torsdag 12 mars 2009

GLÄDJESPRIDARE OCH " RÖVARE "

Jag läser på många bloggar hur vårens första blommor gläder och värmer den vintertrötta trädgårdsmästaren till odlarglädje och förnyelse i själ och hjärta. Hur en liten Snödroppe tränger sig fram i den halvt nedsmultna snödrivan och plötsligt hänger den skira vita lilla klocka där och man är full av beundran och fylld av samma entusiasm varje vår.

Ännu har jag tyvärr inte den glädjen, men roligt att återigen, följa den otroliga mellanskillnad på våren här uppe, jämfört med de som lever i odlingszon I. Men jag väntar på dessa små glädjespridare, precis som alla andra med trädgård. Men det är inte bara glädje och förväntan som ligger i hetluften hos mig just nu. Bara för en liten stund sedan, upptäckte jag spår av några som som levt "rövare" i min trädgård! Jag blev både arg och förtvivlad, men vad hjälper det. En riktig "harfest(pest)" har pågått senaste natt eller idag i min trädgård. Spåren ledde till mina buskrosor som nu är nerkapade, Schersminen, min nya Apel som var nogsamt ivirad, har både topp och grenar avklippta, de stygga förövarna har t o m grävt sig ner i snömassorna om det funnits ngt lämplig godbit där under. Ja, vad gör man? Jag kan ju inte täcka in hela trädgården i nät!! Tröstlöst och irriterande! Nej, usch och fy, slut på gnället!



Men det finns visst det som är roligare att ta emot. Häromdagen förärades jag spontant med positiv feedback som värmde oerhört. Visst blir alla glada av axelklapp och ryggdunk och det uppmuntrar oerhört. Hur svårt skall det egentligen vara att leva som en liten glädjespridare, alltid med ett uppmuntrade ord på vägen. Jo, jag vet det är jättesvårt! Men, det tillför absolut mera positiv energi som vi så väl behöver var och en.



Annat som upptar mina tankar just nu är fotokursen, oj,oj, tror att jag gett mig ut på hal is för tillfället! Det löser sig säkert, men smaka på ordet teori i ämnet, högt eller lågt iso, bländare, skärpedjup, slutartid osv suck...! Jag var alldeles virrig i huvudet efter gårkvällen, men med en otroligt inspirerande fotograf, med glimten i ögat och humorn beredskap kommer nog ngt av teorilektionerna att fastna i minnet i alla fall.


Men över till ngt annat.... nu har jag bloggat här i snart två månader och många har tittat in enligt min besöksstatistik och ibland undrar man - vem är du? Många är också ni som gett uppmuntrande kommentarer och det gläder mig verkligen. Försöker i mån av tid och möjlighet återgälda det! Men vem är du som inte har annat än siffra... lämna mig ett litet avtryck, det gjorde mig riktigt GLAD! Kramen!

Trevlig fortsättning på kvällen!

14 kommentarer:

Birgitta sa...

Visst är det kul att lära sej nya saker när man är i vår ålder, man tror inte att man ska klara det och så är det så roligt när man faktiskt gör det!
Glädjespridare kan man inte få för mycket av, tyvärr är vi väl lite dåliga till mans på att uppmuntra vår omgivning. Men det går ju att bättra sej på den punkten...
Kram

Mimi sa...

Oj så sorgligt att hararna varit framme och tuggat! Jag har inte en aning om vad som hänt ute i min trädgård där på ängesö! Tänk vad tiden går, det betyder väl att jag också varit här i ca två månader...

Anette sa...

Här får du ett litet avtryck av mig.......men vad tråkigt när det blir uppätet i trädgården. Jag har klarat mig bra på sistone. Kan det bero på hunden kanske? Härliga sommarbilder visar du och det behövs just nu när snön vräker ned utanför fönstret! Kram Anette

gittan sa...

Usch, så ledsamt! Hoppas det övelever ändå. Det brukar ju växa ut en ny topp t.o.m. bara det finns liv i trädet.
Jag försöker att alltid lämna en liten kommentar eftersom jag också blir så glad när besökarna gör det hos mig. Jag får väl "glädja" dig med att vårblommorna i Skåne, de syns det minsann inte så mycket av efter kvällens ihärdiga snöande =) Må väl / kram gittan

HelenJ sa...

Jag kommenterar alltid om jag känner inspirationen rinna till. Men ibland läser man ett intressant inlägg utan att göra så mycket mer än att nicka och hålla med, och det känns så fånigt att kommentera när man inte har något direkt att säga.
Dina bra och tänkvärda inlägg får mig ofta att stanna upp och tänka efter, snarare än att vilja spinna vidare och kommentera....

Det är så sorgligt när harar, rådjur, sniglar och andra skadedjur kapar ner ens älskade trädgård, men det är tyvärr inte så mycket man kan göra. Har du inte nån katt eller hund? De kanske skulle kunna skrämma bort dem.

Ha en skön helg i vilket fall.
/Helen

Lilla My sa...

Visst är det roligt att lära sig nya saker och få aha upplevelser :) Fina foton du har i ditt inlägg man längtar så efter sommaren när allt blommar. Fick tidningen Viherpeukalot i går, funderade på att beställa funkia rötter till en bänk här bakom huset. Är det en vit phalaenopsis med små blom som du köpt? Dom brukar visa sitt misstycke med att flytta ställe med att en del knoppar gulnar och trillar av. Det bästa är att välja en orchide som har många utslagna blom och några knoppar i toppen. En del orchideer är känsligare än andra av att bli flyttade, tyvärr. Hoppas inte alla knoppar trillar. Ha en skön helg

Lillebeth sa...

Visst, visst är det viktigt med det positiva, men jag tror också att vi behöver öron som hör vår klagan. Desto lättare går det sedan.
Och du, det är ju verkligen fasansfullt det där med, är det verkligen, harar? Jag skulle bli tokig. Här kan rådjuren ställa till det, men harar har jag (ännu) aldrig sett i trädgården. Riktigt hemskt tycker jag det låter.

Jag är övertygad om att du kommer att bli en alldeles utmärkt fotograf. så det så!

Åsa! sa...

Visst blir man nyfiken på alla anonyma läsare!
Det måste ha varit ruskigt hungriga harar på besök hos dig. Dags att odla upp ett litet middagsställe för hungriga harar kanske?

Ruben sa...

Hmmm, tror inte en sekund på, att du skulle ha några som helst problem med fotokursen. Där överdrev du nog en smula. Hur kan du annars ta så fina kort? Vad dina rabatter ser somriga ut!! Snart prunkar de igen! /Ruben

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Du är redan så duktig på att fånga motivet när du fotar och jag tror säkert att teorin kommer att fastna.
Glädjespridare vill vi säkerht vara många av oss, men just nu är jag inne i en svacka, jag gläder mig med alla som hittar vårtecken, men jag har en förmåga att addera det med min egen snötyngda trädgård och det går inte ihop. :( Tröstar mig lite med dina blommiga bilder!
Ha en fin helg!

Britt sa...

Vad kul med en foto kurs det står jättehögt på min önskelista. Men jag bor i en så liten stad så vi har ingen kurs. Visst är det kul när det är positiva ton gångar runt omkring. Ha det bra//Britt

Maria i Sennan sa...

Här får du lite tangentavtryck från mej
Må så gått...Maria i Sennan

kirsti sa...

Jo..jag brukar ju också titta in här, minst en gång om dagen..:)
Attans harar! Förstår att du blir sur.. Söta på håll, men ack så irriterande inne i en trädgård..
Hoppas de skuttar in i skogen när snön smälter och deras vanliga matställen tinar fram..
Ha en fin helg!
/Kirsti

NinaVästerplana sa...

Hej Bea!
Även jag har haft besök av haren..... alla taklökarna i sprickan på min mjölkkanna har han ätit upp! Har du nåt bra recept på harstek? ;-)
Ha dé himla gôtt
Nina