måndag 2 mars 2009

Så-dags!

Äntligen årets första riktiga så-premiär idag. Vilken härlig känsla att få trycka ner handen i påsen med varm såjord och fylla byttor med mull som är lämplig för de små fröna. I år blir det många olika blomsterfrön, både annueller och perenner, men jag skall försöka begränsa mig med att ta vara på endast ett bestämt antal av varje, men vis av tidigare år har det visat sig vara rätt svårt, så länge jag ser de friska gröna plantorna stå och trängas från den första sådden.

I år satsar jag långt på återvinning av material i den första byttan och sparar därmed på utrymme en liten tid i varje fall. Gamla mjölkkartonger passade precis i fönstret och dessutom har jag testat kruktillverkningen som tidningen Land hade i senaste nummer. Även ngn bloggare hade denna senaste vår. Nu finns det ett speciellt verktyg som man kan göra dessa krukor behändigt, men det gick precis lika bra med Lands metod. Vira papper runt en flaskbotten hårt och fäst med tejp i botten. Jag använde en mindre glasburk.



Krukorna är lämpliga för t ex luktärter, bönor osv som har känsliga rötter. Själv har jag gjort en hel del idag och de skall prövas under vårens lopp.

Bökigt men roligt med mull, krukor, fröpåsar och etiketter osv. Men nu är det igångsatt och vattenpassningen börjar. En viktig del att hålla fukten på sådden som eljest kan skada hela grodden, att låta den torka för mycket, ett fel som jag gjort alldeles för många gånger tidigare år.


Två olika tomatfrön, silverbladig Njurvinda och Penséer blev det idag. Nu återstår många påsar och förhoppningarna stiger för årets blomsterrabatter. Vad och hur månne den kommer se ut i år? Inget år är det andra likt, det är kanske en del av poängen med annueller.
Åter dags för drömmar om sommarens blomster, färger och former, blir de yviga, rangliga, ynkliga, storblommiga, klent resultat eller blir det över förväntan? Ja det återstår att se!



Hur det än blir, kommer jag sannolikt att fängslas utav all den ljuva blomsterprakt som sommaren ändå bjuder på !



Ha en trevlig fortsättning på veckan!

11 kommentarer:

Ruben sa...

Har du kollat nu i vilken fas månen befinner sig? Enligt vissa trädgårdsmästare på 1700-talet skulle man så vid fullmåne. Det låter knäppt, men det skulle inte förvåna mig om det ligger något i det påståendet! ;-) Lycka till med sådderna! Det blir nog bra ska du se, fullmåne eller ej. /Ruben

Mimi sa...

Visst är det roligt att starta, jag har redan fönstret fullt av januari-februarisådden, och vet inte vart jag sen skall få mars-fröna som ändå är de flesta att rymmas! Vad månne grannarna i höghuset tycker, om jag skulle börja lägga ut plantor i trapphuset? Jag har i många år planterat växter till deras förnöjelse på gården, så kanske det skulle vara okay...
Vad fina "krukor" du gjort! Själv har jag satsat på att spara toapappersrullar. Visst är det härligt med ny säsongstart!!!

Lilla My sa...

Låter härligt med frösådder, jag har skolat om mina blomman för dagen frön så nu står dom i en större kruka och har stödpinnar att slingra sig på. Hoppas dom klarar sig tills jag får ut dom i växthuset. Sen det andra jag sådde ska ju ha rum nånstans men vi får se var det blir. Köpt ju pelargon sticklingar också i går. Har aldrig provat göra såna där papperskrukor att så i men dom såg trevliga ut. Ha det bra så hörs vi

gittan sa...

Bäst av allt är nog de första sådderna! Här börjar det bli fullt under lysrören och maken har fått i uppdrag att hänga upp fler. Växterna "solar sig" i skift nere i trättstugan. Just nu fins här alla stadier av frön, en del omskolat, en del nysått och en del som väntar på att bli sådda. Fast det kliat i fingrarna att så allt på en gång. Som väl är lär man av sina misstag med för tidig sådd =I Ang. papperskrukor så såg jag någonstans att det gick lika bra med en vinflaska med "hål upp i botten" du förstår nog hur jag menar. Ha en riktigt bra dag / kram gittan

X-blog sa...

Så nu är du också igång med sådderna! Läser överallt om sådder, känns det som. Är väl för att jag själv inte har plats som jag reagerar lite extra på alla dessa sådder.
Jag har inte ens vågat titta på mina fröpåsar sen föregående säsong, för ser jag att de ska sås nu så sätter jag troligtvis igång... ;)
Lycka till med dina frön!

♥Min Eden♥ sa...

hej hej...
oj då har du börjar så redan...jag börjar nog först kanske om en månad. jag börjar varje år så tidigt, så står man där med en massa långa rangliga småplantor vid varje fönster...åh...vad min man är less på dessa jordiga smutsiga pustor överallt...och inte har jag något växthus heller att ställa dem i sedan...om man ändå skulle ha en liten drivbänk! Bör fixas! Jag har planerat i mitt huvud en vacker vit gammal låda, med fina hörnbeslag och lås och...hm...
Ja och som svar på din fråga...nix, jag har inget planteringsbord, jag suttar ännu på karamellen och samlar inspiration för att sedan laga den ultimata :)
Ha det gött, och hoppas att det gror!

Anette sa...

Härligt att vara igång eller hur?!
Mjölkpaketer är ju perfekt att så i, jag använder "köttpaket" också, sådana jag köper kött i. Men ni kanske inte har samma "system" i Finland.
I går sådde jag luktärter i gamla toarullar. Lite pilligt är det att få i jorden utan att spilla för mycket. Nu hoppas jag att det gror lite bättre än förra året. Någon gång måste jag väl har lite tur med luktärter!
Idag har jag ställt ut alla penséer. Det är ju plusgrader, även om det ser lite fjuttigt ut i krukorna när det är så små. Men det tar sig väl när vårvärmen sätter fart ordentligt! Hoppas den gör det snart.
Annars är det grått väder som gäller här, men bara det är plusgrader så är jag glad. /Kram Anette

Åsa sa...

Hej !!
Tack för din gulliga kommentar. Sååå underbart att du börjat så frön !!
Oj, vad jag längtar... men än får jag vänta ett tag till.
Tomatfröna däremot får jag sätta nu, härligt !!!!!!
Och tänk, det är alltid lika roligt.
Kramar Åsa

Lillebeth sa...

Du ska se att det kommer att bli alldeles underbart. Jag använder också ofta mjölkförpackningar som jag delar på hälften o toarullar till Luktärter. Men jag väntar ännu någon vecka med sommarblomssådderna.
De brukar bara trassla in sig och toka till sig innan det är klart för vääxthuset.

Annika Christensen sa...

Vad fint du visar!!
Ja så duktig var jag också en gång för längesedan. Gillar verkligen papperskrukorna. Måste låna grannens mall blev verkligen inspirerad av dina bilder.
Tack.
Ha det gott och lycka till.
Annika

Petra sa...

Hej, härlig blogg du har.
Dessa mjölkkartonger är utmärkt som såkärl, och platssparande ;O) Fin idé.
Hälsningar, Petra