tisdag 31 mars 2009

Byggstart!

Äntligen rör det på sig med mitt bygge! Men egentligen har det gjort det hela vintern, beräkningar har gjorts, material har valts och beställts, en del har redan kommit och fyller alla tänkbara utrymmen som är i det närmaste fullpackade, alltifrån isoleringsmaterial till plankor osv. Nu sliter maken med siffror och mäter ut beräkningarna på det påbörjade bygget, springer med verktyg som är naturligtvis nödvändiga. Men, tyvärr går det betydligt långsammare hos oss, än när herrarna (och dam) på bygglov bevisar sina stilpoäng i form av snabba insatser och snygga volter över brädhögarna. Men vem vet, så blir jag bjuden på stilpoäng någon dag! Men det räcker nog med att bygget är i gång!


Själv får jag den äran att hålla till godo som uppassare än så länge, men vad gör man inte för att få ett eget hus för mina växter osv.

Mellan varven har jag hunnit med lite kreativa sysselsättningar. Oj, det finns hur mycket som helst man kunde göra, men tyvärr får man begränsa sig, för man hinner ju ändå inte med allt.
Jag har ju mina små krukor också som behöver noggrann tillsyn när solen värmer på fönsterbrädet. Visst är det ett evigt kontollerande med vatten och naturligtvis har jag hellre besväret, än förlorar en massa plantor pga torka.

Däremot har jag dålig tur med Phalenopsis som egentligen borde vara en enkel blomma att hålla vid liv eller..? Men nu ger jag upp med dom och slängt två stycken som jag har haft en tid i hopp om att bekämpningen av ohyra skulle ge sig, men icke!

Denna är fri från ohyra och blommar i mild ljusgul färg.





Tack snälla ni för alla trevliga kommentarer!

Kramen!

10 kommentarer:

gittan sa...

Inget dåligt bygge som är igång! Men... vad får du för ohyra på dina Phalenopsisar? Dom brukar väl inte få sånt! Den du visar var verkligen vacker i färgen. Ha en skön kväll / kram gittan

Anette sa...

Vad kul att det är på gång! Ska bli jättespännande att se det färdigt.
Det är ett evigt vattnande i alla krukor och några har jag faktiskt glömt bort och få slänga....Men det finns ju en del att ta av..../Anette

haspet sa...

Åh så spännande att få planera sitt eget trädgårdshus. Ska bli så kul att få följa med i ert arbete och så småningom få se det färdiga resultatet. // Peter

Njut i din trädgård sa...

Då önskar jag dig lycka till med bygget! Ska bli mycket roligt att följa!

Maria i Sennan sa...

Ja att få komma igång med vårprojekten har vi ju väntat på-sen ska du inte bry dej om hur "duktiga" dom är på TV-du ska bara stjäla deras ideer.........:0)
Ha det...Maria i Sennan

Åsa! sa...

Så roligt att ni är igång med bygget! Det har sin tid, alla projekt och det måste få ta lite tid, då brukar det också bli bra!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Lycka till med ert projekt, jag hoppas du låter oss följa med under resans gång!
Men du - det är INGET aprilskämt på min blogg. Jag gick in och förtydligade lite nu när jag läste din kommentar.

Lillebeth sa...

Det ska bli jättekul att få följa ert byggande. Säkert mycket roligare än Bygglov.

Åsa sa...

Så spännande att få följa byggandet ! härligt !
Tack snäll gulliga du för den fina kommentaren, åååå så glad jag blev, Tack !
Men du vad kul med fotokurs, det skulle jag oxå vilja gå.
Må så gott min vän !
Åsa

Lilla My sa...

Har du prövat med att blöta upp provadopinnar och vattna ut på orchideerna? Tycker att det har hjälpt här när jag nångång haft ohyra på dom. Härligt med byggstart på din atelje! Vi hörs
Jag ska också försöka ta mig till plantagen nån dag nästa vecka, kanske :)