torsdag 26 mars 2009

Upp till bevis!

Härliga morgontur, naturligtvis på skaren med sparkstöttingen, susa iväg på den hårda snöskorpan som gör det lätt och enkelt att ta "fågelvägen". Allt är gnistrande vitt av frosten och det tindrar som små stjärnor i björkarnas grenar och visset gräs är som vackra trollspön. Efter den friska morgontrippen värmer och smakar kaffet otroligt gott!

Men...nu skall jag stilla den nyfikenhet jag var upphovet till när jag berättade om mina "slyröjarplaner".



Vad blev det då? Jo, jag spenderade hela dagen i solgasset på utsidan och det värmde och rodnade i kinden på kvällen kan ni tro! Härlig dag, vilken fin semester att bara få göra det man vill och njuta av det man gör!

Vide är ett roligt material och man kan göra mycket vackert till trädgården, men problemet har alltid varit för mig, när man väl behövt det har det ofta varit omöjligt få ris eller inte tid att göra det.
Äntligen har jag fått till mitt första blomstertorn (eller vad skall man kalla det?) för klättrande blommor. Nu blir det säkert ngt till, men det får vi se senare.



Som ni ser har jag en del risbuntar kvar!

Tittade alldeles nyligen till mina övervintrade blommor och se där, en fuschia blommar! Blek, men visst blir man glad av den späda blomningen. Men jag undrar om jag borde klippa ner den en aning? Någon som vet?


Nu visar sig våren i mina rabatter också men dom små uppstickarna har nog det rejält kallt hos mig när nattemperaturen rör sig mellan -15-17 grader. Brrr!


Nu får jag fortsätta beta av mina planer för dagen. Hoppas även ni får en ljuvligt solig dag!


Kramen!

9 kommentarer:

haspet sa...

Vilket snyggt blomstertorn du gjort. Får man lägga in en beställning?? Tänk att det till och med låter mysigt med riktig vinter (eller är det vårvinter??) i slutet av Mars när du beskriver det. Låter som att du har riktigt fina semesterdagar. Hoppas det fortsätter vecken ut. // Peter

Stenlycka sa...

Men Bea vad duktig du är, vilket vackra blomstertorn du har gjort! Jag blir så avundsjuk. Är det svårt att göra,måste man lägga grenarna i blöt eller är de bara att köra på?
Vad roligt det måste vara att få åka i väg på sparkstötting, det har jag inte gjort sedan jag var barn. Tyvärr har vi mest gröna vintrar där jag bor.
Ha en fortsatt bra dag
Kramar Stenlycka

Mimi sa...

Vad fint torn du gjort. Tror du du skulle kunna ge en beskrivning på hur man gör, eller ge tips om bok eler så var det står beskrivning. Jag känner mej så dum att jag inte skulle våga börja utan att alls veta hur. Fuschiorna skulle ju klippas ner på hösten enligt alla konstens regler, så tyvärr vet jag inte hur man gör på våren. Jag har nog en gång när de fick löss på vintern klippt ner riktigt helt och hållet och det gick hur fint som helst, de växte fort upp och började blomma.

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Så fint torn du har gjort!! Jag håller som bäst på att kolla efter pil för att göra staket, men det är ganska dyrt. maken tycker inte att det är någon brådska så länge som det är tjäle i marken...

Lilla My sa...

Du har verkligen gjort ett fint kon till trädgården av viden. Vi gjorde såna också när jag gick på vide kurs för några år sen. Borde också gå ut och samla vide men man ska ju ha tid för det också..Hoppas verkligen att det kommer snart lite info om hur Plantagen har öppet där i påskveckan. Vore kul att besöka. Ha en skön helg!

Anette sa...

Sådana blomstertorn är så fina! Vad duktig du är!
Härligt med solsken, snart får vi hoppas att den tar med sig den riktiga vårvärmen också! Idag har jag fullt med bofinkar i trädgården! Dom undrar väl varför de kom hit så tidigt. Ser så vilsna ut i all snö. /Anette

Ruben sa...

Ja, visst är det härligt i vårsolen, men din lilla videkvist ser för sorgsen ut! /Ruben

Mariaberg sa...

Trollspöet är magiskt med detta snöglitter men jag förstår att det kliar i fingrarna när man tittar runt och ser vår över allt.
Men under all snön har du hittat det sticker upp.
Vi har också knäppt väder i förgår natt var det minus 8 grader. Tänk att vårblommorn klara det.

Du kan klippa ner fuschian lite.
/MB

Vittran sa...

Vilket fint blomstertorn. Kul när man kan göra det själv. Önskar att jag kunde göra det.
Vad kallt ni har på nätterna. Jag som klagar när det är -5.
Visst är det härligt att åka spark.
Ha en bra dag!