tisdag 24 mars 2009

På jakt efter....!

Vilka fina dagar jag begåvats med på mina semesterdagar hittills. Igår morgon, en strålande dag efter en rejält kall natt. Nu var det ingen tid att förlora, skaren höll och jag passade på att ta mig ut och söka lämpligt vide för eventuell slöjd, nu när man kunde trava överallt utan att ramla ner i snön som är djupare än skoskaften. I min plan ingick dikeskanten där ettårigt material borde finnas. Jag lade mina verktyg i bilen, sekatören, grensaxen m.m. och med gott mod i sinnet började jag min färd. Solen lyste och det var underbart väder. Men det blev ingen lätt uppgift att hitta den perfekta platsen för min slyröjningsoperation, alltid var det ngt fel, ibland för nära bebyggelse, endast några grenar som det inte var värt att stanna för, sidovägarna var alldeles för isiga och djupa spår. Men hur svårt skall det egentligen vara, att få tag på bra material, det som ändå anses bara skräp. Men...modet svek i de flesta fall, lite blygsam kanske!?

Men det blev till slut en del i varje fall, men ändå inte allt det jag behöver. Här är ingen tid att förlora, ännu idag håller skaren och nu väntar en ny jakt på de begärliga videkvistarna.

Det var helt ljuvligt att jobba på altanen igår med min videslöjd. Fåglarna kvittrade, solen värmde ryggen och skydd för vinden hade jag det gott. En försiktig blick ut genom fönstret ser det ut som om jag plundrat ett skatbo på riskvistar..fniss.

Men jag fick lite bonus på min tripp igår, ett vårtecken - svanarna hade anlänt och simmade i en lite ränna med vatten. Stackarna , det såg rejält kallt ut, att komma upp till vår kalla nord!





Det bådar gott, när man ser det blåa vattnet! Nej, nu får jag bege mig ut i terrängen och hoppas att jag får famnen full med vide.

Ha en bra dag!

11 kommentarer:

Mimi sa...

Vilket jobb att få tag i vide, skall bli spännande att få se vad det blir av det. Du visar väl? Vi hade över en halv meter ny snö överallt igår då vi vaknade. Och jag som hoppades på vår..
Vackra är svanarna alltid, fast de inte är speciellt vänliga fåglar!

hönemor sa...

Hej du. Har svanarna redan kommit så långt norrut, det går streck med fåglar över mitt hus varje dag nu. Nåltovning har jag inte försökt mig på ännu. Nu på morgonen hade vi 13 grader kallt och solsken, så man får väl gå ut om en stund. Katarina

Vittran sa...

Det låter spännande. Hoppas att vi får se resultatet.
Här finns det bara lite snö. Men nu på morgonen har det varit 6 grader kallt. Det börjar att bli is på sjön igen. Hoppas att den försvinner för jag har sett änder.
Tranorna flög förbi här en dag, så förhoppningsvis är det ett vårtecken.
Ha en bra dag!

Stenlycka sa...

Vad härligt att du har haft bra semester väder, men vilket jobb att samla videkvistar!! Skall bli jätte spännande att se resultatet. Svanarna som du har på bilden är kanske de som mellanlandat hos oss och samlat kraft för att flyga vidare, jag har sett hundratals på åkrarna när jag har tagit min dagliga morgonpromenad.
Ha det gott!
Stenlycka

Lillebeth sa...

Vad gör du av allt ditt vide?

Gardenlife sa...

Härligt vårtecken med svanarna ; )
/Janne

gittan sa...

Nu blev jag allt nyfiken på vad det är du gör. Men du visar nog när det är klart. Vide skulle jag vilja ha några kvistar, de gör sig så fint tillsammans med vårblommor i en vas. Men jag vet inte var jag ska leta... som barn plockade man lite varstans men numera ...

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Här är det också underbart väder, sol och skare. :)
Jag hade hoppats att snön skulle tina lite snabbare, men den tiden kommer väl.
Du visar väl upp vad du använder videt till?
Ha en fin kväll!

Lilla My sa...

Vider är härligt att jobba med men det är jobbigt att samla in det :) Har också väntat på att svanarna ska visa sig här men vi har ju så kallt! Sen skulle jag fråga dig visst var det 7 april som plantagen öppnar där i Vasa och vilken tid månne 10 kanske? Tacksam för svar för jag har ledigt den 7 april så jag tänkte göra ett besök där, kanske :) Kolla läget...
Vi hörs

Gunilla sa...

Ja som alla andra vad skall du göra av vide? Blir det någon fin krans till Påsk.

Svanarna verkar ha det kallt här hos mig har dom inte kommit ännu men det dröjer nog inte så länge till. Men älven har inte rivit ännu så det finns inget öppet vatten.

Ha en fin vårdag

Gunilla

Petra sa...

Oj vad du gjorde mig nyfiken på ditt videprojekt ;O)
Hoppas att snart få se bilder, FNISS
Petra