fredag 20 mars 2009

Härliga vår-tid!

Hurra, det har grott redan i några utav mina så-byttor! Med samma spänning för varje år, att följa sådderna hur de utvecklas till frodiga plantor, blir månne en del endast kompostfyllnad eller en hel hög med gängliga plantor som man slösar onödig tid på att hålla dom vid liv, spännande - vi får se hur det går! April sådden får vänta ännu ett tag, för att undvika för tidig sådd. Härlig tid med planer och förhoppningar som infinner sig på direkten! Nu hoppas jag bara på god tur med mina många nya frösorter för i år och därmed osäkra kort!




Förresten, ljuset återvänder och det är med förväntan vi tar emot våren, denna underbara tid när allt börjar anta formen av svällande knoppar i träden och fåglarnas drillar blir alltmer utdragna och inleds redan i tidig otta. Snart kan vi väl även förvänta oss, att de första flyttfåglarna återvänder. Vem blir först månne i år?




Äntligen har jag härliga semesterdagar framöver och hoppas på många soliga dagar och skall försöka njuta i fulla drag av vår-tid! Nu får jag ta mig an lite städning och allmän upprensning efter "målarens" framfart. Snart har vi ändå den utdragna uppsnyggningen klar...suck och pust!

Ha en riktigt trevlig kväll!

11 kommentarer:

Anette sa...

Det är skönt att det går åt rätt håll! Idag är det ju dessutom vårdagjämning. Hos mig är nästan alla snö borta nu, men det är fortfarande kallt på nätterna och tjäle i marken, så det är bara att vänta ett tag till innan trädgårdsarbetet sätter fart. Trevlig helg. /Anette

♥Min Eden♥ sa...

Angående videflätning...
Om jag plockar på vintern så blötlägger jag dem innan flätning. 2 vecka i kallt, eller 1 vecka i varmt. Men plockar man sent på våren just inna bladen kommer igång så kan man fläta direkt.
Ha en skön semeser :)

Åsa! sa...

Semester! Låter underbart!

Britt sa...

Vad skönt med lite sem. Jag får lugna mig med vår rensningen ett tag till det är fortfarande än del snö kvar. Ha en bra helg//Britt

Annika Christensen sa...

Ljuvliga bilder du visar för oss.
Härlig start på dagen.
Ha det gott
Annika

Mimi sa...

Visst är man ju full av förväntan inför sådder och vår! Härligt!

Lilla My sa...

Ska du besöka plantagen när den öppnar 7 april? Såg att Gunnel skulle vara där. Jag ska nog försöka åka dit jag också för det är ju kul att gå som kund och titta vad som finns hos andra affärer. Härliga foton du tagit igen. Dottern har beställt efter en system kamera nu så kanske jag får pröva den och se om jag får lite finare bilder :) Ha en skön helg.

Petra sa...

Vill bara passa på och önskar dig en trevlig semester och en underbar söndag.
Solen har gömd sig sedan igor och kalla vindar isar runt stugan.
Ska modellera nåt nytt idag, paus från trädgården.
Hejdå, Petra

Stenlycka sa...

Hej Bea!
Vad trevligt och vilken lycka för mig att du tittade in och skickade en hälsning.Jag sitter här och njuter av alla dina vackra bilder du har tagit, vilken duktig fotograf du är! Och som grädde på moset att få läsa allt trevligt du skriver, det gör ju att bloggen blir som den bästa bok.
Ha en skön semester!
Till din blogg kommer jag gärna åter.
Kramar Stenlycka

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Å, det bara andas optimism här inne hos dig - härligt!
Jag har pysslat om mina sådder lite för lite, men jag ska försöka bättra mig.
Låter finfint med semester.
Ha en skön söndag!

NinaVästerplana sa...

Oh så skönt det låter med vårsemester... Men jag har det ganska lyxigt ändå.... varannan vecka är jag ledig fredag-måndag!
Du verkar ha det gott bland dina sådder, lycka till med dem. Hoppas på bilder på resultatet när de blommar.....
Ha en himla skön semester
Nina