söndag 8 mars 2009

Dripp, dropp = istapp

Vilket härligt vårväder vi haft i helgen, men tyvärr har det varit ont om tid att hinna njuta av den friska luften och solens värmande strålar som vi begåvades med på lördag. Idag har däremot en isande kall nordlig vind svept över landskapet och man kände sig lätt frusen bara av att ta sig över gårdsplanen till bilen.
Min helg har varit fullspäckad med allehanda program och aktiviteter denna helg, så det har inte hänt mycket med nya sådder, annat än att det grott i samtliga lådor och det är minsann värt att noteras.
Att Penséerna grott är ju väldigt trevligt och spännande, eftersom jag aldrig tidigare prövat dom, är jag lite barnsligt förväntansfull och hoppas att de blir friska och frodiga exemplar att sätta ut i krukorna tidigt i vår.

När våren gör sig påmind kan man uppleva det på många sätt. Några hör fågelsången, andra har Snödroppar som pickar upp ur jorden, eller noterar att dagarna blir längre och ljusare för var dag och visst är alla vårupplevelser på sitt sätt härliga.

Mina gårdagens våriakttagelser gjorde mig påmind från barndomens dagar, när man som liten fascinerades av alla vackra istappar som hängde rakt ner från hustaken, usch, det var och är verkligen lite farligt, men så fina iskonstverk där de hängde. Det hände att man t o m smakade på dom! Läskande och goda på den tiden! (Jag kollade förresten lite på bilder med"istappar" på nätet och om ni vill kan ni njuta av en hel del "smarriga" istappar).

På min årets första riktiga vårdag, var det enormt droppande i stuprören och isen smälte ner med fart.



Det formligen rann i jämn stril och blänkte vackert i ljusets sken.



Snön smälte ner från taken och bildade vackra små istappar som gnistrade oerhört vackert av solens strålar.



Några ispiggar stänkte riktigt omkring sig och man fick hålla sig lite på avstånd, för att inte bli våt om både "nos" och nacke.



Hoppas att ni fick en liten våraning och känsla av det underbara med snösmältningens tidevarv.

Förövrigt har också andra piggar upptagit en del av min tid. Tro det om ni vill, men en liten "fakirkänsla" ligger i denna matta. Pigg på pigg och det gör ont till en början att lägga sig på dessa små piggar och man känner sig som en mörbultad wienersnizel med ett värmande välbehag efteråt.



Hoppas ni alla haft en skön och avkopplande helg. Har förresten vårkänslan nått er också?

Ha det gott!

15 kommentarer:

Marina sa...

Oj så vackra istappsbilder. Här har vi regn och grått idag men vårkänslorna dom finns.

Mimi sa...

Det var återigen så härliga bilder du tagit på istapparna! Hu, säkert välgörande att ligga på fakirmattan, men visst ryser man lite till av den!

kirsti sa...

Upp-piggande inlägg här hos dig igen..:)..med fina bilder!
Nä, ingen vår hos oss ännu..eller jo, förresten! Fågelsång såklart! Talgoxarna sjunger varje morgon utanför fönstret. Det är vår! Och några istappar har vi också..så det är nog på rätt väg här med. Men solen har jag inte sett denna helg.. tycker du kunde delat med dig lite av den hittåt också! :)
Ha en fin vecka!!
/Kirsti

ylvahi sa...

Fina bilder som vanligt. Istappar har jag också sett i helgen. Och solen lyste en hel kvart på morgonen. Sen blev det lika grått som vanligt. Har hört vårfåglarna så det finns nog hopp om våren snart. Ha det bra Ylva

HelenJ sa...

Tack för att du bjuder på så fina istappsbilder! Jag har knappt sett några här i år.
Idag har det bara varit grått och trist - men visst är våren på G!
/Helen

Lilla My sa...

Det var ju trevliga istappar och så fina. Var faktiskt kallt i går när vi var ut på en promenad och mulet hela dan men fåglarna dom drillade så vackert i träna, dom har minsann vår i bröstet. Ha en bra vecka.

♥Min Eden♥ sa...

jo du hade lika fint väder som jag! istpapparna var verkligen fotogeniska, ingen skillndad hur de vände o vred sig så blev de bra påbild, eller hur :)
Jasså så du är fakir du ockås, det gör så skön ont på nåt sätt...
Ha det gött!

Ruben sa...

Verkligen fint fångade istappar med fina solblänk i! Här är det dåligt med vårkänning, visserligen smälter snön så sakteliga. Jag har också sått penséer för första gången i år. De har precis börjat gro. /Ruben

Lillebeth sa...

Underbart vackra vårvinterbilder.
Här har vi haft ett rejält bakslag (om man kan säga så när våren knappt börjat) 2 dm grå snö!
Spikmatta är toppen!

Vittran sa...

Härligt när det börjar att töa. Även det bara finns små snöfläckar här finns det en del istappar i skuggiga lägen.
Men vädret i helgen var vidrigt men bla snöfall.
Hur min helg blev står på trädgårdsbloggen.
Spikmatta, fakirdrömmar?
Härliga isbilder.
Trevlig måndag!

Åsa! sa...

Vilka vackra istappsbilder! Vårkänslor!

Åsa sa...

Så härliga bilder !! man riktigt känner att våren är på väg.
Vilken underbar tid vi har framöver.
Tack och lov för årstider.

Massor av kramar Åsa

Britt sa...

Jag gillar verkligen bilderna av is tapparna. Det finns mycket som naturen bjuder på som är fint. Ha det bra//Britt

Njut i din trädgård sa...

Helt fantastiska bilder på istapparna Bea - helt fantastiska!

Mariaberg sa...

Vackert med blänk på istappar och nu rinner vintern iväg, MB