fredag 27 mars 2009

Strålande väder!

Trots att vi återigen haft en otroligt kall natt, blev dagen superfin. Vi hade planerat långfärd på isen idag och en medhavd lunch. Det nödvändigaste packades ner och förhoppningsvis inget glömt för att göra tillfället fulländat. Kaffetermos, grillkorven, tändstickor m.m. och naturligtvis, friskt humör och varma kläder.

Vi var dock inte ensamma idag som ville njuta av vårvinterdagen och fick sällskap till en början av sommarstugeägare. Över isen det bar iväg med sparkstöttingen och det knastrade under medarna av den tillfrusna isskorpan. Solen stod högt på den blå himlen och den sydliga vinden kändes kall över de öppna vidderna.



I skydd för vinden tändes en brasa och doften av rök spred sig runtom och det sprakade av veden, så rogivande. Men.. nu var det dags för korvgrillningen och ingen täljkniv nedpackad (!) för grillpinnar, men en kvinna tänker på allt, den fanns med i min ficka...fniss!



Det smakade jättegott att få sitta i en solig glänta och njuta av lunchen med grillad korv, solsallad och folievärmda råg-ostmackor.



Med denna vårvinterutflykt får det bli de sista vinterbilderna för denna säsong och nu väntar jag på den riktiga vårvärmen, att isarna smälter ner och man kan slänga yllesockorna i vinterförvaringen. Förresten såg jag årets första Bofink utanför mitt fönster på morgonkvisten, den lilla stackarn frös säkert, för vi hade -18 grader!

Dessa vackra fröställningar skvallrar om att våren ändå är på väg.




En riktigt trevlig fredagskväll till er alla!

10 kommentarer:

Åsa sa...

Tack för dina gulliga kommentarer på min blogg, dom gör mig så glad !Men vilken underbar dag ni haft !
Fantastiska bilder, det känns nästan som man varit med !!
Må så gott !
Kramar i massor.
Åsa

kirsti sa...

Åh, härligt att bofinkarna är på väg! Har kollat efter "våra" under flera dagar nu men inte sett någon ännu.. När de börjar sjunga känns det som vår på riktigt..:)
Härlig utflykt ni gjort..-igen!
Sådana där mackor i folie brukar vi också ha med..fast har aldrig provat med grovt bröd..det lät himla gott! (Per gillar bara ljust bröd, men nästa gång ska jag se till att packa mackorna i ryggsäcken.. ;) )
Ha en fin helg!
/Kirsti

Åsa! sa...

åhh, vilken underbar utflykt, och maten ser jättegod ut!
Önskar dig en trevlig helg!

Ruben sa...

Det var ett bra avsked till vintern - med korvgrillning och allt!! Och att du hade en liten fickkniv i beredskap, det kan du leva på länge!! ;-) Trevlig helg! /Ruben

Stenlycka sa...

Så mysigt det ser ut med korvgrillning i solskenet.
Vad trevligt att du sett bofinken.
Nu hoppas jag att du snart skall känna varma vårliga vindar smeka kinden.
Ha en riktig skön helg!
Kramara Stenlycka

gittan sa...

Åh, så härligt det lät. Inget man får vara med om på mina breddgrader =) Jag skickar minstingen till Sälen imorgon för att för första gången få åka skidor utför. Hoppas hon får ta del av det vackra vädret där uppe. Ha en fin helg / kram gittan

Njut i din trädgård sa...

Vilken dag, vilken dag ni har haft! Frisk luft, sol på kinden och grillat! Trevlig kväll önskar jag tillbaka!

X-blog sa...

Åh, jag blir ju rent sjuk när jag läser om dina utflykter! *inte alls avundsjuk...* ;)

Och vilken bra idé att nåltova påskägg!
Jag har ett paket med ull för att göra något julpynt. Kanke det får gå åt till påskpynt istället?!

Ha en skön helg!

HelenJ sa...

Vilken underbar dag ni har haft. Vinterväder när det är som bäst!
Ha en trevlig helg
/Helen

Mimi sa...

Vilken fantastiskt härlig dag ni måtte ha haft! Tack snälla för dina snälla ord om min blogg, det värmer! Ha ett bra veckoslut!