söndag 29 mars 2009

Guldkant på dagen

Vad gör man en dag när blötsnö dalar mest hela dagen och inte lockar till några aktiviteter utomhus. Allt är så trist och grått. Roade mig att titta i mitt fotoarkiv och insåg att vi kommer aldrig att ha lika långt hunnen snösmältning vid samma tidpunkt som senaste år. Dvs inkommande vecka hade då hela altanen befriats från all snö och hela rabatten framför var synlig, suck..!

Vankar av och an lite oroligt och finner inte den riktiga stämningen idag. Plötsligt går det upp ett ljus, jag skall lyxa till middagen med sommarens delikatesser. Det borde väl vara en vardagslyx att få drömma om sommaren och göra en guldkant på dagen i den nu för tillfället så trista och gråa.

På en av våra utflykter i somras, stötte jag på en mängd Kråkbär och lockades till att plocka dessa vackra blåsvarta bär och studera användningsmöjligheten. Ett bär som jag sett, men aldrig använt i min matlagning tidigare.



Det blev en vacker färg, fast konsistens och smaklig gelè av mina bär. Dessa några burkar har jag endast använt vid speciella tillfällen - lite vardagslyx.



Min guldkant idag blev således: Filè med med Koskenlaskija-sås, (en mjuk-ost) fräsch sallad och Kråkbärsgelé. Tänk så lite man behöver för att göra det lilla extra för dagen.



Samtidigt som jag bläddrade i arkivet ramlade jag över alla sommarbilder, men... snart har vi ändå grönskan här, alla planer sätter igång, vi njuter och laddar batterierna. Ljuvliga tanke!



Nu skall jag bänka mig i fåtöljen med några trädgårdstidningar i handen och låta mig inspireras av alla underbara reportage som dyker upp varje vecka.

Ha en det riktigt skönt och gott!

15 kommentarer:

Birgitta sa...

Kråkbärsgelén såg jättegod ut! Jag trodde inte man kunde äta dom bären men där ser man.
God matsäck ni hade på er utflykt för ett par dar sen, solsallad, kan man få receptet? Såg väldigt mumsigt ut med korv och rågbrödsmacka.
Små fina penséplantor du har på gång, mina har förhoppningsvis överlevt vintern under snön, vi får se när det blir barbacke.
; ) Birgitta

Maria i Sennan sa...

Ja visst måste man ladda....och det gör man så bra med att titta på dina vackra bilder och gott att äta-jag kanske skrev lite luddigt om min bild-det e två spegelbilder på vatten som e ihopsatta.....
Må så gått...Maria i Sennan

Mimi sa...

Oj kan man laga gelé av kråkbär, det visste jag inte. File med koskenlaskija-sås och gelé låter härligt gott. Tack för att du berättade ordet vindspel, jag hade ju det någonstans i bakhuvudet, men tuulikello råddade bort allt!

Stenlycka sa...

Kråkbärsgelé såg gott ut och vilken vacker färg. Ja visst längtar man efter värme och sol. Idag har den tittat fram några gånger under dagen. Alltid något.
Kramar och ha en bra måndag!

Annika Christensen sa...

Härlig lyx må jag säga.
Sådant går inte att ersätta med något!!
Det är livkvalite.
Ha det gott
annika

X-blog sa...

Åh! Härligt att lyxa till det!!
Min söndags-lyx blev en tur till växthusen och några timmars jobb där. Kom hem hellycklig =)
(Har lagt upp bilder och text på trädgårdsblogg)

Ha en god start på veckan!

Lillebeth sa...

Jag kan nästan känna smaken! Det gäller att hitta glädjen och det är du bra på!

gittan sa...

I år verkar allt vara senare än ifjor, även hos mig längst i söder. Men det kommer. Att plocka fram smaken av sommar när man behöver det som bäst är fantastiskt gott. Jag fastnade för bilden med den nästan svarta Julrosen, vilken underbar färg! Hoppas ni får en solig vecka / gittan

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Kråkbär har vi gott om i skogarna, men jag har aldrig plockat eller gjort något av det.
Vi hittade en flaska med sommarsaft i frysen, förutom smaken av sommar så mindes både jag och barnen den soliga dagen när vi gjorde den. Längtar till värmen nu...

Lilla My sa...

Du är flitig som en myra ser jag. Här har jag ännu inte landat efter helgen på mässan. Har mycket att göra och många blogger att läsa. Såg förövrigt att plantagen öppnar den här torsdagen. Spännande.
Ha det bra

NinaVästerplana sa...

Undrar vad det är för en sås.....
Kråkbärsgelé låter gott, du är verkligen duktig på att ta tillvara både naturens gåvor o stunderna i livet.
Allt gôtt till dig
Nina

Åsa! sa...

Kråkbär har jag aldrig smakar, sitter just och funderar p om vi har det på Gotland?!
Hur smakar kråkbär?

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan!
Så fina bilder du bjuder på, speciellt den med gelén, men blir bara så sugen på en klick! :o)
Ha en härlig vecka,
Lydia

Britt sa...

Det sägs ju att man skall ta tillvara alla tillfällen och göra en fest av dem. Hoppas att din vart lyckad. Ha det bra//Britt

Maria sa...

Så fina bilder från i somras,kråkbären ser så goda och fina ut,vacker färg på dom..och så fint att kunna göra kråkbärsgelé,det visste jag inte att man kunde göra av kråkbär.

Middagen låter så god och kråkbärsgelén blev väl pricken över i:et!

Mysig blogg du har,
ha det gott!

Kram Maria