint påskägg du gav oss! Vilka vackra natur- och fågelbilder, förstår att du vinner priser. Roligt, grattis!
Rådjuren är verligen en vanlig syn nuförtiden. På skärtorsdan kom en lite bekymrad grabb och knackade på, hade kört på ett rådjur på vår mark, inget att göra åt, det kan hända hur lätt som helst.
På samma vägsträcka såg jag sammanlagt åtta rådjur en morron på väg till jobbet.
Okej, de är väl vackra dom med,bara de håller sej utanför vår trädgård och även låter bli att kuta över vägen så fort de ser en bil!
;) Birgitta

Lillebeth sa...

Vilket påskägg! Vilket innehåll! Härligt att du haft en så fin Påsk.

Maria Berg sa...

Tack kära du, för att du ville nämna bilden i ditt inlägg.
Och vilken lycka att få se svanarna pussas så där.
Jag fick själv min förts svanbild bara för några dagar sedan men den blev en vanlig traditionell bild men det blir säker fler tillfällen.

Kram till dig,
MB

disa sa...

情色網,情色a片,情色遊戲,85cc成人片,嘟嘟成人網,成人網站,18成人,成人影片,成人交友網,成人貼圖,成人圖片區,成人圖片,成人文章,成人小說,成人光碟,微風成人區,免費成人影片,成人漫畫,成人文學,成人遊戲,成人電影,成人論壇,成人,做愛,aio,情色小說,ut聊天室,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,免費視訊聊天,哈啦聊天室,視訊聊天,080聊天室,080苗栗人聊天室,6k聊天室,視訊聊天室,成人聊天室,中部人聊天室,免費視訊,視訊交友,視訊美女,視訊做愛,正妹牆,美女交友,玩美女人,美女,美女寫真,美女遊戲,hi5,hilive,hi5 tv,a383,微風論壇,微風,伊莉,伊莉討論區,伊莉論壇,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,plus,痴漢論壇,維克斯論壇,情色論壇,性愛,性感影片,校園正妹牆,正妹,AV,AV女優,SEX,走光,a片,a片免費看,A漫,h漫