torsdag 2 april 2009

Förväntan

I tidig gryning ställer jag på vårt morgonkaffe och en blick ut genom fönstret bjuder på en livlig och lekfull underhållning kring fågelbordet. Ett flertal olika arter kan jag iaktta, den ena vackrare än den andra. Förväntansfull gör jag mig klar för att besöka den nya Plantagen som öppnade sina dörrar igår. Dukar av och städar undan, hunden får sin "vara hemma godis", låser om dörren , men hur var det nu, glömde jag att stänga av kaffekokaren? Ett fenomen som kanske många har, men så förargligt att tvingas kolla för att få en lugn shoppingdag!?

Nu är jag äntligen iväg och min förväntan på det nya stiger. Förresten är jag ute för ovanlighetens skull på en öppningsdag, tror knappast det hänt tidigare. Men där står jag vid dörren och får alldeles snart tåga in. Det är stor mängd andra "blomstermänniskor" som står lite förväntansfullt och väntar. Nu öppnas dörren och vi välkomnades med varsin ros och ett brett leende på personalen.




Många skyndar direkt iväg till de utannonserade erbjudanden (Phalaenopsis) och folk trängdes, valde och våndades i beslut om vilken färg de skulle ta. Eftersom jag inte haft särdeles god tur med mina, så var jag smått road av den lilla föreställningen kring hyllorna. Unga, äldre, damer och herrar, det var hela skalan på köparna och alla verkade gilla denna vackra skönhet. Men jag då, undrar ni säkert? Jodå, det blev en cerice/strimmig och hoppas på en lång blomning.

Jag seglar runt i det luftiga växthuset med min kundkorg på armen, betraktar, beundrar, njuter av all den sköna grönskan i krukväxterna,




bländas av alla av vackra färger,




med lätt darr på handen lyfter upp några "vill ha" blommor, skyndar mig att ställa ner dom igen. På hyllorna av inredningsprylar finns en mängd vackra föremål och undrar smått om man behöver allt detta, men visst är de vackra!




Betongfatet är ju lätt att göra själv men kupan då, ja man får vara lite uppfinningsrik - kanske!

Men var finns mina drömmar och förväntningar, jag sökte men fann inte det jag hade drömt om och hoppats på. Det som jag fick med mig rymdes gott i min korg! Dessa runda skönheter är definitivt mina favoriter och inte heller dom rymdes med i min korg.



Det blev tio små knölar av Ranunklarna och det ger mig mycket mer spänning på så sätt, eller hur?

Nu skall jag fredagsstäda och ni får ha en bra dag!

17 kommentarer:

Anette sa...

Ranunklar är så fina! Förälskade mig i dom på trädgårdsmässan förra året! Plantagen besöker jag ofta. Går man och letar så hittar man en del fint, men ibland ser det rätt eländigt ut bland vissa växter. Men det beror säkert på vilken personal som finns i affären. Ha en fin helg och glöm inte att stänga av kaffebryggaren ;-) /Anette

Mimi sa...

Äsch, jag skrev en lång kommentar och så bara försvann den!!
Nåväl pånytt: Jag tycker att phalaenopisarna är lite dyrare än andra blommor, men de lönar sej ändå eftersom de blommar så otroligt länge!! Och som extra bonus så får man dem ju ibland att blomma på nytt.

Ruben sa...

Det är rätt! Man ska shoppa med förstånd! Och visst är det roligare att dra upp växter själv, lycka till med dina ranunkler! Trevlig helg! /Ruben

NinaVästerplana sa...

För en odlingsmänniska är väl halva nöjet o se dem gro o växa... Blomningen kommer liksom på köpet!
Ha dé himla skönt över helgen
Nina

Lillebeth sa...

Du sökte men fann inte det du drömt om. Undrar vad det var?

gittan sa...

Det beror säkert som någon sa mycket på personalen, men de Plantagenbutiker som ligger i m in närhet lockar sällan mig att köra dit. Varför vet jag inte riktigt. Fast visst händer det att jag slinker ditin och ibland gör man något fynd. Hoppas dina Rnunkler tar sig bra. Ha det gott / kram gittan

Lilla My sa...

Vad kul om du hittade nåt att shoppa på plantagen.Jag hoppsa också kunna besöka affären snart. Ska bli spännande att se deras sortiment. Ranunklar är så fina men jag har ingen tur med att driva upp dom från lökar. Ha en skön helg.

Maria i Sennan sa...

Vackert-vackert men det kan bli dyrt-bästa att göra som du-att bara ha med lilla korgen........
Må så gått nu i helgen
Maria i Sennan

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Jasså du har hunnit till Plantagen redan...det lär inte finns nå Orchideér när jag ska dit på söndag...Har de ens öppet på söndag..hm..jag hoppas det!!! Det såg intressant ut, fast inget går upp emot Blomgården tror jag...synd att den eran är slut.

Ha det gött!

♥Min Eden♥ sa...

Var det din första vide korg??? Hjälp va du är duktig, på riktigt!!

Gunilla sa...

Jag har varit på Plantagen här i Umeå och kom inte för att köpa det jag verkligen ville ha men det får jag leva med. Det kanske inte behövdes.
Ranunkler har jag köpt men jag visste inte att knölarna inte klarar vinter så jag får se om jag kommer ihåg dem i höst.
Din videkorg är ju helt super.
Tack för titten det värmer.
Ha en jättefin helg

Gunilla

Monica/Moa sa...

Hallo där Bea.. så lustfullt du berättar om ditt besök. Tycker du var väldans duktig att stå emot alla frestelser som kan bli på ett sådant ställe. Nu får du ha en skön helg.. Monica

Åsa sa...

Tack för en härlig berättelse och underbara bilder !
Må så gott min vän!
Kram Åsa

Åsa! sa...

Så roligt att ni fått Plantagen till er! Det skulle ha varit önskvärt även här hos oss.

hönemor sa...

Hej du, du gjorde allt rätt som köpte knölarna, det är roligare så. Vilken fin korg du har gjort, vilket arbete det måste va. Ha en skön helg. Kram Katarina.

Annika Christensen sa...

Bra val du gjorde tycker jag.
Jg har aldrig provat att odla själv men du fick mig att tänka lite. Mmmm det där får jag nog läsa på lite.
Den där mörklila är super snygg.
Ha det gott
Annika

Anonym sa...

Hejsan,
roligt att ni fått plantagen till Er oxå. Vilket vackert inköp du gjorde, ranunklar, en väldigt vacker blomma, iofs är alla blommor vackra på sitt sätt och alla ger de oss glädje, både att ha, ge bort och få.
Önskar dig en trevlig helg med förhoppningsvis mycket sol och värme.
Susanne/manitou